...
Μπορούν να μου τα ξεκαθαρίσουν όσοι ξέρουν από Φυσική και γερμανικά;
Δεν είναι απαραίτητη ούτε η θεωρία Φυσικής ούτε τα γερμανικά για να καταλάβει κανείς το φαινόμενο. Στην πράξη και απλουστευτικά, ως εποπτικό βοήθημα σκέψου ένα αντικείμενο που αποτελείται εσωτερικά από επάλληλες στρώσεις, σαν μια τράπουλα που αποτελείται από φύλλα. Όταν εφαρμόσεις μια δύναμη κάθετη προς τη διεύθυνση των στρωμάτων (την επιφάνεια επαφής τους, τη διατομή), αν δηλαδή τοποθετήσεις την τράπουλα κατακόρυφα ώστε να βλέπεις από το πλάι τις ακμές των φύλλων δίπλα-δίπλα (ενώ βλέπεις την τράπουλα σαν ορθογώνιο παραλληλόγραμμο) κι αρχίσεις να σπρώχνεις οριζόντια την πάνω πλευρά της διατηρώντας την κάτω σταθερή, τότε ωθείς τα επάλληλα στρώματα κάνοντάς τα να αλλάξουν θέση μεταξύ τους, όπως τα τραπουλόχαρτα που γέρνουν γλιστρώντας αντίθετα από την πλευρά που τα σπρώχνεις, ενώ το σχήμα της τράπουλας, όπως το βλέπεις από το πλάι, από ορθογώνιο παραλληλόγραμμο γίνεται πλάγιο παραλληλόγραμμο.
Σκέψου τώρα να είχες κολλήσει τα φύλλα της τράπουλας με μια συγκολλητική ουσία —όχι καμιά σούπερ κόλλα αλλά μια γόμμα (που λέγαμε κάποτε, κόμμι), μια απλή κόλλα για χαρτιά με κανονική αντοχή— έτσι ώστε να έχεις όχι μια δεσμίδα από διακριτά φύλλα αλλά ένα συμπαγές αντικείμενο που αποτελείται από φύλλα, στρώσεις (πες το όπως θες). Στην περίπτωση αυτή, η ώθηση και η επακόλουθη μετατόπιση των φύλλων μεταξύ τους θα τα κάνει να ξεκολλήσουν, θα προκαλέσει δηλαδή διάτμηση του αντικειμένου, αφού θα διασπάσει τη συγκόλληση καθώς οι στρώσεις θα γλιστρούν παράλληλα προς την επιφάνεια επαφής τους.
Στη διάτμηση και τη στρέψη αναπτύσσονται κυρίως διατμητικές τάσεις (παράλληλες στις διατομές).
Η
παρακάτω διαφάνεια αφορά υγρά (πιο σχετική με το νήμα
viscoelastic, viscoelasticity = ιξωδοελαστικός, ιξωδοελαστικότητα), αλλά δίνει αρκετά κατανοητούς ορισμούς:
Στο επόμενο μάθημα, η διάτμηση κατά τη στρέψη. Για εποπτικό βοήθημα θα χρειαστούμε ένα περιοδικό (ή ένα πόστερ, μια ακτινογραφία, κάτι που να τυλίγεται σχηματίζοντας επάλληλες στρώσεις) τυλιγμένο σε ρολό.
Για το σημερινό μάθημα θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για παράδειγμα τον μπακλαβά, αλλά τότε θα κολλούσαμε με το σιρόπι (ναι, και τ' αμυγδαλάκια, Οβελίξ). Και θα τσακωνόμασταν για την ουσία, τον μπακλαβά γωνία.