Γράφει στη Φυσική της Γ΄ Γυμνασίου (σελ. 66):
Ποιος είναι αυτός ο Θεοδώριχος που εμφανίζεται εκεί, πλάι στον Κέπλερ και τον Καρτέσιο; Η Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια ξέρει μόνο βασιλιάδες με αυτό το όνομα. Ο Πάπυρος έχει κι έναν ζωγράφο του 14ου αιώνα. Χρειάζεται η Wikipedia για να εντοπίσω ότι τον 14ο αιώνα έζησε και ο θεολόγος και φυσικός Θεοδώριχος του Φράιμπεργκ (ή της Φραϊβέργης) με τη σεβαστή διαγλωσσική ποικιλία ονομάτων:
Theodoric of Freiberg (c. 1250 – c. 1310, also known as Thierry de Fribourg, Thierry of Freburg, Dietrich of Freiberg, Theodoricus Teutonicus de Vrîberg, or simply Meister Dietrich. Στην ποικιλία ονομάτων μπορούμε να προσθέσουμε το Derek. Σύμφωνα με την Wikipedia, ακόμα και το Tudor μπορεί να προέρχεται από το κελτικό Teutorigos μέσω ουαλικής.
Έχει πλάκα αυτό το όνομα, Θεοδώριχος. Όνομα Φράγκων, Σαξόνων, Οστρογότθων, Βησιγότθων, ξεκίνησε από γοτθικό Thiudareiks, από þiuda «λαός, έθνος» και reiks «άρχοντας, ρήγας». Μια εναλλακτική γραφή ήταν Theuderic, και έτσι στη γραμματεία μας έχουμε, εκτός από Θεοδώριχο, και Θευδέριχο. (Στα κείμενα του TLS τα «Θευδέριχος» είναι καμιά διακοσαριά, τα «Θεοδώριχος» γύρω στα 30.) Η Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια παραπέμπει από το Θευδέριχος στο Θεοδώριχος, ενώ ο Πάπυρος δείχνει να αγνοεί το εναλλακτικό που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες ιστορικοί.
Ο πιο γνωστός από τους Θεοδώριχους είναι ο Θεοδώριχος ο Μέγας, βασιλιάς των Οστρογότθων τον 5ο αιώνα, που, με έδρα στη Ραβέννα, έκανε για πολλά χρόνια κουμάντο στην Ιταλία. Στη σελίδα αυτή (μη χάσετε το Name Map) διαβάζω:
The latter [Theodric] developed into the name Theodoric by association with the name Theodore, ενώ στη ΜΕΕ γράφει: «Το επόμενον έτος, αποθανόντος του Θεοδομίρου [Θεοδόμιρος ή Θεοδώμιρος ήταν ο πατέρας του], ο Θεοδώριχος ανηγορεύθη ρήγας των Γότθων υπό το όνομα του Θεοδώρου, ήτοι του δωρηθέντος υπό του Θεού βασιλέως (Thiudareiks)». [Ναι, τα έχουν μπερδέψει εδώ.]
Στο έργο Theodoric the Goth: Barbarian Champion of Civilisation του Thomas Hodgkin (1897) διαβάζω:
Θεοδώριχος ο Μέγας και ο μέγας Thierry Henry
Στην Ευρώπη ο Crosseteste (13ος αιώνας μ.Χ.) εξέφρασε την άποψη ότι το φως είναι ένα είδος δύναμης που πηγάζει από ένα φωτεινό σώμα και αυτοπολλαπλασιάζεται με ευθύγραμμη κίνηση, από σημείο σε σημείο, καθώς διαδίδεται μέσα σε ένα μέσο. Ο Θεοδώριχος (14ος αιώνας μ.Χ.) ερμήνευσε το σχηματισμό του ουρανίου τόξου αποδίδοντας τον σε συνδυασμό διάθλασης και ολικής ανάκλασης του φωτός από τα σύννεφα. Σε σχέση με τα χρώματα η επικρατούσα άποψη ήταν ότι οφείλονταν στην απορρόφηση σκότους που περιέχεται σε ένα διαφανές σώμα όταν οι φωτεινές ακτίνες διέρχονται από το εσωτερικό του. Στη συνέχεια ο Κέπλερ στη "Διοπτρική" ερμηνεύει θεωρητικά το σχηματισμό ειδώλων από φακούς καθώς και τον τρόπο λειτουργίας του τηλεσκοπίου. Η φύση του φωτός και η λειτουργία της όρασης θα απασχολήσουν και τον Καρτέσιο στη "Διοπτρική" του. Ο Καρτέσιος εφαρμόζοντας την αξιωματική του μέθοδο είναι ο πρώτος που υποστηρίζει ότι το φως δεν είναι τίποτε άλλο από μια μηχανική ιδιότητα του φωτεινού αντικειμένου και του μέσου διάδοσης.
Ποιος είναι αυτός ο Θεοδώριχος που εμφανίζεται εκεί, πλάι στον Κέπλερ και τον Καρτέσιο; Η Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια ξέρει μόνο βασιλιάδες με αυτό το όνομα. Ο Πάπυρος έχει κι έναν ζωγράφο του 14ου αιώνα. Χρειάζεται η Wikipedia για να εντοπίσω ότι τον 14ο αιώνα έζησε και ο θεολόγος και φυσικός Θεοδώριχος του Φράιμπεργκ (ή της Φραϊβέργης) με τη σεβαστή διαγλωσσική ποικιλία ονομάτων:
Theodoric of Freiberg (c. 1250 – c. 1310, also known as Thierry de Fribourg, Thierry of Freburg, Dietrich of Freiberg, Theodoricus Teutonicus de Vrîberg, or simply Meister Dietrich. Στην ποικιλία ονομάτων μπορούμε να προσθέσουμε το Derek. Σύμφωνα με την Wikipedia, ακόμα και το Tudor μπορεί να προέρχεται από το κελτικό Teutorigos μέσω ουαλικής.
Έχει πλάκα αυτό το όνομα, Θεοδώριχος. Όνομα Φράγκων, Σαξόνων, Οστρογότθων, Βησιγότθων, ξεκίνησε από γοτθικό Thiudareiks, από þiuda «λαός, έθνος» και reiks «άρχοντας, ρήγας». Μια εναλλακτική γραφή ήταν Theuderic, και έτσι στη γραμματεία μας έχουμε, εκτός από Θεοδώριχο, και Θευδέριχο. (Στα κείμενα του TLS τα «Θευδέριχος» είναι καμιά διακοσαριά, τα «Θεοδώριχος» γύρω στα 30.) Η Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια παραπέμπει από το Θευδέριχος στο Θεοδώριχος, ενώ ο Πάπυρος δείχνει να αγνοεί το εναλλακτικό που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες ιστορικοί.
Ο πιο γνωστός από τους Θεοδώριχους είναι ο Θεοδώριχος ο Μέγας, βασιλιάς των Οστρογότθων τον 5ο αιώνα, που, με έδρα στη Ραβέννα, έκανε για πολλά χρόνια κουμάντο στην Ιταλία. Στη σελίδα αυτή (μη χάσετε το Name Map) διαβάζω:
The latter [Theodric] developed into the name Theodoric by association with the name Theodore, ενώ στη ΜΕΕ γράφει: «Το επόμενον έτος, αποθανόντος του Θεοδομίρου [Θεοδόμιρος ή Θεοδώμιρος ήταν ο πατέρας του], ο Θεοδώριχος ανηγορεύθη ρήγας των Γότθων υπό το όνομα του Θεοδώρου, ήτοι του δωρηθέντος υπό του Θεού βασιλέως (Thiudareiks)». [Ναι, τα έχουν μπερδέψει εδώ.]
Στο έργο Theodoric the Goth: Barbarian Champion of Civilisation του Thomas Hodgkin (1897) διαβάζω:
This infant, born on such an auspicious day and looked upon as a pledge of happy fortunes for the Ostrogothic nation, was named Thiuda-reiks (the people-ruler), a name which Latin historians, influenced perhaps by the analogy of Theodosius, changed into Theodoricus, and which will here be spoken of under the well-known form Theodoric. [Jordanes wavers between Theodericus and Theodoricus. The Greek historians generally use the form Θευδερίχος. German scholars seem to prefer Theoderich. As it is useless now to try to revert to the philologically correct Thiuda-reiks, I use that form of the name with which I suppose English readers to be most familiar—namely, Theodoric.]
Να υποθέσουμε, λοιπόν, ότι το –ω– του ονόματος οφείλεται σε συσχέτιση με το ελληνικό Θεόδωρος; (Το Θεοδόσιος δεν μπορεί να έδωσε –ω–.) Έχει δίκιο η ΜΕΕ να γράφει τον πατέρα του Θεοδόμιρο ή ο Πάπυρος, που γράφει Θεοδώμιρος; Ή θα έπρεπε να τους είχαμε αφήσει τον ένα Θευδέριχο ή Θευδερίχο και τον άλλο Θευδέμιρο, να μην προβληματιζόμαστε; (Ακούγεται φωνή υπομονετικού αναγνώστη: Ποιος προβληματίζεται;)Θεοδώριχος ο Μέγας και ο μέγας Thierry Henry