Τις τελευταίες εβδομάδες έγινα δέκτης του ίδιου μηνύματος από περισσότερες μεριές: φέτος συμπληρώνονται 2500 χρόνια από τη Μάχη του Μαραθώνα. Υπάρχουν συμπολίτες μας που αποφάσισαν να τιμήσουν την επέτειο και να διοργανώσουν εις ανάμνηση σεμνές τελετές. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν ελαφριά έκπληξη: στις σημερινές συνθήκες της απόλυτης σύγχυσης, σε μια χώρα που «δεν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει», ποιος αφιερώνει χρόνο και κόπο για να θυμηθεί ένα γεγονός από το οποίο μας χωρίζουν δυόμισι χιλιετίες; Και να σκεφτείς ότι δεν πρόκειται για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων (που δεν έκλεισε ακόμη αιώνα) ούτε για την Άλωση της Τριπολιτσάς...
Κυκλοφόρησε μια πρόσκληση από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (την έλαβα κι εγώ) ότι θα οργάνωνε εκδήλωση στον Τύμβο του Μαραθώνα στις 12 του μηνός. Συνδιοργανωτής ο Δήμος Μαραθώνα, χορηγοί επικοινωνίας η Καθημερινή και ο Σκάι. Η εκδήλωση θα αποτελούσε μέρος ενός γενικότερου σχεδίου προώθησης μιας ήπιας οικολογικής (αυτό κυρίως) ανάπτυξης της περιοχής του Μαραθώνα, περιλαμβάνοντας περίπατο σε μονοπάτια, καθιστικό ρεμβασμό και περισυλλογή γύρω από το μνημείο, ηθοποιούς που θα σηκώνονταν και θα διάβαζαν αποσπάσματα από τον Ηρόδοτο, μουσική από νέι «το γλυκύ και πράον»... Ωραία σχέδια.
Μου πέρασε η ιδέα να τη σχολιάσω εδώ αλλά αμέλησα. Η μεν Ελληνική Εταιρεία και φήμη καλή έχει και παρεμβάσεις καλές κάνει, και τον τρόπο της να ακούγεται έχει, και οπωσδήποτε τα μέλη της είναι άνθρωποι καθωσπρέπει κι όχι λυσσασμένοι αντικομφορμιστές, «πουριτανοί της οικολογίας» που θα ’λεγε κι ο Κασιμάτης της Καθημερινής. Αλλά η παρουσία του δήμου και του δημάρχου τέτοια εποχή, δυο μήνες πριν τις εκλογές, περισσότερο υποψίες μπορεί να προκαλέσει παρά ευνοϊκές σκέψεις. Και τα ΜΜΕ από κοντά: ιρανολόγοι και ισλαμολόγοι να κάνουν το πέρασμά τους και να μας εξηγούν ότι και για τους Πέρσες έχει μεγάλη σημασία η μάχη του Μαραθώνα, ότι την έχουν βάλει στην εθνική τους αφήγηση (κοίτα να δεις!), ότι συμβολίζει και γι’ αυτούς, όπως και για μας, όπως και για όλο το δυτικό κόσμο, τη σύγκρουση Ανατολής-Δύσης, ότι ιδιαίτερα μετά την ισλαμική τους επανάσταση τους προβληματίζει γιατί βρίσκονται σ’ ένα μεταίχμιο ν’ αποφασίσουν αν είναι πρώτα Πέρσες (εθνικισμός), οπότε τους αφορά, ή αν είναι πρώτα μουσουλμάνοι (θρησκευτικός ριζοσπαστισμός), οπότε δεν τους αφορά (αυτούς εντάξει· εμάς τι μας αφορά αυτό;)...
Και να που τώρα έρχεται ο Βερέμης στην Καθημερινή της Κυριακής και μας βεβαιώνει ότι όλα αυτά έγιναν με καλό γούστο («το καλό γούστο απέχει καμιά φορά ελάχιστα από την υπερβολή, αλλά χρειάζεται ευαισθησία για να διακρίνει κανείς τη διαχωριστική γραμμή», και προφανώς οι διοργανωτές την είχαν αυτή την ευαισθησία), άρα όλα επαινετέα ...
Κι έμεινα εγώ να ταλαντεύομαι τι νόημα να έχουν όλ’ αυτά, η νίκη στο Μαραθώνα προοιωνίζεται τη νίκη επί της τρόικας, η εθνική μας κατάθλιψη θα βρει τη γιατρειά της με άλλη μία εθνική εορτή, δυόμισι χιλιετίες σαν να μην πέρασε μια μέρα, πάλι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι θα μας σώσουν; Και καλά αγνές οι προθέσεις των διοργανωτών και καλόγουστες (αυτό ιδίως), αλλά αργεί να ξεμυτίσει κανας Άδωνης με τους οπλοφόρους του ντυμένους με χλαμύδες και να δώσει παράσταση, αργεί να βγει κανας Φαήλος και να μας πει ότι την πρώτη εκείνη σύγκρουση Ανατολής-Δύσης, δημοκρατίας-δεσποτισμού τη διαδέχεται τώρα η σύγκρουση χριστιανισμού-Ισλάμ; Και σου 'ρχεται να πεις: Πού βαδίζομεν κύριοι;
Ένοιωσα το κενό της πλήρους αποτυχίας στις προβλέψεις μου όταν πριν λίγα χρόνια βγήκε στους κινηματογράφους εκείνο το ανεκδιήγητο ιδεολογικό σκουπίδι, οι Τριακόσιοι, και έλεγα μέσα μου, μπα, οι δικοί μας οι εθνικιστές θα το απορρίψουν· όχι βέβαια, δεν γίνεται να δεχτούν να βλέπουν τους Σπαρτιάτες, το απαύγασμα της αρχαιοελληνικής ανδρείας, να μουκανίζουν σαν γορίλες ούγκα-ούγκα-ούγκα, και διαψεύστηκα οικτρά, το φωτοστέφανο του χολλυγουντιανού μπλοκμπάστερ ισοπεδώνει σαν οδοστρωτήρας (Τώρα αν σας πω ότι η ταινία, για εντελώς άλλους, ιδιαίτερους λόγους, ως μεταφορά του κόμικ θέλω να πω, μου άρεσε, για τον ίδιο λόγο που με είχε αφήσει άναυδο το Σιν Σίτι, θα με πείτε παράφρονα;).
Τι στάση να κρατήσει κανείς απέναντι σε όλα αυτά;
Εις σε προστρέχω, τέχνη της ποιήσεως. Θυμήθηκα κάτι που είχε γράψει ο Ρόμπερτ Γκρέιβς και που θα μπορούσε να κολλήσει εδώ ως απάντηση. Είναι γραμμένο μ’ εκείνη την υποδόρια ειρωνεία που μόνο ένας Καβάφης μπορεί να επιστρατεύσει, ακόμα και για να υπονομεύσει το ίδιο του το θέμα (τι κούφια λόγια ήσανε αυτές οι βασιλείες…).
Δεν ξέρω αν ο Γκρέιβς γνώριζε τον Καβάφη, ή τον ίδιο ή το έργο του, δεν έχω τώρα πρόχειρες τις βιογραφίες του, και δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι το ποίημα που ακολουθεί είναι γραμμένο α λα μανιέρ ντε· διαβάστε το και πείτε μου:
Την προηγούμενη φορά που έπεσε Γκρέιβς στο φόρουμ ευτύχησε να έχει ωραία μετάφραση...
Κυκλοφόρησε μια πρόσκληση από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (την έλαβα κι εγώ) ότι θα οργάνωνε εκδήλωση στον Τύμβο του Μαραθώνα στις 12 του μηνός. Συνδιοργανωτής ο Δήμος Μαραθώνα, χορηγοί επικοινωνίας η Καθημερινή και ο Σκάι. Η εκδήλωση θα αποτελούσε μέρος ενός γενικότερου σχεδίου προώθησης μιας ήπιας οικολογικής (αυτό κυρίως) ανάπτυξης της περιοχής του Μαραθώνα, περιλαμβάνοντας περίπατο σε μονοπάτια, καθιστικό ρεμβασμό και περισυλλογή γύρω από το μνημείο, ηθοποιούς που θα σηκώνονταν και θα διάβαζαν αποσπάσματα από τον Ηρόδοτο, μουσική από νέι «το γλυκύ και πράον»... Ωραία σχέδια.
Μου πέρασε η ιδέα να τη σχολιάσω εδώ αλλά αμέλησα. Η μεν Ελληνική Εταιρεία και φήμη καλή έχει και παρεμβάσεις καλές κάνει, και τον τρόπο της να ακούγεται έχει, και οπωσδήποτε τα μέλη της είναι άνθρωποι καθωσπρέπει κι όχι λυσσασμένοι αντικομφορμιστές, «πουριτανοί της οικολογίας» που θα ’λεγε κι ο Κασιμάτης της Καθημερινής. Αλλά η παρουσία του δήμου και του δημάρχου τέτοια εποχή, δυο μήνες πριν τις εκλογές, περισσότερο υποψίες μπορεί να προκαλέσει παρά ευνοϊκές σκέψεις. Και τα ΜΜΕ από κοντά: ιρανολόγοι και ισλαμολόγοι να κάνουν το πέρασμά τους και να μας εξηγούν ότι και για τους Πέρσες έχει μεγάλη σημασία η μάχη του Μαραθώνα, ότι την έχουν βάλει στην εθνική τους αφήγηση (κοίτα να δεις!), ότι συμβολίζει και γι’ αυτούς, όπως και για μας, όπως και για όλο το δυτικό κόσμο, τη σύγκρουση Ανατολής-Δύσης, ότι ιδιαίτερα μετά την ισλαμική τους επανάσταση τους προβληματίζει γιατί βρίσκονται σ’ ένα μεταίχμιο ν’ αποφασίσουν αν είναι πρώτα Πέρσες (εθνικισμός), οπότε τους αφορά, ή αν είναι πρώτα μουσουλμάνοι (θρησκευτικός ριζοσπαστισμός), οπότε δεν τους αφορά (αυτούς εντάξει· εμάς τι μας αφορά αυτό;)...
Και να που τώρα έρχεται ο Βερέμης στην Καθημερινή της Κυριακής και μας βεβαιώνει ότι όλα αυτά έγιναν με καλό γούστο («το καλό γούστο απέχει καμιά φορά ελάχιστα από την υπερβολή, αλλά χρειάζεται ευαισθησία για να διακρίνει κανείς τη διαχωριστική γραμμή», και προφανώς οι διοργανωτές την είχαν αυτή την ευαισθησία), άρα όλα επαινετέα ...
Κι έμεινα εγώ να ταλαντεύομαι τι νόημα να έχουν όλ’ αυτά, η νίκη στο Μαραθώνα προοιωνίζεται τη νίκη επί της τρόικας, η εθνική μας κατάθλιψη θα βρει τη γιατρειά της με άλλη μία εθνική εορτή, δυόμισι χιλιετίες σαν να μην πέρασε μια μέρα, πάλι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι θα μας σώσουν; Και καλά αγνές οι προθέσεις των διοργανωτών και καλόγουστες (αυτό ιδίως), αλλά αργεί να ξεμυτίσει κανας Άδωνης με τους οπλοφόρους του ντυμένους με χλαμύδες και να δώσει παράσταση, αργεί να βγει κανας Φαήλος και να μας πει ότι την πρώτη εκείνη σύγκρουση Ανατολής-Δύσης, δημοκρατίας-δεσποτισμού τη διαδέχεται τώρα η σύγκρουση χριστιανισμού-Ισλάμ; Και σου 'ρχεται να πεις: Πού βαδίζομεν κύριοι;
Ένοιωσα το κενό της πλήρους αποτυχίας στις προβλέψεις μου όταν πριν λίγα χρόνια βγήκε στους κινηματογράφους εκείνο το ανεκδιήγητο ιδεολογικό σκουπίδι, οι Τριακόσιοι, και έλεγα μέσα μου, μπα, οι δικοί μας οι εθνικιστές θα το απορρίψουν· όχι βέβαια, δεν γίνεται να δεχτούν να βλέπουν τους Σπαρτιάτες, το απαύγασμα της αρχαιοελληνικής ανδρείας, να μουκανίζουν σαν γορίλες ούγκα-ούγκα-ούγκα, και διαψεύστηκα οικτρά, το φωτοστέφανο του χολλυγουντιανού μπλοκμπάστερ ισοπεδώνει σαν οδοστρωτήρας (Τώρα αν σας πω ότι η ταινία, για εντελώς άλλους, ιδιαίτερους λόγους, ως μεταφορά του κόμικ θέλω να πω, μου άρεσε, για τον ίδιο λόγο που με είχε αφήσει άναυδο το Σιν Σίτι, θα με πείτε παράφρονα;).
Τι στάση να κρατήσει κανείς απέναντι σε όλα αυτά;
Εις σε προστρέχω, τέχνη της ποιήσεως. Θυμήθηκα κάτι που είχε γράψει ο Ρόμπερτ Γκρέιβς και που θα μπορούσε να κολλήσει εδώ ως απάντηση. Είναι γραμμένο μ’ εκείνη την υποδόρια ειρωνεία που μόνο ένας Καβάφης μπορεί να επιστρατεύσει, ακόμα και για να υπονομεύσει το ίδιο του το θέμα (τι κούφια λόγια ήσανε αυτές οι βασιλείες…).
Δεν ξέρω αν ο Γκρέιβς γνώριζε τον Καβάφη, ή τον ίδιο ή το έργο του, δεν έχω τώρα πρόχειρες τις βιογραφίες του, και δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι το ποίημα που ακολουθεί είναι γραμμένο α λα μανιέρ ντε· διαβάστε το και πείτε μου:
The Persian Version
Truth-loving Persians do not dwell upon
The trivial skirmish fought near Marathon.
As for the Greek theatrical tradition
Which represents that summer’s expedition
Not as a mere reconnaissance in force
By three brigades of foot and one of horse
(Their left flank covered by some obsolete
Light craft detached from the main Persian fleet)
But as a grandiose, ill-starred attempt
To conquer Greece—they treat it with contempt;
And only incidentally refute
Major Greek claims, by stressing what repute
The Persian monarch and the Persian nation
Won by this salutary demonstration:
Despite a strong defence and adverse weather
All arms combined magnificently together.
Truth-loving Persians do not dwell upon
The trivial skirmish fought near Marathon.
As for the Greek theatrical tradition
Which represents that summer’s expedition
Not as a mere reconnaissance in force
By three brigades of foot and one of horse
(Their left flank covered by some obsolete
Light craft detached from the main Persian fleet)
But as a grandiose, ill-starred attempt
To conquer Greece—they treat it with contempt;
And only incidentally refute
Major Greek claims, by stressing what repute
The Persian monarch and the Persian nation
Won by this salutary demonstration:
Despite a strong defence and adverse weather
All arms combined magnificently together.
Την προηγούμενη φορά που έπεσε Γκρέιβς στο φόρουμ ευτύχησε να έχει ωραία μετάφραση...
Last edited: