Τα ξαναγράφω λοιπόν.
Φίλε Nickel.
Πολύ μου αρέσει η εμπεριστατωμένη απάντησή σου. Νομίζω ότι σε γενικές γραμμές συμφωνούμε σε ό,τι αφορά τη φιλοσοφική προσέγγιση. Θα σου γράψω παρόλ'αυτά κάποιες σκέψεις μου σχετικά με τη Μη Βία.
Όταν διοργανώνουμε αυτά τα εργαστήρια Μη Βίαιης Επικοινωνίας, οι συμμετέχοντες πολύ συχνά εκπλήσσονται από τη διαπίστωση ότι η ζωή τους χαρακτηρίζεται από πολύ περισσότερη βία από ό,τι νόμιζαν ως τότε. Για τους περισσότερους από εμάς στην Ελλάδα η σωματική βία δεν είναι συχνό φαινόμενο στη ζωή μας (προς το παρόν τουλάχιστον). Η ψυχολογική βία όμως είναι ο κανόνας στις διαπροσωπικές μας σχέσεις και στη σχέση μας με τον εαυτό μας. Σύμφωνα με τη Μη Βίαιη Επικοινωνία κύριο ρόλο στη δημιουργία της βίας έχει η γλώσσα μας. Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε για να επικοινωνήσουμε με τους άλλους ανθρώπους (η οποία είναι και η ίδια γλώσσα που μιλάμε μέσα στο κεφάλι μας για να επικοινωνήσουμε με τον εαυτό μας) έχει τέτοια χαρακτηριστικά που μας οδηγεί στο να γίνουμε βίαιοι.
Αυτό φυσικά δεν ισχύει μόνο για τους Έλληνες αλλά και για πολλούς άλλους, ιδιαίτερα δε για τους δυτικούς. Εγώ ενδιαφέρομαι για την Ελλάδα, γιατί είμαι Έλληνας κι εδώ ζω αυτή τη στιγμή.
Επομένως, μπορεί κάποιοι να είναι εξοικειωμένοι με την πολιτική Μη Βία του Γκάντι, του Λούθερ Κινγκ κλπ, αλλά αμφιβάλλω για το πόσοι είναι εξοικειωμένοι με την ουσία της Μη Βίας. Θεωρώ ότι κανείς έχει τόσο μεγαλύτερη συνειδητότητα της έννοιας της Μη Βίας όσο περισσότερη συναίσθηση και αντίληψη έχει για τη βία στο άμεσο κοινωνικό περιβάλλον του καθώς επίσης και μέσα του.
Όταν κάποιος ακούσει τον όρο Μη Βία κατά πάσα πιθανότητα θα σκεφτεί ότι είναι ό,τι έκανε ο Γκάντι, δηλαδή δεν ασκούμε σωματική βία, αλλά χρησιμοποιούμε μη βίαιες τακτικές για να πετύχουμε τους πολιτικούς και κοινωνικούς μας στόχους. Σύμφωνοι, αλλά η Μη Βία είναι κάτι πιο βαθύ. Για παράδειγμα, υπάρχει το θεμελιώδες ερώτημα του πώς θα ακολουθήσουμε μία τακτική μη βίας. Λόγω κοινωνικής εκπαίδευσης έχουμε την παρόρμηση να είμαστε βίαιοι (κυρίως σε λεκτικό επίπεδο). Πώς αυτό θα σταματήσει, ώστε να αρχίσουμε να είμαστε μη βίαιοι; Θα το επιβάλουμε στον εαυτό μας; Θα πούμε στον εαυτό μας ότι είναι “κακό” ή “ανήθικο” να είμαστε βίαιοι; Αν το κάνουμε αυτό, τότε αυτομάτως γινόμαστε βίαιοι, άρα εκ των πραγμάτων ξεχνάμε τη μη βία. Προσωπικά, μελετώ τη μη βία, γιατί θέλω να δω τι είδους επιλογές μου δίνει στη ζωή (και μέχρι τώρα μου έχει δώσει υπέροχες επιλογές) και όχι γιατί η βία είναι “κακή”. Αν σκεφτόμουνα ότι η βία είναι “κακή” ή “ανήθικη” ή δεν ξέρω τι άλλο, θα ανάγκαζα τον εαυτό μου να κάνει “μη βίαιες” επιλογές από φόβο μη νιώσω την ενοχή, τη ντροπή κλπ που θα μου προκαλούσαν κάποιες άλλες βίαιες επιλογές. Επομένως, μόνο κατ'όνομα θα ήταν μη βίαιες αυτές οι επιλογές, αφού θα είχαν στηριχτεί στην άσκηση εσωτερικής βίας. Θα ήταν σαν να πίεζω τον εαυτό μου να μην τρώει γλυκά, επειδή όλοι ξέρουμε ότι είναι “κακό” να τρώει κανείς πολλά γλυκά. Ωστόσο, θα βίωνα συνεχώς ένα στρες και μία βία, ένα φόβο μην παρεκτραπώ και νιώσω ενοχή. Άσε που τελικά κατά πάσα πιθανότητα θα έχανα την εγκράτειά μου μια και καλή και θα κατέληγα να φάω ένα ταψί γαλακτομπούρεκο! Όλα αυτά που λέω βέβαια αποτελούν ένα προσωπικό προσανατολισμό. Εννοείται ότι συχνά πυκνά νιώθω και ντροπή και ενοχή, αλλά ευτυχώς με τον καιρό μειώνονται.
Τώρα τι σχέση έχουν όλα αυτά με το όνομα; Εννοιολογικά νομίζω ότι θα μου άρεσε ένα όνομα που ξεφεύγει από το παιχνίδι των αντιθέτων (βία – μη βια), γιατί πιστεύω ότι η έννοια της μη βίας δεν βρίσκεται μέσα σε αυτό το παιχνίδι. Είναι αυτοπροσδιοριζόμενη ελεύθερη επιλογή. Υπάρχει και χωρίς την παρουσία της βίας. Παράλληλα, θα μου άρεσε επίσης μια λέξη που να προκαλεί και μια απορία σε αυτόν που θα την ακούσει και θα του κεντρίσει την περιέργεια να μάθει τι είναι αυτό. Όπως νομίζω ότι η ουσία της Μη Βίας είναι καινούρια για την κουλτούρα μας, έτσι θα ήθελα και μια καινούρια λέξη. Μια λέξη όπως “αβία” ίσως θα μπορούσε να παίξει έναν τέτοιο ρόλο (άσχετα αν το συγκεκριμένο παράδειγμα ίσως δεν είναι σωστό γλωσσολογικά ή είναι ακαλαίσθητο).
Όπως και να έχει, δεν μπορώ να πω ότι έχω τις απαντήσεις αλλά μάλλον τις ερωτήσεις και τους προβληματισμούς. Ίσως να μην είμαι και σε θέση να εκφραστώ ως προς το συγκεκριμένο θέμα όσο καθαρά θα ήθελα. Πιθανόν μετά από κάποιο διάστημα να μπορώ να το κάνω καλύτερα.
Αν έχετε τη διάθεση μπορώ να δημιουργήσω και κάποια άλλα νήματα σχετικά με τη Μη Βίαιη Επικοινωνία, διότι κατά τη μετάφραση του βιβλίου συνάντησα αρκετές δυσκολίες, κυρίως σε ό,τι αφορά τη μετάφραση – εύρεση συναισθημάτων. Ήδη βέβαια η συζήτηση με έχει βοηθήσει και νιώθω πιο άνετα με τον όρο Μη Βία από ότι πριν αναρτήσω το θέμα.
Ευχαριστώ και εύχομαι Καλά Χριστούγεννα με Αγάπη και Ζεστασιά!
Φιλικά,
Γιώργος