Τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας για τις Πανελλήνιες 2014

SBE

¥
Αν το πρόβλημα είναι ότι τα παιδιά υφίστανται πλύση εγκεφάλου για ορισμένα πράγματα, δε νομίζω ότι πρόκειται για περίεργο πρόβλημα. Τα παιδιά εκτίθενται στις μονομερείς απόψεις της οικογένειας και της κοινωνίας ούτως ή άλλως. Το σχολείο διδάσκει τα κοινώς αποδεκτά, όμως δεν βγαίνουμε όλοι καρμπόν από το σχολείο.

Θα ήθελα πολύ να δω τι οδηγίες παίρνουν οι βαθμολογητές του κειμένου και πόσο λεπτομερείς είναι. Τους στέλνει δηλαδή το υπουργείο τη "σωστή" έκθεση και τους λέει βαθμολογήστε με βάση την ομοιότητα ή τους στέλνει κάποια γενικά κριτήρια για το τι να κοιτάξουν και τους λέει βαθμολογήστε με τα κριτήρια; Το δεύτερο σύστημα περιλαμβάνει ένα μικρό ποσοστό προσωπικής κρίσης του βαθμολογητή, αν και η πείρα μου από τη βαθμολόγηση φοιτητικών εργασιών δείχνει ότι όσοι παίρνουν κακό βαθμό δεν τον παίρνουν γιατί έχουν πει τη γνώμη τους, αλλά γιατί γράφουν άτσαλα, ανοργάνωτα και μονόπλευρα. Τα "με έκοψε γιατί δεν της άρεσαν οι απόψεις μου" είναι προφάσεις εν αμαρτίαις.

Τώρα, δεν ξέρω πώς διδάσκεται το μάθημα πλέον, γιατί εγώ είμαι της εποχής που γράφαμε έκθεση τη μια βδομάδα και την άλλη την συζητάγαμε. Δεν κάναμε δηλαδή ποτέ την προετοιμασία που περιγράφω σε προηγούμενο μήνυμα, και θεωρητικά δεν ξέραμε τι θέμα έκθεσης θα κάνουμε κάθε φορά. Το πολύ πολύ αν τύχαινε να κάνουμε παράλληλα στα νέα Ελληνικά κάποιο λογοτεχνικό κείμενο που προσφερόταν, να γράφαμε έκθεση σε σχετικό θέμα. Ποτέ των ποτών δεν μας έδωσε φιλόλογος φωτοτυπίες από βοηθήματα με ιδέες που έπρεπε να μάθουμε απ' έξω π.χ. (ενώ ο γιος των φίλων μου εδώ στην Αγγλία έτσι κάνει έκθεση). Όσοι το κάνανε το κάνανε στα φροντιστήρια, όχι στο σχολείο.

Όπως το περιγράφεις αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει κάποιο σχολικό βιβλίο γλώσσας που διδάσκει κάποια θεματολογία κοινωνικο-φιλοσοφικό-ηθική και οι μαθητές διδάσκονται αυτή τη θεματολογία σα να πρόκειται για ιστορία ή βιολογία, χωρίς να υπάρχει καμιά απόκλιση μέσα στην τάξη, και μετά εξετάζονται σε αυτή. Αυτό μου φαίνεται περίεργο, γιατί δεν έχει σχέση με τη γλώσσα και την ικανότητα χειρισμού της. Τώρα, οι ενθουσιώδεις φιλόλογοι που νομίζουν ότι βοηθάνε με αυτό τον τρόπο, προφανώς πλανιούνται, αλλά αυτό δεν έχει σχέση με τις εξετάσεις.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Σχετικό σημερινό:

Η αλιεία του μπακαλιάρου
του Τάκη Θεοδωρόπουλου (Καθημερινή)

«Η καθημερινή ζωή ολοένα και περισσότερο χάνει τη θαλπωρή, τη γλυκιά ζεστασιά της. Είναι ένας χειμώνας χωρίς αλκυονίδες. Η “καλημέρα”, αυτό το χαρούμενο άνοιγμα παραθύρου προς τον αίθριο ουρανό, μεταβάλλεται σιγά σιγά σε μορφασμό». Ο καθένας, κι ας μην είναι εκπαιδευτικός, μπορεί να υποθέσει τι συνειρμούς και ποιες σκέψεις μπορούν να προκαλέσουν στο μυαλό ενός εφήβου οι παραπάνω φράσεις. Τι άλλο εκτός από ευγνωμοσύνη μπορεί να αισθάνεται ο έφηβος για το εκπαιδευτικό σύστημα που του μαθαίνει τη σημασία που έχει ο Μπακαλιάρος στη δημόσια ζωή αυτού του τόπου, όπου «μπακαλιάρος» στη ραδιοφωνική κοινή Βουλαρίνου-Νικολάου είναι η ακροτάτης κενολογίας έκφραση η οποία χρησιμοποιείται με στόχο την υπερφόρτωση των πιο κοινών συναισθημάτων και απώτατο σκοπό την καταστροφή εν τω γεννάσθαι οποιασδήποτε αντίδρασης των νευρώνων του εγκεφάλου προς χάριν των δακρυγόνων αδένων. Αλήθεια, τι μπορεί να σημαίνει η «θαλπωρή» και η «γλυκιά ζεστασιά» της καθημερινής ζωής ή ο «χειμώνας χωρίς αλκυονίδες» στο μυαλό ενός παιδιού που ζει στην Ελλάδα του 2014; Τι παραπάνω από το γεγονός ότι η λογοτεχνία υπάρχει γιατί στην καλύτερη περίπτωση κάτι είχε να πει, ενώ σήμερα δεν έχει πια τίποτε να πει, και στην χειρότερη ότι η λογοτεχνία υπάρχει για να μη λέει τίποτε με ωραίες λέξεις. Κι όμως, το κείμενο αυτό προτάθηκε ως θέμα στο κατ’ εξοχήν μάθημα κρίσης, στην Εκθεση, που συνηθίζουμε να την αποκαλούμε «ιδεών» παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι ενίοτε και οι ιδέες είναι ανίδεες, κοινώς παρωχημένες και αχρηστευμένες από τους καιρούς.

Οπως ενδεχομένως ήδη γνωρίζετε, πρόκειται για ένα δοκίμιο του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου το οποίο τιτλοφορείται «Ο σύγχρονος άνθρωπος», κυκλοφόρησε το 1966 και βραβεύθηκε με το κρατικό βραβείο το 1967, κοινώς από επιτροπή που είχε διορίσει η δικτατορία. Στο δοκίμιο αυτό ο καλός συγγραφέας, τον οποίον η επιτροπή εξετάσεων δεν είναι πρώτη φορά που τιμά, αναπτύσσει την εξαιρετικά πρωτότυπη ιδέα ότι η «ανθρωπιά» είναι μια πολύ μεγάλη αξία η οποία στον σύγχρονο κόσμο εμφανίζεται ελλειμματική. Φέρνει δε ως παράδειγμα τον Ερρίκο Ντυνάν, ιδρυτή του Ερυθρού Σταυρού, έναν άνθρωπο που είμαι σίγουρος ότι αγγίζει την ψυχή του σημερινού εφήβου όπως η Lady Gaga ή περίπου. Εκτός των άλλων, ο συγγραφέας ταυτίζει την «ανθρωπιά» με τον «ανθρωπισμό», γνωρίζοντας προφανώς, διότι ο ίδιος αμόρφωτος δεν ήταν, πως απευθύνεται σε ανθρώπους γενικώς οι οποίοι δεν γνωρίζουν και δεν θέλουν να μάθουν τι υπήρξε ιστορικά η Αναγέννηση και τι σημαίνει Ανθρωπισμός στον πολιτισμό που γεννήθηκε από αυτήν. Το συμπέρασμα πάντως είναι ότι η ανθρωπιά ισούται με τον ανθρωπισμό και τα δύο μαζί είναι καλά πράγματα, συμπέρασμα με το οποίο δύσκολα θα διαφωνούσε κανείς. Υποθέτω ότι και τον Στάλιν αν τον ρωτούσες, θα συμφωνούσε.

Δεν ξέρω ποιοι επιλέγουν τα θέματα για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Δεν ξέρω τι έχουν στο μυαλό τους, αν έχουν κάτι στο μυαλό τους ή αν, απλώς, με την ίδια βαρεμάρα που επιλέγει κάποιος τον βουλευτή που θα σταυρώσει, παίρνουν ένα κείμενο που το γνωρίζουν καλά και έχει το πλεονέκτημα να θίγει ένα ζήτημα πάντα επίκαιρο. Ασχέτως αν το κείμενο αυτό είναι εκτός τόπου και χρόνου. Υποθέτω δε πως θα είναι ικανοποιημένοι διότι το έπαιξαν εκ του ασφαλούς και πήραν τον έπαινο των φροντιστών και των διαγωνιζομένων που χαρακτήρισαν το θέμα «βατό». Δεν ξέρω πώς βλέπουν τους εφήβους αυτοί οι άνθρωποι. Δεν ξέρω αν είναι χειρότερο να πιστέψουμε ότι τους θεωρούν ανόητους και ρίχνουν τον πήχυ των απαιτήσεών τους για να τους βοηθήσουν. Ή μήπως θα πρέπει να το πάρουμε απόφαση πως οι περίφημες πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι παρά το επιστέγασμα μιας δοκιμασίας που εθίζει τον έφηβο στη μετριότητα και την κοινοτοπία; Και μετά μας φταίνε τα παιδιά.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
SBE, αυτά που γράφεις θα ήταν ωραία και καλά για κάποια άλλη χώρα, όπου οι μαθητές πράγματι ασκούνται στην ανάπτυξη επιχειρημάτων. Όμως δεν ασκούνται σε αυτό. Ασκούνται στην παπαγαλία των απαντήσεων που δίνουν τα φροντιστήρια.

Το ξανάγραφα στο άλλο νήμα στο οποίο παραπέμπει ο panadeli, νομίζω: όταν άρχισα να κάνω φροντιστήριο έκθεσης στην 3η Λυκείου, ανακάλυψα ξαφνικά οτι δεν μπορούσα να γράψω. Έβγαινα εκτός θέματος, δεν έκανα σωστή εισαγωγή, δεν έγραφα αυτά που έπρεπε κτλ. Έτσι, η καθηγήτρια εκεί μου πρότεινε να μάθω απ' έξω (!) προλόγους και επιλόγους ώστε να μπαίνω μετά στο θέμα απευθείας, χωρίς να παρεκκλίνω. Όπου το θέμα ήταν ακριβώς αυτό που λέει ο panadeli: βία = τηλεόραση, αποξένωση = σύγχρονη κοινωνία και τρόπος ζωής, και άλλες τέτοιες σαχλαμάρες. Έπρεπε να μάθεις να κινείσαι με λέξεις-κλειδιά και προκάτ απαντήσεις σε αυτές. Ας πούμε, σύμφωνα με τους εκθεσάδες αλλοτρίωση βεβαίως και υπάρχει και οφείλεται στο «σύγχρονο τρόπο ζωής» (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό). Τώρα, αλλοτρίωση σε σχέση με τι, δεν έχει σημασία. Η οικογένεια επίσης φθίνει και είναι σίγουρα χειρότερη από ό,τι παλιότερα, οι παραδόσεις το ίδιο, οι ανθρώπινες σχέσεις το ίδιο, όλα χάλια. Μιζέρια, κλάψα και παρελθοντολαγνεία, δηλαδή.
 

SBE

¥
Είπα και πιο πάνω ότι άλλο το πνεύμα ενός μαθήματος κι άλλο η πράξη. Ο μαθητής θα κοιτάξει πάντα τον ευκολότερο δρόμο και συχνά κι ο δάσκαλος θα τον καθοδηγήσει στον εύκολο δρόμο. Γι' αυτό οι συμβουλές για βοηθήματα κλπ.
(σήμερα έχω διάθεση για χαζολόγημα, οπότε ακολουθεί μακροσκελές κείμενο, προχωράτε με δική σας ευθύνη)

Το ζήτημα που μας απασχολεί βλέπω ότι είναι μάλλον το ότι η ελληνική δοκιμιογραφία κατέχεται από ακατάσχετη φλυαρία και κοινοτοπία και ότι τα παιδιά στα σχολεία μαθαίνουν να γράφουν με αυτόν ακριβώς τον τρόπο. Ε, λοιπόν, θα σας πω ένα μυστικό: έτσι είναι στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες. Με καλολογικά στοιχεία, με παραδείγματα από μυθολογία, με φλυαρία ακατάσχετη, με δύσκολο λεξιλόγιο για φιγούρα, με στόμφο κλπ κλπ. Απλά μερικοί γραφιάδες χειρίζονται καλύτερα αυτό το είδος γραψίματος και είναι πιο ευχάριστο το διάβασμα του έργου τους.

Γερμανικό άρθρο εφημερίδας για τις καιρικές συνθήκες στην Ελλάδα την περίοδο των Ολυμπιακών του 2004 (το θυμάμαι μέσες άκρες γιατί δεν είχε το λεξικό μου την πρώτη πρώτη λέξη):
Νεφεληγερέτη αποκαλούσαν τον Δία οι αρχαίοι Έλληνες. Κι εκείνος από την χιονισμένη κορυφή του Ολύμπου έριχνε τον κεραυνό του και προκαλούσε καταιγίδες. Καταιγίδες σαν αυτές που ελπίζουν οι διοργανωτές των αγώνων ότι δεν θα σκιάσουν την τελετή έναρξης.
Μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα.

Οι αγγλοσάξονες είναι λίγο πιο στεγνοί στο γράψιμό τους, αλλά κι αυτοί έχουν τα τρελλά τους, π.χ. σχεδόν όλη η αμερικανική αρθρογραφία ξεκινάει με μια μακροσκελή περιγραφή περίπτωσης
Ο Τζακ Πάουελ ξυπνάει κάθε πρωί στις πέντε, φοράει το ξεβαμμένο του τζην, καβαλλάει το άλογο και πάει να βρει τα γελάδια, ενώ το γαλάζιο βλέμμα του πλανιέται στον κάμπο
Μπλα μπλα μπλα μπλα
και μετά από πολλές παραγράφους πιάνει το θέμα και στον επίλογο ξαναεμφανίζεται η περίπτωση της εισαγωγής και συνδέεται με κάποια κοινοτοπία με τα συμπεράσματα του δοκιμίου:
Δυστυχώς για τον Τζακ, τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας θα καρποφορήσουν πολύ αργά. Ο ίδιος το αντιμετωπίζει στωικά και λέει "ίσως είναι καλύτερα για τους επόμενους". The end.
Κι άλλη έκπληξη: οι μαθητές διδάσκονται να γράφουν με τον τρόπο που είναι αποδεκτός στη χώρα τους και επιβραβεύονται κιόλας όταν ακολουθούν τους κανόνες.
Η Ελλάδα δεν έχει αποκλειστικότητα στην κοινοτοπία και την αοριστολογία. Και η έκθεση στις εισαγωγικές εξετάσεις δεν έχει στόχο να κάνει τον μαθητή να σκεφτεί τα σοβαρά και μεγάλα υπαρξιακά ζητήματα αλλά να δείξει ότι μπορεί να κατανοήσει και να χειριστεί τη γλώσσα. Κι αυτό μπορεί να το δείξει είτε το κείμενο είναι δοκίμιο του Παναγιωτόπουλου είτε είναι προκήρυξη τρομοκρατικής οργάνωσης.
Τώρα, ας το δούμε λίγο από τη σκοπιά αυτών που βάζουν τα θέματα. Θες ένα κείμενο καλογραμμένο με ξεκάθαρη θέση.
Θες να αποφύγεις θέματα αμφιλεγόμενα.
Θες να αποφύγεις θέματα που ίσως προσβάλλουν κάποιες ομάδες ή ίσως θεωρηθούν ακατάλληλα για την ηλικία των εξεταζόμενων ή έξω από τις εμπειρίες τους.
Θες να αποφύγεις θέματα τα οποία αφορούν λίγους.
Ε, δεν μένουν και πολλά θέματα. Να μια πρόχειρη λίστα με θέματα που μάλλον δεν θα δούμε στις εξετάσεις:

Ο θεσμός της πολυγαμίας στην σύγχρονη εποχή
Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και περιφέρεια: να μπει το Μαρόκο στην ΕΕ;
Φοροδιαφυγή: δικαίωμα ή μάστιγα;
Αεροψεκασμοί και ψεκασμένοι: είναι σοβαροί;
Αιμομιξία και ενδοοικογενειακή βία
Μνημονιακοί και αντιμνημονιακοί: ομοιότητες και διαφορές με την αντιπαράθεση Ολυμπιακών- Παναθηναϊκών
Γιατί θέλω να μπω στο πανεπιστήμιο, αφού όλοι λένε ότι το πανεπιστήμιο είναι χάλια;
κλπ κλπ.

Ε, δεν μπορούν να βάλουν τέτοια θέματα, οπότε περιορίζονται στην ανθρωπιά, το ολυμπιακό πνεύμα, την επιστροφή στη φύση, την προστασία του περιβάλλοντος, τις ηθικές αξίες κλπ κλπ.
 
Ασφαλώς η φλυαρία και η αοριστολογία δεν είναι ελληνικές πρωτοτυπίες. Αλίμονο.
Πάντως επιμένω ότι στο μάθημα της έκθεσης δεν εξετάζεται μόνο η κατανόηση και ο χειρισμός της γλώσσας. Εξετάζεται και το περιεχόμενο.
 

bernardina

Moderator
Ασφαλώς η φλυαρία και η αοριστολογία δεν είναι ελληνικές πρωτοτυπίες. Αλίμονο.
Πάντως επιμένω ότι στο μάθημα της έκθεσης δεν εξετάζεται μόνο η κατανόηση και ο χειρισμός της γλώσσας. Εξετάζεται και το περιεχόμενο.
Συμφωνώ και επαυξάνω.
Μ' αυτή τη σαθρή τακτική, γενιές ολόκληρες Ελληνόπουλων διδάχτηκαν να σκέφτονται μόνο κονσέρβες και να ενστερνίζονται με το ζόρι τετριμμένες και κοινότοπες "αλήθειες". Κανείς δεν συνυπολογίζει την υπόγεια ζημιά που γίνεται μ' αυτό τον τρόπο. Όλοι λένε "έλα, μωρέ, αφού ξέρουμε πως πρέπει να γράψουμε έτσι και γιουβέτσι για να πάρουμε το βαθμό, δεν έχει σημασία αν τα πιστεύουμε" κλπ.
Και μ' αυτό τον τρόπο βολεύονται φιλόλογοι, εκθεσάδες φροντιστηρίων, διορθωτές εξετάσεων (συχνά ένα και το αυτό πρόσωπο) και πού να τρέχεις τώρα να μαθαίνεις το παιδί πώς να σκέφτεται μόνο του και να εκφράζεται πρωτότυπα κλπ.

Και τώρα θα πω τη μεγάλη κακία μου και πέστε να με φάτε: Αν το συγκεκριμένο σαχλεπίσαχλο κείμενο δεν είχε αυτή τη βαριά υπογραφή δεν θα ξεχώριζε σε τίποτα από τα ανάλογα σαχλεπίσαχλα κείμενα της λεγόμενης λαϊκής κουλτούρας. Όταν είδα εκείνο το κομμάτι για τις αλκυονίδες, τα παράθυρα και τα χαμόγελα που γίνονται μορφασμοί, αναφώνησα: αχ, κατακαημένη Δημουλίδου.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Εξετάζεται και το περιεχόμενο.
Το οποίο, έτσι που είναι το σύστημα, συχνά αναγκάζεσαι να αποστηθίσεις. Ξέχασα να πω πριν οι εκθεσάδες συνήθιζαν (δεν ξέρω αν το κάνουν ακόμα) να βάζουν τους λιγότερο δυνατούς μαθητές να μαθαίνουν ολόκληρες παραγράφους απ' έξω ανά θεματική ενότητα, και να κάνουν μετά ένα κολάζ ανάλογα με τις λέξεις-κλειδιά του θέματος.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Τα θέματα και οι λύσεις για τους υποψηφίους των ημερήσιων ΕΠΑΛ που διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (από το TOC).
 

bernardina

Moderator
Το οποίο, έτσι που είναι το σύστημα, συχνά αναγκάζεσαι να αποστηθίσεις. Ξέχασα να πω πριν οι εκθεσάδες συνήθιζαν (δεν ξέρω αν το κάνουν ακόμα) να βάζουν τους λιγότερο δυνατούς μαθητές να μαθαίνουν ολόκληρες παραγράφους απ' έξω ανά θεματική ενότητα, και να κάνουν μετά ένα κολάζ ανάλογα με τις λέξεις-κλειδιά του θέματος.
Οι άνθρωποι είναι μπροστά κι ας τους κακολογούμε. Είχαν εφεύρει το ESSAY GENERATOR πολύ πριν κάτι άλλα γατάκια γεμίσουν το διαδίκτυο με διάφορες γεννήτριες διαφόρων κειμένων. :devil:
 

nickel

Administrator
Staff member
Μια και λέμε κάθε τόσο ότι πρέπει να αλλάξει το πρόγραμμα, να σταματήσει η παπαγαλία, να μάθουν τα παιδιά να σκέφτονται, να αναλύουν και να συνθέτουν, να μην πέφτουν θύματα του κάθε πειστικού παρλαπίπα και του κάθε δημαγωγού που θα βρεθεί μπροστά τους, σκέφτομαι να ανοίξω νήμα και να ζητήσω να καταθέσετε κείμενα και προσεγγίσεις πάνω σε διάφορα ζητήματα όπου ίσως κυκλοφορούν πολλές και διάφορες απόψεις, π.χ.

  • δημιουργία του κόσμου, Θεός και θρησκεία
  • σύγχρονη (και ακόμα πιο σύγχρονη) ιστορία
  • τα πολιτεύματα
  • σύγχρονες οικονομικές θεωρίες
  • η δημοκρατία, οι υποχρεώσεις και τα όριά της

Ή μήπως να μην το ανοίξω;
 

SBE

¥
Αν το ανοίξεις, μετά θα πρέπει να ανοίξει και η συζήτηση για το τί κάνει ο διορθωτής όταν του έρχεται μια άψογη έκθεση, με εξαιρετική επιχειρηματολογία, που δείχνει ότι ο μαθητής το έχει μελετήσει το πράμα και έχει καταλήξει με ωριμότητα στις απόψεις του, οι οποίες είναι:
δημιουργία του κόσμου από κάποια θεότητα, το καλύτερο πολίτευμα είναι η δικτατορία κλπ κλπ κλπ.
 
Παρεμπιπτόντως, έγραφα στο #19 για τις ιδεοληψίες γύρω από την υποτιθέμενη σχέση της τηλεόρασης με τη βία και έσπευσε η επιτροπή εξετάσεων να υπερθεματίσει. Από τα φετινά θέματα των ΕΠΑΛ (βλ τον σύνδεσμο που παραθέτει παραπάνω ο δόκτορας):

Θέμα Β1
Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 60-80 λέξεων το περιεχόμενο της παρακάτω περιόδου: «Ναι, η βιομηχανία της ψυχαγωγίας πρέπει να σταματήσει
“να πουλάει βία” στα παιδιά»
 
Αν το ανοίξεις, μετά θα πρέπει να ανοίξει και η συζήτηση για το τί κάνει ο διορθωτής όταν του έρχεται μια άψογη έκθεση, με εξαιρετική επιχειρηματολογία, που δείχνει ότι ο μαθητής το έχει μελετήσει το πράμα και έχει καταλήξει με ωριμότητα στις απόψεις του, οι οποίες είναι:
δημιουργία του κόσμου από κάποια θεότητα, το καλύτερο πολίτευμα είναι η δικτατορία κλπ κλπ κλπ.

Αν το ζητούμενο είναι αυτό που γράφεις παραπάνω, δηλαδή η εξέταση της ικανότητας χειρισμού της γλώσσας, τότε πρέπει να πάρει 20.
 

Zazula

Administrator
Staff member
«Ναι, η βιομηχανία της ψυχαγωγίας πρέπει να σταματήσει “να πουλάει βία” στα παιδιά»
Κι όποιο παιδί παίζει Μονόπολη, μετατρέπεται σε τουρμποκαπιταλιστή — εξ ου και τα ποσοστά της ΟΝΝΕΔ στις φοιτητικές. :p

 

nickel

Administrator
Staff member
Ένα νήμα για όλα αυτά;

Ένα προκλητικό νήμα, που θα καλείται να απαντήσει πρώτα απ' όλα στο ερώτημα: πώς μια κοινωνία που σπαράσσεται από έντονες διαμάχες ορθολογιστών και αντιορθολογιστών σε τόσους και τόσους τομείς θα ήταν δυνατό να καταρτίσει διδακτικό πρόγραμμα που θα προβάλλει ορθολογικές απόψεις πάνω στα διάφορα ζητήματα, όχι σαν έτοιμες συνταγές και φετφάδες, αλλά σαν συμπεράσματα συζητήσεων με αρχή, μέση και τέλος.
 

Earion

Moderator
Staff member
Θα είχε ενδιαφέρον να βρισκόταν το πρωτότυπο κείμενο να βλέπαμε σε ποιο βαθμό (και σε ποια σημεία) έχει διασκευαστεί.

Το πρωτότυπο («Η ανθρωπιά», από τον τόμο Ο σύγχρονος άνθρωπος, Αθήνα: Οι Εκδόσεις των Φίλων, 1993, σ. 254-258) υπάρχει εδώ.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Η πρώτη εντύπωση από ένα διαγώνιο διάβασμα: άλλο κείμενο έγραψε ο Ι.Μ. (και λίγο τεχνοφοβικό στο τέλος), άλλο κείμενο γνωρίσαμε από τις εξετάσεις...
 
Top