Elsa
¥
Για όποιον θέλει να ενημερώνεται για τις προτάσεις της αριστεράς για την κρίση, το ιστολόγιο http://youpayyourcrisis.blogspot.com/ μαζεύει τα περισσότερα από όσα λέγονται ή γίνονται σε μια... συσκευασία. Εκεί, βρήκα και αυτό:
Άρα το ζητούμενο είναι απλώς να μπορούμε να δανειζόμαστε για να πληρώνουμε τα παλιά χρέη, και ταυτόχρονα να μειώσουμε (κάτι εντέλει πρέπει να σημαίνει αυτό το 1ο πρόσωπο του πληθυντικού) τα τρέχοντα ελλείμματα, ώστε το σύνολο του χρέους να μην αυξάνεται συνεχώς, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι θα πάψει ποτέ να είναι χρεωμένη. Η λύση που ευαγγελίζεται ο Καζάκης μου φαίνεται λάθος: δεν πληρώνω, δεν πληρώνω, δεν πληρώνω.
Μα φυσικά και το χρέος θα αυξηθεί. Από δύο μεριές. Πραγματικά (επειδή θα συνεχίσουμε να έχουμε έλλειμμα --που σημαίνει δανεικά για να ισοσκελίσουμε τις δαπάνες μας) και ποσοστιαία, επειδή σε κατάσταση ύφεσης, στο κλάσμα χρέος/εθνικό προϊόν ο παρονομαστής θα μειώνεται.Τη λύση αυτή δεν την ευαγγελίζεται μόνο ο Καζάκης αλλά και πολλοί πολλοί άλλοι, και όχι μόνο αριστεροί, γιατί σύμφωνα ακόμα και με τις καλύτερες προβλέψεις (δεν έχω χρόνο να ψάξω, αλλά το έχω διαβάσει άπειρες φορές και μάλιστα και από σύμβουλο του ίδιου του ΔΝΤ) το χρέος θα αυξηθεί και δεν θα μειωθεί με την ακολουθούμενη πορεία. Εκτός κι αν αυτό είναι ψέμα.
anef, εγώ δεν ξέρω ποια είναι η αλήθεια, αν υπάρχει καν αλήθεια. Είναι τόσο πολλές οι γνώμες μεταξύ των ειδικών, και ασχέτως πολιτικής τοποθέτησης, ώστε ισχύει το "πορεύομαι βάσει γενικών αρχών". Είμαι ανίκανος να συζητήσω οικονομικά με το επίπεδο γνώσεων που εγώ θεωρώ ότι θα απαιτούνταν ώστε η γνώμη μου να έχει αυξημένο κύρος, τουλάχιστον στα ίδια τα δικά μου μάτια. Οπότε απλώς λέω ό,τι σκέφτομαι, χωρίς παραπάνω αξιώσεις. Και λέω λοιπόν ότι ένα τουλάχιστον μέρος όσων λένε "δεν πληρώνω" δεν σκέφτονται την πλευρά του πιστωτή. Δαιμονοποιούν τον πιστωτή, κάθε πιστωτή. Όλα λέει τα χρωστούμενα είναι είτε παλιά δάνεια (ε, και; ) είτε λεφτά που χρωστάνε οι πλούσιοι, που τα πήγαν στην Ελβετία. Κατά τα άλλα, είμαστε αυτάρκεις. Το ίδιο γίνεται με τα χρέη στις τράπεζες. Πας οφειλέτης είναι άγιος και κακομοίρης. Μόνο οι τράπεζες είναι κακές. Ε, δεν είναι έτσι. Τα νοικοκυριά δεν δανείστηκαν μόνο επειδή δεν είχαν λεφτά, αλλά δανείστηκαν και γιατί έπεσαν με τα μούτρα στον ρηχό καταναλωτισμό που τους υποδαύλισαν αυτοί που ήθελαν να τους δανείσουν για να βγάλουν έτσι κέρδη από τους τόκους, ή αυτοί που παράγουν κάθε λογής σκουπίδι και θέλουν να το πουλήσουν μέσω της διαφήμισης. Οι Έλληνες, ο ελληνικός λαός, και ο κάθε λαός, δεν είναι ούτε άγιοι ούτε κακομοίρηδες όλοι. Υπάρχουν πάρα πολλά που πρέπει ν' αλλάξουμε σαν λαός, προτού βγούμε να το παίξουμε θύματα και μόνο. Και πρώτα-πρώτα το πολιτικό μας σύστημα, που εμείς το ψηφίζουμε. Ή μήπως φταίνε οι ξένοι που έχουμε αυτό το νόμο περί ευθύνης υπουργών που έχουμε, σαράντα χρόνια τώρα;Τη λύση αυτή δεν την ευαγγελίζεται μόνο ο Καζάκης αλλά και πολλοί πολλοί άλλοι, και όχι μόνο αριστεροί, γιατί σύμφωνα ακόμα και με τις καλύτερες προβλέψεις (δεν έχω χρόνο να ψάξω, αλλά το έχω διαβάσει άπειρες φορές και μάλιστα και από σύμβουλο του ίδιου του ΔΝΤ) το χρέος θα αυξηθεί και δεν θα μειωθεί με την ακολουθούμενη πορεία. Εκτός κι αν αυτό είναι ψέμα.
Μα, αυτό ακριβώς που λες δεν το έχουν κάνει ήδη πολλές χώρες; Φυσικά έχουν βέλη στη φαρέτρα τους οι πιστωτές, για κάποιον όμως λόγο πάντα επιστρέφουν και δανείζουν (ακόμα και τη Σοβιετική Ένωση μετά το 1917 όπως διάβασα να λέει ο Π. Παπακωνσταντίνου).Λέγοντας στις 19 Μαΐου στους πιστωτές: "κύριοι, δεν έχει φράγκο"; Και την άλλη μέρα, τι; Και νομίζεις ότι δεν έχουν βέλη στη φαρέτρα τους οι πιστωτές, οι δανείστριες χώρες;
Μα κι εγώ τις υποστηρίζω. Καθόλου διαφθορά, πουθενά. Η συνολική πορεία όμως μ' ενδιαφέρει περισσότερο. Γιατί εκεί δεν έχουμε παράνομη, αλλά νόμιμη ρεμούλα.Για τη ρεμούλα, προφανώς και είναι άδικο. Γι' αυτό είπα στο τελευταίο μου ποστ, ότι όσο βλέπω εκεί φιλότιμες προσπάθειες, στηρίζω την προσπάθεια.
Στο δικό μου ερμηνευτικό σχήμα, οι κρίσεις αυτές είναι αναμενόμενες και δεν οφείλονται στον νεοφιλελευθερισμό, αλλά στον καπιταλισμό (η μαρξική ανάλυση μάλλον αναβιώνει παρά φθίνει στις μέρες μας, ασχέτως ονειρώξεων :)). Εστίασα στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο μόνο και μόνο γιατί συνδέεται στενότερα με τα χρέη. Η σοσιαλδημοκρατία δεν είχε τέτοια χρέη αν δεν κάνω λάθος. Παρεμπιπτόντως, χωρίς να έχω τόσο βαθιές γνώσεις για το θέμα, κι εγώ δεν μπορώ να πιστέψω ότι το ίδιο το μοντέλο λειτουργίας της Σοβιετικής Ένωσης δεν ήταν λάθος. Δεν το συνδέω όμως με το όραμα για μια κοινωνία ισότητας, δημοκρατίας και δικαιοσύνης. Αυτό εξακολουθώ να το πιστεύω (αφελώς ίσως κι εγώ...)Για το νεοφιλελευθερισμό, αναρωτιέμαι: πώς έγινε αυτή η μεγάλη αλλαγή προς το νεοφιλελευθερισμό τη δεκαετία του '70 (σ'εμάς, του '90); Απλώς άλλαξαν τα κέφια της παγκόσμιας δεξιάς, όπως λέει ο Wallerstein; Εντάξει, ξέρουμε ποια είναι τα κέφια του παγκόσμιου κεφαλαίου. Ωστόσο, πού βρήκαν και πάτησαν, ώστε να τους ψηφίσει ο κόσμος; Πώς έπεισαν τον κόσμο ότι η μικτή οικονομία σοσιαλδημοκρατικού τύπου δεν τραβάει; Μήπως αυτή η τελευταία είχε κάποιες σοβαρές δυσλειτουργίες; Αλλιώς, δεν καταλαβαίνω. Αλλιώς, οδηγούμαι στο ίδιο λογικό αδιέξοδο μ' εκείνους που προσπαθούν να εξηγήσουν την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης χωρίς να παραδέχονται ότι το μοντέλο λειτουργίας της ήτανε λάθος στη ρίζα του.
Ούτε εμένα με ικανοποιεί. Ο κόσμος μπορεί να ποδηγετείται, αλλά από την άλλη μεριά βολεύεται κιόλας. Θεωρεί ότι θα τα κουτσοβολέψει σ'αυτό το σύστημα, θα την βγάλει. Και μέχρι στιγμής το καταφέρνει. Γιατί να ρισκάρει το κεφάλι του; Όταν μάλιστα οι εναλλακτικές δεν αποδείχτηκαν και ό,τι καλύτερο. Εγώ εδώ θα έλεγα ότι στο χέρι μας είναι τις εναλλακτικές να τις κάνουμε κάτι πολύ καλύτερο, αν διαπιστώνουμε, όπως εγώ, πως είτε είμαστε απ' τους κάπως πιο ωφελημένους είτε από τους πιο ριγμένους, το σύστημα αυτό είναι άδικο στη ρίζα του για τη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων πάνω στη γη....δεν με ικανοποιεί μια άποψη του τύπου "ο κόσμος ψήθηκε" από τα ψέματα των ιδεολόγων του νεοφιλελευθερισμού, άνευ άλλου.
Ωραία, αλλά γιατί ο κόσμος ψήφισε βρε παιδί μου Θάτσερ αντί για Εργατικούς; Αυτό ρωτώ. Γιατί Ρέιγκαν και όχι πάλι Κάρτερ; Τι ήταν αυτό που τον έκανε να συμφωνεί με τη Θάτσερ και να λέει "κάτι πρέπει ν' αλλάξει;" Εγώ θυμάμαι μια Αγγλιδούλα νοσοκόμα που μου μιλούσε τότε ενάντια στα συνδικάτα. Είχε βαρεθεί τις απεργίες και τα συνδικάτα. Θεωρούσε ότι το είχαν παρατραβήξει. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτή, ήταν η πλειοψηφία. Γενικά, γιατί ο κόσμος ψηφίζει συνήθως δεξιά; (με εξαίρεση χώρες όπως η Σουηδία) Όσο για το αν φθίνει ή ανθεί πάλι η μαρξική ανάλυση: όταν στις ΗΠΑ, τη μητρόπολη του καπιταλισμού, αλλά και στην άλλη μητρόπολη, την Αγγλία του 1860-1920, ο μαρξισμός δεν έβγαλε σχεδόν καθόλου ρίζες, για ποια άνθηση μιλάμε;Στο δικό μου ερμηνευτικό σχήμα, οι κρίσεις αυτές είναι αναμενόμενες και δεν οφείλονται στον νεοφιλελευθερισμό, αλλά στον καπιταλισμό (η μαρξική ανάλυση μάλλον αναβιώνει παρά φθίνει στις μέρες μας, ασχέτως ονειρώξεων :)) Εστίασα στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο μόνο και μόνο γιατί συνδέεται στενότερα με τα χρέη. Η σοσιαλδημοκρατία δεν είχε τέτοια χρέη αν δεν κάνω λάθος.
Ακρογωνιαίος λίθος της μαρξικής ανάλυσης είναι η δικτατορία του προλεταριάτου. Όχι απλώς η ιστορική, περαστική φύση του καπιταλισμού, και όχι βέβαια απλώς η εκμεταλλευτική του φύση, αλλά το ότι θα τον διαδεχτεί ένα σύστημα συνενωμένων-συνεργαζόμενων παραγωγών που θα έχουν "απαλλοτριώσει τους απαλλοτριωτές". That's all. Εκεί σταματά η μαρξική ανάλυση (πέθανε ο Μαρξ). Μετά αναλαμβάνει ο μαρξισμός. Και ο μαρξισμός έδωσε δύο κυρίως ρεύματα: το ρεφορμισμό και τον επαναστατισμό. Ο πρώτος έκανε καριέρα στη Γερμανία ώσπου απαρνήθηκε το μαρξισμό, και υπάρχει ακόμα. Ο δεύτερος έκανε καριέρα στη Ρωσία, στην Κίνα και άλλες προκαπιταλιστικές χώρες, ως υποκατάστατο αστικής τάξης στον αγώνα για τον εκσυγχρονισμό, την εκβιομηχάνιση και την εθνική ανεξαρτησία, και επίσης υπάρχει ακόμα: οι επίγονοί του, μεταλλαγμένοι βέβαια, κυβερνούν σήμερα την πολυανθρωπότερη χώρα του κόσμου, κι ένας-δυο άλλοι δε λένε να πεθάνουν, έχοντας κυβερνήσει επί μερικές δεκαετίες χωρίς αλλαγή ούτε καν στα πρόσωπα. Συνδυάστηκε παντού με το μονοκομματικό κράτος. Ιστορικά, αυτό που για μένα φάνηκε εκ του αποτελέσματος είναι ότι παρά τα οράματα περί ισότητας κλπ., όταν αφαιρέσεις από τους ανθρώπους την ιδιοκτησία, και μάλιστα τη μικρή, και τη μεταφέρεις στα χέρια του κράτους (άλλοι λένε "της κοινωνίας", γιατί τους ενοχλεί η λέξη κράτος ως έκφραση ταξικών σχέσεων, αλλά είναι το ίδιο), είναι πολύ εύκολο μια ελίτ να κάνει ρεσάλτο στο κράτος και να μετατρέψει την κοινοκτημονική-αταξική κοινωνία σε μια κοινωνία ακτημόνων σκλάβων του κράτους και των αποκλειστικών διαχειριστών του, από τη μια στιγμή στην άλλη. Και αυτό γιατί η πολιτική εξουσία είναι από τη φύση της άστατη. Αντιθέτως, τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα είναι πολύ πιο αγκυρωμένα στη γη, στα μυαλά, στην οικονομία ως νομή του οίκου. Επομένως, το καλύτερο θεμέλιο της ελευθερίας είναι η ιδιοκτησία. Τον ιδιοκτήτη, ειδικά της γης, δύσκολα τον απαλλοτριώνεις. Οι πιο ελεύθερες κοινωνίες είναι οι κοινωνίες μικροϊδιοκτητών αγροτών, αν εξαιρέσουμε τις φυλετικές κοινοκτημονικές κοινωνίες, που όμως δεν αφορούν τις κοινωνίες της αφθονίας όπως είναι οι σύγχρονες. Το πρόβλημα είναι ότι, όπως έδειξε η μαρξική και η μαρξιστική ανάλυση, η σύγχρονη καπιταλιστική ιδιοκτησία μοιραία οδηγεί στη συγκέντρωσή της σε λίγα χέρια και σε τεράστιες μονάδες, καταργώντας τη μικρή ιδιοκτησία (άλλωστε υποτίθεται ότι γεννήθηκε στην Αγγλία από την απαλλοτρίωση των χωρικών). Επιπλέον, το ίδιο το κληρονομικό δικαίωμα καταργεί κάθε έννοια αξιοκρατίας και ισότητας. Συμπέρασμα; Κανένα. Δεν έχω!Παρεμπιπτόντως, χωρίς να έχω τόσο βαθιές γνώσεις για το θέμα, κι εγώ δεν μπορώ να πιστέψω ότι το ίδιο το μοντέλο λειτουργίας της Σοβιετικής Ένωσης δεν ήταν λάθος. Δεν το συνδέω όμως με το όραμα για μια κοινωνία ισότητας, δημοκρατίας και δικαιοσύνης. Αυτό εξακολουθώ να το πιστεύω (αφελώς ίσως κι εγώ...)