Ας ανοίξουμε περισσότερο το νήμα, μια και γινόμαστε μάρτυρες σε πραγματικό χρόνο της επόμενης φάσης της επί Γης ιστορίας του ανθρώπινου γένους.
Μια ενδιαφέρουσα άποψη διάβασα σήμερα στο
Inside Story:
Inside Story
Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2023
ChatGPT: γιατί η εκπαίδευση πρέπει να αγκαλιάσει το AI chatbot, όχι να το αποφύγει
των Brian Lucey και Michael Dowling
Είναι πολύ πιθανό ότι το ChatGPT και παρόμοια προγράμματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον εκδημοκρατισμό της ερευνητικής διαδικασίας.Μόλις πριν από δύο μήνες, η αμερικανική εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης OpenAI παρουσίασε ένα πρόγραμμα που ονομάζεται ChatGPT. Ουσιαστικά ένα προηγμένο chatbot, το ChatGPT αποτέλεσε αντικείμενο πολλών συζητήσεων.
Ορισμένοι σχολιαστές χαρακτήρισαν τις απαντήσεις του πολύ εντυπωσιακές, ενώ άλλοι επέστησαν την προσοχή σε πραγματολογικά λάθη στην παραγωγή του. Παρ' όλα αυτά, το προϊόν έχει χαιρετιστεί ως μια δυνητικά ανατρεπτική καινοτομία για πολλές διαφορετικές βιομηχανίες.
Σημαντικό μέρος όσων έχουν γραφτεί για το ChatGPT μέχρι στιγμής έχει επικεντρωθεί στις επιπτώσεις του στην εκπαίδευση. Η πολυδιαφημισμένη ικανότητα του προγράμματος να παρέχει λεπτομερείς απαντήσεις σε ερωτήματα για ένα τεράστιο φάσμα θεμάτων έχει προκαλέσει ανησυχίες ότι θα μπορούσε να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στη μάθηση και να επιτρέψει στους μαθητές να «κλέβουν» στις εξετάσεις και τις εργασίες στο σπίτι.
Το ChatGPT έχει ήδη «δώσει» μια σειρά από εξετάσεις, συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων του αμερικανικού δικηγορικού συλλόγου, των αναλογιστικών, και των ιατρικών εξετάσεων. Σε όλες τις περιπτώσεις «πήρε τη βάση» ή ήταν κοντά σε αυτήν, χωρίς ανθρώπινη βοήθεια. Ενώ ορισμένες αναφορές για το ChatGPT εξετάζουν τα μειονεκτήματα και τις ανησυχίες γι’ αυτά, η δική μας πιο αισιόδοξη οπτική είναι ότι το ChatGPT θα μπορούσε κάλλιστα να πάρει τη μορφή ενός χαμηλού κόστους, ή ακόμη και δωρεάν, ηλεκτρονικού βοηθού έρευνας.
Η μελέτη μας, που δημοσιεύθηκε στο Finance Research Letters (“ChatGPT for (Finance) research: The Bananarama Conjecture”,
Finance Research Letters, Jan 2023), είχε ως στόχο να δει αν το ChatGPT θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη συγγραφή μιας εργασίας για τα οικονομικά, που θα γινόταν δεκτή σε ένα ακαδημαϊκό περιοδικό. Το πρόγραμμα πέρασε το τεστ, αλλά είχε καλύτερες επιδόσεις σε ορισμένους τομείς από ό,τι σε άλλους. Επιπλέον, η προσθήκη της δικής μας τεχνογνωσίας βοήθησε να ξεπεραστούν οι περιορισμοί του προγράμματος στα μάτια των κριτών των περιοδικών. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι το ChatGPT θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό βοήθημα για την έρευνα και όχι απαραίτητα απειλή.
Από το καλό στο σπουδαίο
Το σκεπτικό μας ήταν το εξής: αν είναι εύκολο να έχουμε καλά αποτελέσματα από το ChatGPT απλά χρησιμοποιώντας το, ίσως υπάρχει κάτι επιπλέον που μπορούμε να κάνουμε για να μετατρέψουμε αυτά τα καλά αποτελέσματα σε σπουδαία.
Ζητήσαμε αρχικά από το ChatGPT να δημιουργήσει τα τέσσερα τυπικά μέρη μιας ερευνητικής μελέτης: ερευνητική ιδέα, βιβλιογραφική ανασκόπηση (αξιολόγηση προηγούμενων ακαδημαϊκών ερευνών για το ίδιο θέμα), σύνολο δεδομένων και προτάσεις για δοκιμές και εξετάσεις. Προσδιορίσαμε μόνο το ευρύ θέμα και ότι το αποτέλεσμα θα πρέπει να είναι ικανό να δημοσιευτεί σε «ένα καλό οικονομικό περιοδικό».
Αυτή ήταν η πρώτη εκδοχή του τρόπου με τον οποίον επιλέξαμε να χρησιμοποιήσουμε το ChatGPT. Για τη δεύτερη εκδοχή, επικολλήσαμε στο παράθυρο του ChatGPT λίγο λιγότερες από 200 περιλήψεις σχετικών, υφιστάμενων ερευνητικών μελετών.
Στη συνέχεια ζητήσαμε από το πρόγραμμα να τις λάβει υπόψη του κατά τη δημιουργία των τεσσάρων ερευνητικών σταδίων. Τέλος, για την εκδοχή νούμερο τρία, προσθέσαμε την «τεχνογνωσία τομέα» – συνεισφορά από ακαδημαϊκούς ερευνητές. Διαβάσαμε τις απαντήσεις που παρήγαγε το πρόγραμμα του υπολογιστή και κάναμε προτάσεις για βελτιώσεις. Με τον τρόπο αυτό, ενσωματώσαμε την τεχνογνωσία μας σε εκείνη του ChatGPT.
Στη συνέχεια ζητήσαμε από μια ομάδα 32 κριτών να αξιολογήσει ο καθένας από μία εκδοχή του τρόπου με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ChatGPT για τη δημιουργία μιας ακαδημαϊκής μελέτης. Ζητήθηκε από τους κριτές να αξιολογήσουν κατά πόσον το αποτέλεσμα ήταν επαρκώς περιεκτικό, σωστό και κατά πόσον παρείχε μια συνεισφορά επαρκώς πρωτότυπη ώστε να δημοσιευτεί σε ένα «καλό» ακαδημαϊκό οικονομικό περιοδικό.
Το μεγάλο μάθημα που πήραμε ήταν ότι όλες αυτές οι μελέτες θεωρήθηκαν γενικά αποδεκτές από τους ειδικούς κριτές. Αυτό είναι μάλλον εκπληκτικό: ένα chatbot θεωρήθηκε ικανό να παράγει ποιοτικές ιδέες ακαδημαϊκής έρευνας. Αυτό εγείρει θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με την έννοια της δημιουργικότητας και την ιδιοκτησία των δημιουργικών ιδεών – ερωτήματα στα οποία κανείς δεν έχει ακόμη στέρεες απαντήσεις.
Δυνατά και αδύνατα σημεία
Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν επίσης ορισμένα πιθανά πλεονεκτήματα και αδυναμίες του ChatGPT. Διαπιστώσαμε ότι οι διάφορες ερευνητικές ενότητες αξιολογήθηκαν διαφορετικά. Η ερευνητική ιδέα και το σύνολο δεδομένων έτειναν να αξιολογούνται υψηλά. Υπήρξε χαμηλότερη, αλλά και πάλι αποδεκτή, βαθμολογία για τις βιβλιογραφικές ανασκοπήσεις και τις προτάσεις δοκιμών.
Η υποψία μας εδώ είναι ότι το ChatGPT είναι ιδιαίτερα ισχυρό στο να παίρνει ένα σύνολο εξωτερικών κειμένων και να τα συνδέει (η ουσία μιας ερευνητικής ιδέας) ή να παίρνει εύκολα αναγνωρίσιμα τμήματα από ένα έγγραφο και να τα προσαρμόζει (ένα παράδειγμα είναι η περίληψη δεδομένων – ένα εύκολα αναγνωρίσιμο «κομμάτι κειμένου» στις περισσότερες ερευνητικές μελέτες).
Μια σχετική αδυναμία της πλατφόρμας έγινε εμφανής όταν η εργασία ήταν πιο σύνθετη – όταν υπήρχαν πάρα πολλά στάδια στην εννοιολογική διαδικασία. Οι βιβλιογραφικές ανασκοπήσεις και οι δοκιμές τείνουν να εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία. Το ChatGPT έτεινε να είναι καλό σε ορισμένα από αυτά τα στάδια, αλλά όχι σε όλα. Αυτό φαίνεται ότι το αντιλήφθηκαν οι κριτές.
Καταφέραμε ωστόσο να ξεπεράσουμε αυτούς τους περιορισμούς στην πιο προχωρημένη μας εκδοχή (εκδοχή τρία), όπου συνεργαστήκαμε με το ChatGPT για να καταλήξουμε σε αποδεκτά αποτελέσματα. Όλα τα τμήματα της προηγμένης ερευνητικής μελέτης αξιολογήθηκαν στη συνέχεια με υψηλή βαθμολογία από τους κριτές, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο ρόλος των ακαδημαϊκών ερευνητών δεν έχει πεθάνει ακόμη.
Το ChatGPT είναι ένα εργαλείο. Στη μελέτη μας δείξαμε ότι, με κάποια προσοχή, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία μιας αποδεκτής μελέτης χρηματοοικονομικής έρευνας. Ακόμα και χωρίς προσοχή, παράγει αληθοφανή εργασία.
Αυτό έχει ορισμένες σαφείς ηθικές επιπτώσεις. Η ακεραιότητα της έρευνας είναι ήδη ένα πιεστικό πρόβλημα στον ακαδημαϊκό χώρο και ιστότοποι όπως το Retraction Watch μεταφέρουν μια σταθερή ροή πλαστών, λογοκλοπών και απλώς λανθασμένων ερευνητικών μελετών. Μήπως το ChatGPT κάνει το πρόβλημα αυτό ακόμη χειρότερο;
Μπορεί, είναι η σύντομη απάντηση. Αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναβάλουμε το τζίνι πίσω στο μπουκάλι. Η τεχνολογία θα βελτιωθεί (και μάλιστα γρήγορα). Το πώς ακριβώς θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε και να ελέγξουμε τον ρόλο του ChatGPT στην έρευνα είναι ένα μεγαλύτερο ζήτημα για μια άλλη μέρα. Αλλά τα ευρήματά μας είναι επίσης χρήσιμα από αυτήν την άποψη – διαπιστώνοντας ότι η εκδοχή της μελέτης του ChatGPT με τη βοήθεια της τεχνογνωσίας των ερευνητών είναι ανώτερη, δείχνουμε ότι η συμβολή των ανθρώπων-ερευνητών εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας στην αποδεκτή έρευνα.
Προς το παρόν, προτείνουμε στους ερευνητές να βλέπουν το ChatGPT ως βοήθημα και όχι ως απειλή. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα βοηθητικό για ομάδες ερευνητών που τείνουν να μην έχουν τους οικονομικούς πόρους για παραδοσιακή (ανθρώπινη) ερευνητική βοήθεια – αναδυόμενοι ερευνητές στα χρηματοοικονομικά, μεταπτυχιακοί φοιτητές και ερευνητές που βρίσκονται στο ξεκίνημα της σταδιοδρομίας τους.
Είναι ίσως το πιο αισιόδοξο συμπέρασμα, αλλά είναι πολύ πιθανό ότι το ChatGPT (και παρόμοια προγράμματα) θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον εκδημοκρατισμό της ερευνητικής διαδικασίας.
Ο Μπράιαν Λούσεϊ είναι καθηγητής Διεθνών Οικονομικών και Εμπορευμάτων στο Trinity College του Δουβλίνου και ο Μάικλ Ντόουλινγκ είναι καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Dublin City University. Το άρθρο τους δημοσιεύτηκε στις 26 Ιανουαρίου 2023 στο The Conversation.