Δεν μ' αρέσει να μονοπωλώ το νήμα, αλλά μ' έβγαλε από τα ρούχα μου η εκπρόσωπος τάφου πάλι.
Θέλω να γίνει σαφές ότι οι συντελεστές της ανασκαφής δεν διατυπώνουν άποψη για την ταυτότητα του νεκρού, που γίνεται τόσος λόγος. Περιμένουν, με επιστημονική υπομονή, να μιλήσει το ίδιο το ταφικό συγκρότημα.
Αυτό είναι ψέμα. Η Περιστέρη έχει μιλήσει για τάφο της Ρωξάνης και του Αλεξάνδρου Δ΄ από το 2010 σε συνεντεύξεις σε εφημερίδες, είχε διοχετεύσει σε τοπικά κανάλια την ίδια θεωρία στον πρώτο επικοινωνιακό ντόρο το καλοκαίρι του 2012 και συνέχισε να το λέει διακριτικά μέχρι πρότινος που άλλαξε γνώμη. Τη θεωρία αυτή την αποδίδει μάλιστα στον Λαζαρίδη, κάτι που έχει κατηγορηματικά διαψεύσει η κόρη του Λαζαρίδη.
Η ανασκαφέας, εκτιμώντας τα ανασκαφικά δεδομένα, εκφράζει στην άποψη ότι το μνημείο χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα. Αλλωστε, έχει παρουσιάσει την επιστημονική θέση της, κάνοντας δύο ανακοινώσεις, σε αντίστοιχα αρχαιολογικά συνέδρια.
Πρόκειται για πονηρή ντρίπλα. Ασφαλώς έχει παρουσιάσει σε συνέδρια την άποψή της η ανασκαφέας, μόνο που στα συνέδρια αυτά δεν τεκμηρίωσε την άποψη αυτή, παρά τις ρητές σχετικές ερωτήσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ισχύει η χρονολόγηση. Σημαίνει όμως ότι κανείς, ούτε το ευρύ κοινό που όλοι στο υπουργείο επαίρονται ότι το ενημερώνουν με το νι και με το σίγμα, ούτε οι ειδικοί στον αρμόζοντα χώρο ενός επιστημονικού συνεδρίου γνωρίζουν σε τι είδους τεκμήρια στηρίζεται η άποψη αυτή.
Οι διατυπωθείσες θεωρίες περί της ταυτότητος του νεκρού, ως σήμερα, ανάγονται σε 14
Αυτό δεν μ' έβγαλε από τα ρούχα μου, αλλά ήθελα να το επισημάνω γιατί είναι η πηγή ενός ανεπίτρεπτου μεθοδολογικού σφάλματος. Δεν μιλάμε για whodunnit, να επιλέξουμε ανάμεσα σε 14 υπόπτους. Μιλάμε για μια επιστημονική ερμηνεία, που δεν γίνεται παρά να στηριχτεί σε μια αναγκαία σειρά ερωτημάτων, οι απαντήσεις στα οποία πρέπει να στηρίζονται σε συγκεκριμένα τεκμήρια και επιχειρήματα:
Α. Τι είδους μνημείο είναι; 1. Τάφος (1α. βασιλικός, 1β. ιδιώτη). 2. Κενοτάφιο. 3. Ταφικό ηρώο. 4. Σταθμός του μετρό, κ.ο.κ.
Β. Πότε είναι πιθανό να χρονολογείται; 1. Τελευταίο τέταρτο του 4ου αι. π.Χ. 2. Πρώτο μισό του 3ου αι. π.Χ. 3. Ελληνιστική περίοδος γενικώς, χωρίς μεγαλύτερη ακρίβεια. 4. Τρίτο τέταρτο 1ου αι. π.Χ. (Παλαγγιά). 5. ΔΞ/ΔΑ
Γ. Γιατί στην Αμφίπολη;
Δ. Γιατί τόσο μεγαλοπρεπές;
Υπάρχουν πολλά ευλογοφανή σενάρια Α1α - Β1 που σκοντάφτουν στο Γ, πολλά σενάρια Α1β-Β1 που σκοντάφτουν στο Δ, ένα γοητευτικό σενάριο Α1α-Β2 κι άλλο ένα Α2-Β1 που σπάνε τα μούτρα τους στο Γ, κ.ο.κ. Είναι αδύνατον και ανεπίτρεπτο να φτιάχνουμε σενάρια χωρίς συνδυασμένες και πειστικές απαντήσεις και στα τέσσερα ερωτήματα.