Ξέρει κανείς αν η συνήθεια να απευθύνεται κανείς στους γονείς του στον πληθυντικό, ήταν καθολική ή είχε να κάνει με ταξικές διαβαθμίσεις;
Bien qu'en perte de vitesse, le vouvoiement est indétrônable dans les familles issues de la haute noblesse et de la bourgeoisie fortunée. C'est-à-dire environ 20 000 familles, estime la sociologue Monique Pinçon-Charlot. Ce noyau dur vouvoie comme il respire, tout naturellement et sans concession. Les enfants vouvoient leurs parents qui font de même avec leurs enfants. Entre époux, le tutoiement a rarement droit à la parole.
Με αφορμή τους Πολίτες του Θέμη, μου έχουν αφηγηθεί περιστατικό κόρης (που τώρα θα 'ναι πολύ μεγάλη, αν ζει) που απευθύνεται σε συγγενικό της πρόσωπο, τον πατέρα της ίσως (δεν θυμάμαι): «Δεν πάτε στο διάολο, πατέρα;»Σπαρταριστή σκηνή: δημοτικό, περνάω να πάρω το κολλητάρι μου πρωί πρωί από το σπίτι του για να πάμε σχολείο. Πριν ακόμα στρίψω στη γωνία, ακούω τις γοερές κραυγές της --μη καλέ μαμά, με πονάτε. Με πονάτε σας λέωωω.
(Τα μαλλιά της ήταν θεόσγουρα σαν τιρμπουσόν και η μάνα της πάσχιζε να της τα ξεμπερδέψει με μια ψιλή χτένα. Πώς λέμε easy-to-manage-hair; Καμιά σχέση)!:laugh:
Μόνο για κόρες έχει γίνει λόγος. Με ενδιαφέρει ιδιαίτερα να μάθω τι έκαναν τα αντίστοιχα αρσενικά.
Είσαι αρκετά μικρότερη από μένα και την StellaP. Άρα καθόλου δεν αποκλείεται να άλλαξαν οι εποχές μέσα σ' αυτό το διάστημα.
Απ' ό,τι βλέπω, το νήμα αποκαλύπτει, εμμέσως, ηλικιακές πληροφορίες.
Επίσης δεν καταλαβαίνω αυτό που λένε οι προλαλήσαντες ότι κάποιοι μίλαγαν στους γονείς τους στον πληθυντικό κι οι γονείς τους ζήτησαν να το κόψουν. Μα ποιός τους έμαθε πρώτα πρώτα να μιλάνε στον πληθυντικό; Η Γαλλίδα γκουβερνάντα τους; Οι καθολικές καλόγριες/ οι φρέρηδες στο οικοτροφείο; Όχι, οι γονείς, οι οποίοι μετά άλλαξαν γνώμη;
Γνωστή μου είχε ακούσει την εξής φράση, από συμμαθήτριά της: «Δεν πάτε στο διάολο, μητέρα;»
Όχι οι γονείς. Οι δασκάλες και οι διευθυντές του πολύ αυστηρού και πειθαρχημένου ελληνικότατου δημοτικού σχολείου*. Και κάποιοι γονείς (συνήθως οι πιο θεούσοι) το ενθάρρυναν, άλλοι απλώς το ανέχονταν, οι περισσότεροι το κατάργησαν μάνι μάνι και χωρίς πολλές τσιριμόνιες.
*με την καθημερινή έπαρση και υποστολή της σημαίας του, την προσευχή του, τον εβδομαδιαίο εκκλησιασμό, τις παρελάσεις, τις γιορτές, τις γυμναστικές επιδείξεις στο τέλος της χρονιάς, την πειθαρχία, την καθαριότητα, την αυστηρή τιμωρία...
Αλλά και την οργανωμένη διδασκαλία, την ενθάρρυνση της έρευνας (όχι μόνο στη σχολική μελέτη) την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, το συνεχές κέντρισμα του νου να μαθαίνει, να απομνημονεύει, να αναλύει και να συνθέτει, να κρίνει...
Σαν να μας έδιναν τα εφόδια να αμφισβητήσουμε το ίδιο το σχολείο στις λεπτομέρειές του φτιάχνοντας ταυτόχρονα έρμα για τις προσωπικότητές μας. Κάτι που, εγώ τουλάχιστον, βρίσκω συναρπαστικό.
Στο θέμα τώρα, πόσοι από εσάς απευθύνεστε στους θείους και θείες σας με το θείε/θεία;