Προσοχή! Ο Νίκελ δεν είπε ότι "Όταν στη θέση του 'αυτός' μπορεί να μπει το 'εκείνος' τότε ,ναι, είναι δεικτική αντωνυμία!". Είπε ότι "το αυτό(ς) είναι δεικτική αντωνυμία όταν δείχνει, όταν μπορεί να υπονοηθεί ένα «όχι εκείνο(ν)»". Όταν δηλαδή υπονοείται "αυτό(ς) εδώ, όχι εκείνο(ς) εκεί". Αλλά και πάλι χρειάζεται προσοχή. Στη θέση κάθε "αυτός παίζει/ χορεύει/ κοιμάται" μπορεί να μπεί ένα "εκείνος παίζει/ χορεύει/ κοιμάται", ακόμα και όταν υπάρχει έμφαση: αυτός παίζει (εννοείται: όχι εκείνος/ εσύ/ εγώ), εκείνος παίζει (εννοείται: όχι αυτός/ εσύ/ εγώ).
Ο παραλογισμός του τυπικού γραμματικού χαρακτηρισμού είναι ότι αρνείται να αναγνωρίσει στην περίπτωση αυτή το "εκείνος" σαν προσωπική αντωνυμία, αλλά επιμένει ότι το "αυτός" είναι προσωπική αντωνυμία. Ας προσεχτεί επίσης ότι το "αυτός" σε λειτουργία προσωπικής αντωνυμίας κατ' εξοχήν χρησιμοποιείται (στον δυνατό τύπο) σε περίπτωση έμφασης, όταν δηλαδή έχει ουσιαστικά και δεικτική σημασία. Από το ΛΚΝ: 1α. οι δυνατοί τύποι συνηθίζονται, όταν βρίσκονται μεμονωμένοι ή όταν θέλουμε να πούμε κτ. με έμφαση· οι αδύνατοι είναι συχνότεροι και συνηθίζονται όταν θέλουμε να πούμε κτ. χωρίς έμφαση ή αντιδιαστολή και λέγονται πάντοτε μαζί με το ρήμα : Είδες το Γιώργο; - Τον είδα αλλά δεν του μίλησα. Αυτόν φώναξε κι όχι εμένα. Επίσης: 2. η ονομαστική του δυνατού τύπου αυτός αποτελεί το εννοούμενο υποκείμενο κάθε κλιτού ρηματικού τύπου γ' προσώπου· αναφέρεται μόνο σε περιπτώσεις έμφασης ή αντιδιαστολής: Εσύ, ~ κι εγώ θα είμαστε στο δεύτερο αυτοκίνητο. Πρόκειται για περιπτώσεις όπου θα ταίριαζε μια χαρά και το "εκείνος" με την ίδια ακριβώς συντακτική λειτουργία.
Οποτεδήποτε το "αυτός" βρίσκεται σε θέση αυτοτελούς υποκειμένου, η γραμματική το θεωρεί προσωπική αντωνυμία, ασχέτως έμφασης ή δεικτικής σημασίας. Με τη "θέση αυτοτελούς υποκειμένου" εννοώ ότι πρέπει να βγει απ' τον λογαριασμό η περίπτωση "αυτό είναι το σπίτι μας", όπου υποκείμενο παρόν και κατονομαζόμενο είναι "το σπίτι μας" και η γραμματική θεωρεί το "αυτός" δεικτική αντωνυμία.
Όταν διδάσκουμε σε παιδιά, η γοητεία της απλότητας των κανόνων μπορεί να μας οδηγήσει σε μεγάλες δυσκολίες. Τα παιδιά δεν αισθάνονται καμία ανάγκη να δικαιολογούν αναδρομικά τους γραμματικούς χαρακτηρισμούς. Θα λειτουργήσουν με αδυσώπητη απλή λογική. Ίσως πουν π.χ. ότι στο "εκείνος παίζει" είναι δυνατόν να αντικαταστήσουμε το "εκείνος" με το "αυτός", οπότε το "αυτός" είναι δεικτική αντωνυμία. Μπλέκουμε! Από την άλλη, ο διδάσκων δεσμεύεται από την επίσημη γραμματική και χρειάζεται να τη δικαιολογεί, ακόμα κι όταν αυτή χωλαίνει. Νομίζω ότι η μόνη οδός διαφυγής είναι σε τέτοιες περιπτώσεις η σχετικοποίηση. Αν η επίσημη γραμματική θέλει παντού και πάντα το "εκείνος" να είναι δεικτική αντωνυμία, ας είναι. Αλλά στην περίπτωσή μας θα είναι σημαντικό να ειπωθεί ότι η δεικτική αντωνυμία έχει ρόλο προσωπικής αντωνυμίας. Πυρήνας του γραμματικού χαρακτηρισμού είναι η συντακτική λειτουργία. Ας μάθουν τα παιδιά να ξεχωρίζουν χωρίς αμφιβολίες το υποκείμενο, ας αποκτήσουν και μια κατανόηση του τι είναι η αντωνυμία, κι ας διατηρήσουν ερωτηματικά για το πώς ακριβώς χαρακτηρίζεται η κάθε αντωνυμία.