Καλησπερίζω και ξεκινώ διευκρινίζοντας ότι διάβασα το επίμαχο κείμενο (
Who Should Own the World's Antiquities? του Hugh Eakin) και ότι πολλές από τις απόψεις που διατυπώθηκαν εδώ με βρίσκουν σύμφωνο.
Από την άλλη, η διαμάχη μεταξύ εθνικών-εθνικιστικών κρατών και δήθεν υπερασπιστών της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς αποικιοκρατών μάλλον μου θυμίζει τη ρήση:
Δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα.
Μήπως το φλέγον γι' αυτούς ζήτημα δεν είναι αν ανήκουν τα έργα του ανθρώπινου πολιτισμού σε όλη την ανθρωπότητα, αλλά σε κάποιον από τους δύο, ποιος τελικά θα καρπώνεται τα οφέλη της κατοχής τους;
Μήπως τα εθνικά κράτη δεν τα είχαν και έχουν μονίμως "γραμμένα" και τα θυμούνται μόνον όταν κάποιοι πάνε να τα αρπάξουν, να τα οικειοποιηθούν; Αυτοί δεν είναι που τα αφήνουν να ρημάζουν, ανέχονται και σιωπηρά ευνοούν (και, ανάλογα με τον βαθμό θράσους όσων τα εκπροσωπούν, διαπράττουν ξεδιάντροπα) την αρχαιοκαπηλία, επειδή τάχα "δεν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους" για τον πολιτισμό ώστε να τα προστατέψουν και να τα αξιοποιήσουν, ενώ από την άλλη όταν πρόκειται για βόλεμα ημετέρων, για καταστολή αντιφρονούντων, για εξοπλισμούς και τόσες άλλες αθλιότητες μια χαρά βρίσκονται οι απαραίτητοι πόροι; Αυτοί δεν είναι που ποζάρουν χωρίς καμιά ντροπή, καμιά συναίσθηση της γελοιότητάς τους, ως συνεχιστές των πολιτισμών που παρέλαβαν ως κληρονομιά, μόνο και μόνο επειδή έτυχε και γεννήθηκαν στον ίδιο τόπο, χωρίς καν να ενδιαφέρονται να μάθουν (ή κι αν το ξέρουν, δεν τους συμφέρει να το πουν) τι πραγματικά αντιπροσωπεύει αυτή η κληρονομιά για όλη την ανθρωπότητα ;
Μήπως οι "παγκοσμιοποιητές"-νεόκοποι θεματοφύλακες της παγκόσμιας κληρονομιάς με το πρόσχημα ότι τα έργα αυτά ανήκουν στην ανθρωπότητα (σωστό, αλλά γι' αυτούς δεν παύει να χρησιμεύει αποκλειστικά ως πρόσχημα) δεν τα ξεριζώνουν ανέκαθεν από το φυσικό τους περιβάλλον για να τα κλείσουν στις προθήκες και τους χώρους των μουσείων
τους, εκθέτοντάς τα πολλές φορές απομονωμένα, αποσπασματικά και ατάκτως ερριμμένα και αγνοώντας επιδεικτικά κάθε έννοια συνέχειας και συνέπειας με τις αρχές που επικαλούνται για να τα οικειοποιηθούν;
Αυτοί δεν είναι που, ενώ τάχα κόπτονται για την παγκόσμια κληρονομιά της ανθρωπότητας, τα συγκεντρώνουν σαν άπληστοι νεόπλουτοι για να τα μετατρέψουν σε αγαθά προς πώληση (δημιουργώντας και συντηρώντας τα παγκόσμια κυκλώματα αρχαιοκαπηλίας, μαζί με τους νεο- και παλαιόπλουτους), σε επένδυση που πρέπει να αποφέρει κέρδη, όπως κάνουν με το κάθε τι; Την ίδια φαρισαϊκή και υποτιμητική για όλους τακτική δεν ακολουθούν και σε τόσα άλλα θέματα; (Θεματοφύλακες της δημοκρατίας, της ειρήνης, της ασφάλειας, της οικονομίας, κ.ο.κ., δεν το παίζουν πάντα οι εκάστοτε παγκόσμιοι αυτοκράτορες, αυτοχριζόμενοι αρμόδιοι να προστατεύουν και να φέρνουν στον "ίσιο δρόμο" όλους τους υπόλοιπους "αδαείς και ανώριμους" λαούς;)
Η πρακτική της έκθεσης των υπό συζήτηση έργων σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο (όποιο πρόλαβε και άρπαξε ή "απέκτησε νόμιμα", χα χα! καθένα από τα έργα) δεν αποτελεί κατακερματισμό της παγκόσμιας πολιτιστικής εμπειρίας και απομόνωση από τα περιβάλλοντα (όχι τους λαούς) που τα γέννησαν, όπου ταιριάζουν και εντάσσονται φυσικά στον χώρο τους; Τι είναι προτιμότερο, να βλέπω τον ναό της Περγάμου ή τα τείχη της Βαβυλώνας (πολύ καλές ανακατασκευές αλλά μου θυμίζουν νεκρά, βαλσαμωμένα ζώα, εντελώς αποκομμένα από το περιβαλλοντικό και πολιτιστικό τους πλαίσιο) στο Βερολίνο και να προσπαθώ να φανταστώ (ή να μου πλασάρουν τις multimedia φαντασιώσεις άλλων ως οδηγό) πώς θα ήταν κάποτε εκεί που κατασκευάστηκαν ή να τα βλέπω στους φυσικούς τους χώρους, όπου είναι σίγουρα πιο εύκολο να αρχίσω να κατανοώ γιατί και πώς δημιουργήθηκαν, βλέποντάς τα στην τοποθεσία, το φως, τη βλάστηση, τις συνθήκες τελικά που οδήγησαν στη διαμόρφωσή τους;
Αυτοί που χρησιμοποιούν ιδιοτελώς και εκ του πονηρού το πρόσχημα αυτό δεν είναι που, ενώ από τη μια κατακρίνουν τα εθνικά κράτη ότι προσπαθούν να οικειοποιηθούν τα επιτεύγματα και τη δόξα παναναθρώπινων πολιτισμών και έργων, από την άλλη προσεταιρίζονται και εκμεταλλεύονται αυτά τα επιτεύγματα και έργα για ίδιο όφελος, τα μεταχειρίζονται δηλαδή ως δική τους ιδιοκτησία; Αν τίθεται έτσι το ζήτημα, ποιος θα τα νέμεται, δηλαδή, τότε: Φωνάζει ο κλέφτης να ντραπεί ο νοικοκύρης;
Και αν πράγματι τους ενδιαφέρει να προβάλουν την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά, γιατί δεν κατασκευάζουν πιστά αντίγραφα των έργων προς έκθεση στα μουσεία τους, αντί να αρπάζουν τα αυθεντικά; Γιατί δεν δημιουργούν έτσι ολοκληρωμένες εκθέσεις με χρονική, τοπική και πολιτιστική συνέχεια, όπως κάνουν σε άλλους τομείς (π.χ. στη λαογραφική παρουσίαση πολιτισμών);
Αν πράγματι τα δύο αντιμαχόμενα μέρη θέλουν να φροντίσουν για την παγκόσμια κληρονομιά, αντί να συλλέγουν τα έργα της ως θησαυρούς και να τα μεταφέρουν στα μουσεία
τους, στον τόπο
τους ως γνήσιοι εθνικιστές οι μεν και αποικιοκράτες οι δε, γιατί δεν αποδείχνουν το γνήσιο ενδιαφέρον τους γι' αυτά, χρηματοδοτώντας μέσω παγκόσμιων οργανισμών (της UNESCO π.χ.) τη δημιουργία επιτόπιων χώρων έκθεσης όπου θα αναδείχνονται πραγματικά αυτά τα έργα, όπου η πολιτιστική εμπειρία θα είναι πιο ολοκληρωμένη και διαφωτιστική; (Και για όσα μεταφέρονται, δεν είναι άσχημη η πρόταση του Αμβρόσιου για τη μόνιμη κατάσταση δανεισμού και τη διαρκή περιοδεία ανά τον κόσμο.) Με τα υπόλοιπα αγαθά του πολιτισμού αυτό ουσιαστικά δεν συμβαίνει; Αν θέλω να πιω ουίσκι και να νιώσω πραγματικά την όποια εμπειρία έχει να μου προσφέρει, θα πάω στην Ιαπωνία (όπου τους έχει πιάσει τρέλα με την παρασκευή του) ή στη Σκωτία; Και για τσίπουρο στην Κρήτη και για ρακή στη Θεσσαλία; Και η αρχιτεκτονική, για να αναφέρω και πιο σχετικό παράδειγμα, παγκόσμια κληρονομιά είναι, αλλά δεν μας ξενίζει, δεν θεωρούμε εντελώς αταίριαστο ένα κυκλαδίτικο σπίτι στην Πίνδο ή μια ελβετικού τύπου κατοικία στον κάμπο; Και για να υπερβάλω λίγο, πώς θα κατανοήσω και θα νιώσω καλύτερα τον Ντίκενς, λόγου χάρη; Διαβάζοντάς τον στην Αγγλία ή στη Μαδαγασκάρη;
Σταματώ εδώ τη μεσημεριάτικη λογοδιάρροιά μου (Κυριακάτικη αμπελοφιλοσοφία) ζητώντας συγγνώμη για το υπέρδιπλο σεντόνι και καταλήγοντας ότι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, το δίλημμα που μας βάζουν - και τα επιχειρήματα που προβάλλουν και οι μεν και οι δε - είναι (όπως συνήθως συμβαίνει με τους συνήθεις αυτούς ύποπτους) ψεύτικο, αποπροσανατολιστικό και κατασκευασμένο για τους ιδιοτελείς σκοπούς τους. Η αλήθεια, σχεδόν πάντα, μάλλον βρίσκεται αλλού.