Η διδασκαλία της ορθογραφίας σε ξένους

Prwteas

New member
Καλησπέρα σε όλη την παρέα!

Χρόνια και ζαμάνια! Ελπίζω να είστε όλοι καλά!

Χρειάζομαι τα φώτα σας.
Γνωρίζετε πώς μπορούμε να εξηγήσουμε την ορθογραφία της Ελληνικής όταν τη διδάσκουμε σε ξένους;
Έχουμε αυτούς τους (άτιμους τους) διαφορετικούς ήχους του "ι" (η, υ, ι, ει, οι) και μπερδεύονται.
Επίσης, δυσκολία συναντούν μεταξύ του όμικρον και του ωμέγα.
Έδωσα κάποιες βασικές κατευθυντήριες γραμμές, αλλά δεν φτάνουν. Καταλαβαίνουν π.χ. ότι το -ει/-ω το βρίσκουμε σε καταλήξεις ρημάτων ή ότι το -ο/-οι το βρίσκουμε σε καταλήξεις ουσιαστικών/επιθέτων, αλλά τί γίνεται όταν αυτά τα διάφορα "ι" και "ο" βρίσκονται στο θέμα των λέξεων.
Υπάρχει κάποιο σχετικό βιβλίο; Μήπως ξέρετε κάποιον τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος;

Ελπίζω να δημοσιεύω την απορία μου στο σωστό μέρος και να μην τα έχω κάνει σαλάτα. :eek:
(((Ευχαριστώ)))
 

SBE

¥
Μπορεί να έχουν άλλοι ιδέες, αλλά εγώ την ορθογραφία στις ξένες γλώσσες τη μαθαίνω εμπειρικά.
 

nickel

Administrator
Staff member
Γεια σου και καλές γιορτές!

Θα σου βρω μερικά κείμενα και είτε θα τα ανεβάσω εδώ είτε θα σου τα στείλω.

Προς το παρόν, ρίξε μια ματιά σ' αυτό το ενδιαφέρον βιβλίο που προσφέρεται δωρεάν σε PDF:

Τίτλος: Γιατί να μάθω ορθογραφία και άλλα ορθογραφικά
Συγγραφέας: Βασίλειος Αργυρόπουλος
https://periglwssio.wordpress.com/2015/04/09/saita/
Σύνδεσμος PDF: http://bit.ly/1y7WkAm
 

Prwteas

New member
Ναι, καταλαβαίνω ότι για κάποιους η παπαγαλία ή το σκάσε και κολύμπα :D :eek: είναι ένας τρόπος μάθησης, αλλά όταν τα ίδια τα άτομα σου ζητούν να τους δώσεις έναν μηχανισμό για να καταλάβουν καλύτερα τη γλώσσα, το λιγότερο που μπορείς να κάνεις είναι προσπαθήσεις να το δεις από τη σκοπιά τους και να αναζητήσεις κάποια λύση. :)
Φέρνω ένα παράδειγμα. Δίνω τη λέξη γειτονιά και καπάκι πέφτει η ερώτηση: Γιατί το γράφουμε με έψιλονγιώτα, καλέ κυρία; :confused:


Νίκο, σ' ευχαριστώ για το βιβλίο. Θα το μελετήσω.
Αν βρεις οτιδήποτε άλλο σχετικό, εννοείται με ενδιαφέρει πολύ.
:) :)
 

nickel

Administrator
Staff member
Αν έχεις όρεξη, μπορείς να παίξεις στους μαθητές ένα κομμάτι από αυτή την παλιά συνέντευξη του Μπόρις Τζόνσον, στην οποία (μετά το 55'') αρχίζει να απαγγέλλει στίχους από την Ιλιάδα (ολόκληρη την πρώτη στροφή και στη συνέχεια μέχρι τον 42ο στίχο, αλλά πηδώντας στίχους πού και πού ή μπερδεύοντας κάποιες λέξεις). Απαγγέλλει με ερασμική προφορά και θα μπορούσαν έτσι να καταλάβουν οι μαθητές ότι τα γράμματα που χρησιμοποιήθηκαν για να καταγράψουν τον προφορικό λόγο αποτύπωναν διαφορετικούς ήχους (φθόγγους).

Να η πρώτη στροφή:

Μῆνιν ἄειδε θεὰ Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος
οὐλομένην, ἣ μυρί᾿ Ἀχαιοῖς ἄλγε᾿ ἔθηκε,
πολλὰς δ᾿ ἰφθίμους ψυχὰς Ἄϊδι προΐαψεν
ἡρώων, αὐτοὺς δὲ ἑλώρια τεῦχε κύνεσσιν
οἰωνοῖσί τε πᾶσι· Διὸς δ᾿ ἐτελείετο βουλή,
ἐξ οὗ δὴ τὰ πρῶτα διαστήτην ἐρίσαντε
Ἀτρεΐδης τε ἄναξ ἀνδρῶν καὶ δῖος Ἀχιλλεύς.

Αμέσως αμέσως θα δούνε τη διαφορετική προφορά των σημερινών στα μῆνιν, ἄειδε, ψυχὰς, Ἀχαιοῖς κ.λπ.


 

SBE

¥
Τί πάει να πει γιατί γράφεται η γειτονιά έτσι; Γιατί γράφεται η υγεία έτσι; Η απάντηση και στα δυο είναι η ίδια, επομένως δεν καταλαβαίνω πώς θα διευκολυνθεί από χρόνο μάθησης ο μαθητής με την απάντηση.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Η γειτονιά γράφεται με έψιλον-γιώτα λόγω του neighbourhood. :laugh:
 

Earion

Moderator
Staff member
Δυστυχώς η απάντηση σε μια τέτοια ερώτηση (γιατί η γειτονιά γράφεται με έψιλον γιώτα) είτε θα είναι μια χαριτωμένη υπεκφυγή (σαν του Ζάζουλα) είτε θα είναι ένα αδιέξοδο κοφτό «γιατί έτσι». Εδώ που τα λέμε όχι ξένος μα και Έλληνας αν έκανε την ερώτηση πάλι το ίδιο θα έπαιρνε για απάντηση. Εκτός αν του μάθεις αρχαία ελληνικά.
 
Top