Τα αυτοκίνητα με αυτόματο πιλότο αρχίζουν πλέον να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους δρόμους και κυρίως στις φαντασίες μας (είναι λίγα ακόμα), και όπως με κάθε επαναστατική τεχνολογία, αυτή τους η διάδοση έχει σημαδευτεί από ένα μακάβριο ορόσημο: στις 7 Μαΐου σκοτώθηκε ο πρώτος οδηγός αυτοκινήτου Τέσλα στη Φλόριδα, όταν οι αισθητήρες τού οχήματος δεν ξεχώρισαν λευκή πενταξονική νταλίκα μπροστά στον φωτεινό ουρανό και το οδήγησαν καταπάνω της ενώ αυτή διέσχιζε τον δρόμο. Το αυτοκίνητο πέρασε ολοταχώς κάτω από την καρότσα, χτυπώντας στο κάτω μέρος της, και συνέχισε την πορεία του μέχρι που συγκρούστηκε με ηλεκτρικό πυλώνα. Ο οδηγός τής νταλίκας δεν τραυματίστηκε, αλλά ο 40χρονος οδηγός τού αυτοκινήτου, Τζόσουα Μπράουν, υπέκυψε στα τραύματά του. Ο Μπράουν ήταν ιδιοκτήτης τεχνολογικής εταιρείας και ενθουσιώδης οπαδός τού Τέσλα, και ανέβαζε βίντεο στο διαδίκτυο με τις οδηγικές του εμπειρίες.
Οι τεχνολογικές όσο και οι νομικές και κοινωνικές προεκτάσεις των αυτοκινήτων που οδηγούν μόνα τους, τα φέρνουν όλο και περισσότερο στην επικαιρότητα. Πώς τα μεταφράζουμε, όμως; «Αυτοδηγούμενα αυτοκίνητα»; «Αυτοπλοηγούμενα»; «Αυτόματα»; Το πρώτο συνθετικό τού αυτοκινήτου μας τα χαλάει κάπως με την επανάληψη... εκτός κι αν το κάνουμε «αυτο-κίνητο», βέβαια, ή αν παραβλέψουμε τη λέξη τελείως και κάνουμε λόγο για αυτοπλοηγούμενα οχήματα ή Ι.Χ. Ίσως έχουν ήδη προκύψει όροι με κάποια δημοφιλία στα ελληνικά, αλλά φαντάζομαι πως είναι αρχή ακόμα.
Οι ιστορικές συγκρίσεις δεν είναι δύσκολες, πάντως. Αυτό το λεπτομερές και εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο στη Βικιπαίδεια περιγράφει το άνοιγμα του σιδηροδρόμου Λίβερπουλ - Μάντσεστερ το 1830, του πρώτου ατμοκίνητου σιδηροδρόμου μεταξύ δύο μεγάλων πόλεων και του πρώτου με τακτικά δρομολόγια επιβατικών αμαξοστοιχιών. Οι εκδηλώσεις αμαυρώθηκαν από τον θάνατο ενός από τους επίτιμους καλεσμένους, του επιφανούς βουλευτή Ουίλλιαμ Χάσκισσον, ο οποίος χτυπήθηκε από μιαν ατμομηχανή. Ήταν η πρώτη φορά που θάνατος από σιδηροδρομικό δυστύχημα έλαβε ευρεία δημοσιότητα, και επηρέασε με τον τρόπο του το μέλλον τού νέου μέσου.
Οι τεχνολογικές όσο και οι νομικές και κοινωνικές προεκτάσεις των αυτοκινήτων που οδηγούν μόνα τους, τα φέρνουν όλο και περισσότερο στην επικαιρότητα. Πώς τα μεταφράζουμε, όμως; «Αυτοδηγούμενα αυτοκίνητα»; «Αυτοπλοηγούμενα»; «Αυτόματα»; Το πρώτο συνθετικό τού αυτοκινήτου μας τα χαλάει κάπως με την επανάληψη... εκτός κι αν το κάνουμε «αυτο-κίνητο», βέβαια, ή αν παραβλέψουμε τη λέξη τελείως και κάνουμε λόγο για αυτοπλοηγούμενα οχήματα ή Ι.Χ. Ίσως έχουν ήδη προκύψει όροι με κάποια δημοφιλία στα ελληνικά, αλλά φαντάζομαι πως είναι αρχή ακόμα.
Οι ιστορικές συγκρίσεις δεν είναι δύσκολες, πάντως. Αυτό το λεπτομερές και εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο στη Βικιπαίδεια περιγράφει το άνοιγμα του σιδηροδρόμου Λίβερπουλ - Μάντσεστερ το 1830, του πρώτου ατμοκίνητου σιδηροδρόμου μεταξύ δύο μεγάλων πόλεων και του πρώτου με τακτικά δρομολόγια επιβατικών αμαξοστοιχιών. Οι εκδηλώσεις αμαυρώθηκαν από τον θάνατο ενός από τους επίτιμους καλεσμένους, του επιφανούς βουλευτή Ουίλλιαμ Χάσκισσον, ο οποίος χτυπήθηκε από μιαν ατμομηχανή. Ήταν η πρώτη φορά που θάνατος από σιδηροδρομικό δυστύχημα έλαβε ευρεία δημοσιότητα, και επηρέασε με τον τρόπο του το μέλλον τού νέου μέσου.