Σκόπιμο είναι φρονώ να επισημανθεί ότι οι όροι «λιτρομέτρηση» και, ιδίως, «λιτρόμετρο» και «δελτίο λιτρομέτρησης» έχουν συγκεκριμένο νομικό περιεχόμενο. Τα ΚΕΔΑΚ διενεργούν τις λιτρομετρήσεις τους με πρότυπο λιτρόμετρο χωρητικότητας είκοσι λίτρων. Αν βαριέστε το μακροβούτι σε θεσμικά κείμενα, πάτε κατευθείαν στο τέλος του παρόντος, όπου και οι προτάσεις μου.
Άρθρο 391 «Σφράγιση των ογκομετρητών υγρών καυσίμων», παράγραφοι 2 & 6, της Αγορανομικής Διάταξης 14/1989:
Η ίδια εταιρεία είναι υπεύθυνη και για τον εφοδιασμό των πρατηριούχων υγρών καυσίμων με τά απαραίτητα μέσα ελέγχου της ακρίβειας των μετρητών (λιτρόμετρα).
Τα παραπάνω ελεύθερα πρατήρια υποχρεούνται να είναι εφοδιασμένα με τα απαραίτητα μέσα ελέγχου της ακρίβειας των αντλιών τους (λιτρόμετρα) για να είναι σε θέση καθημερινά οι πρατηριούχοι να ελέγχουν την ακρίβεια μέτρησης των αντλιών αυτών.
Άρθρο 7 παράγραφος 2 εδάφιο στ τής ΚΥΑ Φ2−1617, ΦΕΒ Β' 1980/21-12-2010 «Διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης, και ελέγχου ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης εισροών − εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Απαιτήσεις συμμόρφωσης, καταγραφής, λειτουργίας και διασφάλισης των μετρήσεων και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων.»:
Παρέχει τη δυνατότητα επιλογής λειτουργίας του συστήματος σε κατάσταση «λιτρομέτρησης» για κάθε αντλία ξεχωριστά και για μικρές ποσότητες καυσίμου ανά εκροή και ανά αντλία (10 ή 20 λίτρων). Στην κατάσταση αυτή εκδίδεται δελτίο λιτρομέτρησης, το οποίο σημαίνεται από τον φορολογικό μηχανισμό. Για το ισοζύγιο του συστήματος, οι ποσότητες αυτές πρέπει να επιστρέφονται στην δεξαμενή.
Εγκύκλιος Φ2-2155/26-08-2014/ΥΠΑΝ/ΓΓΕ/ΓΔΕΕ/Δνση Μετρολογίας, «Έλεγχος εγκατάστασης συστηµάτων εισροών –εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίµων»:
Θέση ενός ακροσωληνίου σε κατάσταση λιτροµέτρησης, διενέργεια λιτροµετρήσεων, επιστροφή καυσίµου σε κατάλληλη δεξαµενή και επαναφορά του συστήµατος σε κανονική λειτουργία.
Με την ολοκλήρωση της κάθε λιτροµέτρησης αντί για αυτόµατη έκδοση ∆ελτίου Εσόδου πρέπει να εκδοθεί αυτόµατα ∆ελτίο Λιτροµέτρησης.
Κατά την επιστροφή του καυσίµου στη δεξαµενή δεν πρέπει να καταγραφεί παραλαβή καυσίµου.
Στο Ισοζύγιο ηµέρας πρέπει ο όγκος των λιτροµετρήσεων να αναγράφεται όπως προβλέπεται.
ΠΟΛ.1009/04-01-2012 «Εγκατάσταση Ολοκληρωμένου Συστήματος Ελέγχου Εισροών - Εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων και διασφάλιση συναλλαγών μέσω αυτού»:
2.3. Δελτίο Λιτρομέτρησης
Το δελτίο αυτό εκδίδεται σύμφωνα με την περίπτωση στ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 7 της Κ.Υ.Α. Φ2−1617/7.12.2010 (ΦΕΚ 1980 Β΄) σε κάθε περίπτωση εξαγωγής και επανεισαγωγής καυσίμου για λιτρομέτρηση.
Στο πιο πάνω δελτίο αναγράφονται:2.3.1. Η ημερομηνία και η ώρα έκδοσης του δελτίου
2.3.2. Το είδος του καυσίμου (κωδικός και περιγραφή)
2.3.3. Ο α/α της αντλίας
2.3.4. Ο α/α και ο αριθμός Μητρώου της δεξαμενής
2.3.5. Ο όγκος λιτρομέτρησης (τρέχων και στους 15οC), όπως προκύπτει από τις εξαγωγές των αντλιών που λιτρομερούνται. Για τις ανωτέρω λιτρομετρήσεις δεν απαιτείται η έκδοση άλλου παραστατικού.
Στις περιπτώσεις που δεν ακολουθείται η ανωτέρω διαδικασία και εκδίδεται, εκ παραδρομής, απόδειξη εσόδου, για την επανεισαγωγή καυσίμου από λιτρομέτρηση εκδίδεται απόδειξη επιστροφής, στην οποία αναγράφεται ο α/α της αρχικής απόδειξης εσόδου.
To λιτρόμετρο είναι «volumetric prover». Η λιτρομέτρηση επί της ουσίας είναι fuel dispensing calibration / fuel pump calibration (σκόπιμα αποφεύγω το volumetric calibration διότι αφορά τις δεξαμενές).
http://www.pumptalk.ca/2011/07/how-pump-calibration-works-at-petro-canada.html
http://gisbarbados.gov.bb/index.php?categoryid=3&p2_articleid=14
http://www.seraphinusa.com/RelId/606408/ISvars/default/Test_Measures.htm
http://www.directindustry.com/prod/seraphin-test-measures/fuel-calibration-trailers-21752-49440.html (η σελίδα δείχνει όλα τα προϊόντα της παραπάνω εταιρίας, ώστε να δείτε τις μεταξύ τους διαφορές)
Μια αναζήτηση για
volumetric prover θα σας φέρει πολύ και σχετικό υλικό.