Ο φασισμός ως πολιτικός μεσσιανισμός
Θάνος Λίποβατς. «Ο εθνικοσοσιαλισμός ως πολιτικός μεσσιανισμός». Από το: Η μεσσιανική ιδέα και οι μεταμορφώσεις της, από την Παλαιά Διαθήκη ώς τους πολιτικούς μεσσιανισμούς του 20ού αιώνα. Επιμέλεια Σταύρος Ζουμπουλάκης. Αθήνα: Άρτος Ζωής, 2011.
Απόπειρα κοινωνιο-ψυχολογικής ερμηνείας της σαγήνης που άσκησε (και ασκεί;) ο εθνικοσοσιαλισμός (με τον αναγνώστη να δοκιμάζει αναπόφευκτα τις συγκρίσεις με το εδώ και τώρα):
...
Αυτό πού χαρακτήριζε αρχικά τη δύναμη του εθνικοσοσιαλισμού ήταν η γοητεία της (κυκλοθυμικής, θεατρικής) προσωπικότητας του Χίτλερ (όπως και αυτής του Μουσσολίνι). Ο εθνικοσοσιαλισμός επέβαλε ένα ιδεώδες του «ζειν επικινδύνως» ως ενός έργου τέχνης (ηρωικού και άκαρδου), ως μιας υπέρβασης της αλλοτρίωσης μέσα στη νεωτερική καθημερινότητα, μέσω του εκστατικού συναισθήματος της συμμετοχής σε μια μεγάλη κοινότητα. Αυτό υπήρξε κάτι που ήδη ορισμένες πρωτοπορίες είχαν υιοθετήσει, απορρίπτοντας τον ορθό λόγο και τη δημοκρατία (των μαζών) και κηρύττοντας την υποταγή σε «Οδηγούς» (οι οποίοι δεν ήταν πλέον μια πατρική μορφή του φορέα του ηθικού Νόμου). Ο εθνικοσοσιαλισμός συνεπάγεται την απάρνηση του ηθικού Νόμου, του Συμβολικού, προς όφελος της κυριαρχίας του Φαντασιακού.
Ο Αδόλφος Χίτλερ άσκησε μεγάλη γοητεία σε περίοδο γενικής κρίσης όχι μόνο στα μικροαστικά και υπαλληλικά στρώματα, αλλά και στο προλεταριάτο, στη διανόηση, στους καλλιτέχνες, στις γυναίκες και ιδίως στη νεολαία. Τα συναισθήματα που προκαλούσε ήταν ωστόσο αμφίρροπα και ανάμεικτα: θαυμασμός και απέχθεια, σαγήνη και βιαιότητα (Τόμας Μαν, Μπέρτολντ Μπρεχτ).
...
Κι ένα γλωσσικό: σοσιαλδαρβινισμός (δύο φορές), αντί κοινωνιοδαρβινισμός.