Τα εφήμερα

Elsa

¥
Τη δεύτερη φορά που επισκέφτηκα την Πομπηία, είχε τέτοιο καιρό περίπου, 40 υπό σκιάν που λένε. Κόντεψα να μείνω, να γκαγκανιάσω σαν τους έρημους που τους βρήκαν θαμμένους στη στάχτη του ηφαιστείου! Ευτυχώς, υπήρχε μια αρχαία βρύση και μπουγελωθήκαμε 2-3 φορές και τη γλιτώσαμε. Απαπαπαπα!
 
Ακόμη χειρότερα· στην Έφεσο μπορούσες να νοικιάσεις το σύστημα ψηφιακής προσωπικής ξενάγησης (αυτό το εξειδικευμένο κασετόφωνο, δηλαδή) ενώ στην Ελλάδα έπρεπε να ψάξεις να βρεις ξεναγό (που δεν υπήρχε --και πόσοι να υπάρχουν, πια; ) επειδή, ως γνωστόν (και επισημαίνεται στη σχετική ταμπέλα στην είσοδο) «απαγορεύεται η ξενάγηση από μη διπλωματούχα μέλη».

Κι αναρωτιέμαι: Ναι, τον θέλω τον σεβασμό που δείχνουν όσοι ασχολούνται με αγάπη και μόρφωση στο αρχαιολογικό κύκλωμα στην Ελλάδα, αλλά γιατί να μην μπορεί π.χ. η απαγόρευση της απουσίας ξεναγού να περιορίζεται στα γκρουπ και να μην υπάρχει η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε ένα ανάλογο ψηφιακό σύστημα στην Ελλάδα; Και ας πηγαίνουν τα έσοδα υπέρ των ξεναγών ή των ανασκαφέων (που ως γνωστόν διαθέτουν διάφορα προνόμια μέχρι τη δημοσίευση των ερευνών και μετά); Γιατί να πρέπει να περιδιαβαίνουμε οι ανεξάρτητοι, μεμονωμένοι Έλληνες (και άλλοι) τουρίστες τον χώρο και να περιοριζόμαστε απλώς σε μερικές αναμνηστικές φωτογραφίες;

Δόκτορ, μη χτίζεις συλλογισμούς πάνω σε ανυπόστατες εικασίες. Αν δεν υπάρχει αυτόματη ξενάγηση, ο λόγος δεν είναι για να προστατεύονται οι ξεναγοί. Είναι δύο τελείως ανεξάρτητα θέματα. Αλλά και όπου υπάρχει αυτή η αυτόματη ξενάγηση (γιατί υπάρχει), τα έσοδα δεν πηγαίνουν ούτε υπέρ των ξεναγών ούτε υπέρ των ανασκαφέων ούτε τίποτα. Η δε απαγόρευση ξενάγησης από μη διπλωματούχους ξεναγούς, με όλες τις εξαιρέσεις που προβλέπονται και στο βαθμό που εφαρμόζεται στην πράξη, αφορά αποκλειστικά και μόνο την ξενάγηση από ανθρώπους, όχι από μηχανήματα. Άλλωστε, η γνώμη των ξεναγών σε τέτοια ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των αρχαιολογικών χώρων ελάχιστα βαραίνει, σε αντίθεση με τη γνώμη των αρμόδιων αρχαιολόγων, του ΚΑΣ κλπ.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ευχαριστώ για τη διευκρίνιση, Κώστα, και λυπούμαι αν έχτισα συλλογισμούς σε εσφαλμένη βάση.

Απλώς ήταν τεράστια η απογοήτευσή μου γι' αυτό το χύμα πράγμα που συνάντησα στο εκπληκτικό περιβάλλον στο Ακρωτήρι. Για να είμαι εντάξει, όμως, πρέπει να αναφέρω ότι το εισιτήριο ήταν φτηνό (5 ευρώ) και ότι υπάρχει ειδοποίηση ότι «οι ανασκαφές δεν έχουν ολοκληρωθεί». Δεν ξέρω βέβαια αν θα μπορέσω βιολογικά να τα ξαναδώ (γιατί δεν ήταν η πρώτη φορά) «όταν θα έχουν ολοκληρωθεί».

Επί της ουσίας, επομένως, αν υπάρχει (που κατά τη γνώμη μου, υπάρχει) θέμα πιο σύγχρονης αξιοποίησης κάποιων έστω χώρων, αυτό οφείλεται αποκλειστικά στο ΚΑΣ και στους αρμόδιους αρχαιολόγους ή είναι π.χ. θέμα πόρων; Υπάρχει, άραγε, και κατά τη γνώμη σου θέμα πιο σύγχρονης αξιοποίησης των χώρων; Υπάρχουν, π.χ., και εδώ κάποια προνομιακά θέματα που εμπίπτουν ή θα έπρεπε να εμπέσουν και αυτά στις αρμοδιότητες της «απελευθέρωσης των επαγγελμάτων» --όχι των μνημονίων αλλά των μυαλών; Ή είναι αναπόφευκτος ο κίνδυνος να συμβεί αυτό που ένιωσα στην Έφεσο, την κάποια τουριστικοποίηση της ατμόσφαιρας;
 

Earion

Moderator
Staff member
Δόκτορα, στην Έφεσο είδες πουθενά, είτε στις πινακίδες είτε αλλού, να λένε ρητά ότι όλα αυτά που βλέπετε είναι Γκρηκ; Ή Γιουνάν; Ή μήπως ήτανε όλα "ρωμαϊκά"; Οι λίθινες επιγραφές σε τι γλώσσα ήτανε γραμμένες;
 
@Δόκτορ
Εμένα να δεις την απογοήτευσή μου που πήγα προ μηνός στην Πελοπόννησο και βρήκα τουλάχιστον δύο χώρους τελείως κλειστούς, συν ένα Μουσείο. Αλλά δεν υπάρχει φράγκο...

Φυσικά και υπάρχει θέμα πιο σύγχρονης αξιοποίησης. Κάτι είχα διαβάσει για μια συνεδρίαση του ΚΑΣ περί αυτόματης ξενάγησης, με GPS και τα ρέστα, αλλά πάει χρόνος από τότε και δεν ξέρω τι έγινε.

Τώρα, για το άνοιγμα των επαγγελμάτων, είναι όπως σε πολλά άλλα επαγγέλματα. Κι εγώ, ας πούμε, θεωρώ ότι μπορώ να διδάξω τουλάχιστον εξίσου καλά τα νέα ελληνικά με την ανεκδιήγητη δασκάλα της Ραφήνας, αλλά δεν έχω τα τυπικά προσόντα ούτε καν για να υποβάλω αίτηση. Από την άλλη, σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να ξεναγήσουν την Ακρόπολη εξίσου καλά μ' εμένα αλλά υπάρχουν και άλλοι που την ξεναγούν ήδη παράνομα διηγούμενοι ανεκδιήγητες μπαρούφες. Θα μου πεις: και τι έγινε; Εντάξει, δεν πέθανε κανείς από το ότι "η Δάφνη δεν ήθελε τον Απόλλωνα γιατί ήταν λεσβία", ούτε από το ότι "στη μάχη της Σαλαμίνας οι Έλληνες έβαλαν μπαρούτι στα πλοία τους. Οι Πέρσες μπήκαν μέσα στον κόλπο και, όταν πλησίασαν αρκετά τα ελληνικά πλοία, οι Έλληνες τους έβαλαν φωτιά και τους τίναξαν στον αέρα." Τέλος, όπως το ότι σε κουράρει ένας διπλωματούχος γιατρός δεν σε προστατεύει από μια ενδεχόμενη καταστροφή με υπαιτιότητά του/της, έτσι και το ότι σε ξεναγεί ένας/μία διπλωματούχος ξεναγός δεν σε προστατεύει αναγκαστικά από μια κακή ξενάγηση. Ισχύει δηλαδή και εδώ ό,τι ισχύει γενικότερα, σε όλα τα επαγγέλματα. Να καταργήσουμε όμως γι' αυτό όλες τις πιστοποιήσεις; Μη γένοιτο.
 

Elsa

¥
Δόκτορα, στην Έφεσο είδες πουθενά, είτε στις πινακίδες είτε αλλού, να λένε ρητά ότι όλα αυτά που βλέπετε είναι Γκρηκ; Ή Γιουνάν; Ή μήπως ήτανε όλα "ρωμαϊκά"; Οι λίθινες επιγραφές σε τι γλώσσα ήτανε γραμμένες;
Όταν είχα επισκεφτεί στον αρχαιολογικό χώρο της Περγάμου, ο ξεναγός έλεγε ότι τα έφτιαξαν «οι Ίωνες», αλλά το έλεγε σαν να μην ήταν Έλληνες.
 
Αυτό είναι από την εποχή που τα λεωφορεία ανέβαιναν ως την είσοδο του χώρου (και υπάρχουν ακόμα και σήμερα βιβλία που πουλιούνται στους τουρίστες με φωτογραφίες από εκείνη την εποχή, με τα λεωφορεία παρκαρισμένα κάτω ακριβώς από το βράχο του Άρειου Πάγου, εκεί που μιλάει ο Βέγγος...) Μετά κατέβηκαν στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και μετά απόμεινε το σημερινό πάρκιν, στο Διόνυσο.
 

Elsa

¥
Σκεφτόμουν ότι σε ένα παράλληλο σύμπαν, σήμερα οι αρμόδιοι θα είχαν φροντίσει να προσφέρουν ένα δροσερό ποτήρι νερό σε κάθε τουρίστα που φτάνει ξέπνοος στο βράχο, θα τον ενημέρωναν για τον κίνδυνο θερμοπληξίας, χωρίς να του αρνηθούν την είσοδο ασφαλώς, και θα φρόντιζαν (πληρώνοντας τους φύλακες υπερωρία) να μείνει ο αρχαιολογικός χώρος ανοιχτός μέχρι τις 8-9 το βράδυ, που δροσίζει. Ή να έκλεινε το μεσημέρι για 2 ώρες και να ξανάνοιγε το απόγευμα.
Αλλά ποιος να σκεφτεί, ποιος να φροντίσει, ποιος να συμφωνήσει...
(Το παραπάνω το σκέφτηκα μετά από την εμπειρία που είχα στη Βουδαπέστη, καθώς περίμενα στην ουρά, μέσα στο λιοπύρι, με 38 βαθμούς, για να επισκεφτώ το κτίριο του κοινοβουλίου. Μια τέντα με 5-6 ψύκτες και αντίστοιχους ευγενικούς νεαρούς, είχε στηθεί στον περίβολο και πρόσφερε δροσερό νερό στους καταπονημένους τουρίστες.)
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Στην Έφεσο ακολούθησα ξενάγηση με ελληνικό γκρουπ και Τούρκο ξεναγό, ο οποίος μας είπε ότι ήταν από τη Ρόδο (ίσως και δεν ήταν, έκανε πολλά λάθη σε σύγχρονα ελληνικά που δεν είχαν σχέση με το αντικείμενο της ξενάγησης). Μου είπε ότι είχε σπουδάσει αρχαιολογία και αγγλική φιλολογία στη Σμύρνη και μετά έζησε στο Κουσάντασι. Προσπάθησε καλά να κρατήσει μια ισορροπία (όπως και τα μέλη του γκρουπ, που είχαν ενημερωθεί από τη διεύθυνση της εκδρομής «να μην παίξουν ξύλο με τον ξεναγό, επειδή "αυτοί τα έχουν σπουδάσει αλλιώς και τα ξέρουν αλλιώς από εμάς"»). Δεν τον διευκόλυνε η σύνθεση του γκρουπ για πολλά πολλά όμως· δεν υπήρχαν Μικρασιάτες έστω τρίτης γενιάς ενώ υπήρχαν Κύπριοι :D.

Earion, οι επιγραφές στην Έφεσο είναι κυρίως στα ελληνικά, αλλά είδα και πολλές στα λατινικά και ο ξεναγός έδειξε ελληνικές επιγραφές, διάβασε δε κανά δυο και τις εξήγησε σε όσους δεν τις έβγαζαν.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ισχύει δηλαδή και εδώ ό,τι ισχύει γενικότερα, σε όλα τα επαγγέλματα. Να καταργήσουμε όμως γι' αυτό όλες τις πιστοποιήσεις; Μη γένοιτο.
Όχι. Να βρούμε συστήματα πιστοποίησης για τα πάντα. Αυτό που έκαναν οι Φινλανδοί πριν 15 χρόνια και τώρα μας κουνάνε το δάχτυλο.
 

bernardina

Moderator
Σκεφτόμουν ότι σε ένα παράλληλο σύμπαν, σήμερα οι αρμόδιοι θα είχαν φροντίσει να προσφέρουν ένα δροσερό ποτήρι νερό σε κάθε τουρίστα που φτάνει ξέπνοος στο βράχο, θα τον ενημέρωναν για τον κίνδυνο θερμοπληξίας, χωρίς να του αρνηθούν την είσοδο ασφαλώς, και θα φρόντιζαν (πληρώνοντας τους φύλακες υπερωρία) να μείνει ο αρχαιολογικός χώρος ανοιχτός μέχρι τις 8-9 το βράδυ, που δροσίζει. Ή να έκλεινε το μεσημέρι για 2 ώρες και να ξανάνοιγε το απόγευμα.
Αλλά ποιος να σκεφτεί, ποιος να φροντίσει, ποιος να συμφωνήσει...
(Το παραπάνω το σκέφτηκα μετά από την εμπειρία που είχα στη Βουδαπέστη, καθώς περίμενα στην ουρά, μέσα στο λιοπύρι, με 38 βαθμούς, για να επισκεφτώ το κτίριο του κοινοβουλίου. Μια τέντα με 5-6 ψύκτες και αντίστοιχους ευγενικούς νεαρούς, είχε στηθεί στον περίβολο και πρόσφερε δροσερό νερό στους καταπονημένους τουρίστες.)



Νομίζω πως τα είπες όλα...
 

SBE

¥
To oποίο μου θύμισε ότι στο πρόσφατο ταξίδι στη Ν. Αφρική στην ουρά για εισιτήριο τελεφερίκ για το Τραπεζοειδές είχε υπόστεγο με ψεκαστήρες κάθε ένα μέτρο. Και ταμπελίτσες που σε ενημέρωναν για τη ζέστη και τους κινδύνους από τα άλλα καιρικά φαινόμενα της περιοχής.

Αναρωτιέμαι όμως στην Ελλάδα πόσο εύκολο θα ήταν να πει ο διευθυντής του αρχαιολογικού χώρου κλείνουμε για το μεσημέρι και ξανανοίγουμε στις έξι το απόγευμα. Δηλαδή έχει ο διευθυντής την αρμοδιότητα να πάρει μια τέτοια απόφαση; Κι αν την έχει (που την έχει, γιατί αποφάσισε να κλείσουν ούτως ή άλλως), υπάρχει περίπτωση να αρνηθούν οι εργαζόμενοι να εργαστούν με αλλαγμένο ωράριο; Ή να ζητήσουν να πληρωθούν υπερωρία; Και υπάρχει περίπτωση το υπουργείο να αρνηθεί να πληρώσει γιατί η απόφαση πάρθηκε χωρίς υπουργική απόφαση; Κλπ κλπ, δηλαδή έχουμε ένα σωρό προβλήματα που έχουν να κάνουν με το ποιος αποφασίζει και ποιος αναλαμβάνει ευθύνη. Ίσως είναι πιο εύκολο απλώς να κλείσεις.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ίσως είναι πιο εύκολο απλώς να κλείσεις.
Νομίζω ότι το έχω πει κι άλλη φορά. Το γεγονός ότι μπορούν να κλείσουν έτσι απροειδοποίητα το χώρο, αλλά και με προειδοποίηση, για να απεργήσουν, τη στιγμή που ο άλλος μπορεί να προγραμμάτιζε εδώ και χρόνια το ταξίδι του για το ιερό του προσκύνημα, με κάνει να σκέφτομαι ότι κάποια επαγγέλματα θα έπρεπε να μην μπορούν να φύγουν από τη θέση τους το καλοκαίρι: ούτε οι πυροσβέστες ούτε οι ναυτικοί ούτε οι αρχαιοφύλακες.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ο πρόεδρος του συνδικαλιστικού τους οργάνου σήμερα το πρωί ήταν στο Μέγκα. Του λέει λοιπόν ο Οικονομέας ότι ο ίδιος είχε πάει στην Αίγυπτο να δει τις πυραμίδες κλπ, και ότι εκεί έκανε περισσότερη ζέστη, και τι του απαντάει ο θεός; «Ε, στην Αίγυπτο οι 40 βαθμοί είναι σαν 30 στην Ελλάδα». Η Κνωσός βέβαια δεν έκλεισε χτες, ακόμα κι αν στην Κρήτη το καλοκαίρι οι θερμοκρασίες είναι υψηλότερες από την Αθήνα.
 
Αυτό το είχατε ψαρέψει ή μας ξέφυγε; (the Guardian)

A Spanish doctor has been ordered to pay for the upkeep of a child after a failed abortion operation meant the boy's mother was obliged to see her pregnancy through to the end.

In a unique case, a court in Palma de Mallorca ordered the unnamed doctor to pay almost €1,000 (£800) a month in maintenance for the child until he reaches his 25th birthday.

"There has never been a case like this before in Spain," said Eva Munar, lawyer for the 24-year-old mother. "We don't know if it has ever happened anywhere else in the world."

The boy was born in October 2010, six months after his mother had gone for an abortion at the city's Emece clinic. The operation had been performed when the mother was almost seven weeks pregnant. The doctor told her two weeks later that a scan proved she was no longer pregnant.

In his sentence, Judge Francisco Pérez said the doctor had paid virtually no attention to the scan, though Munar said the clinic had not produced a copy.

"The scan lasted three minutes and I was out again," the mother told journalists on Thursday. "It was: 'You are fine, off you go and carry on with your life as normal.' " She did not return to the clinic for three months, and only after becoming convinced she must have become pregnant by mistake once more.

A fresh scan revealed, however, that this was the same pregnancy. She was already into her sixth month and past the 22-week limit for abortions in Spain. "I sought advice and was told that it would be a crime to abort at that stage," she said.

The woman, who had hidden her pregnancy from her family out of fear at their reaction, was forced to confront her parents with the news. She and the child now live with them. Despite the fact that a suction technique had been used to try to remove the embryo, the boy was born healthy.

The mother sued the doctor for damages, with the court awarding her €150,000 (£120,000). It also decided the doctor and his insurer should pay maintenance of €978 a month for 25 years, or a further €293,000.

"I am living off my parents now, and it shouldn't be like that," the mother said.

Among other things, Pérez pointed out that the mother had suffered huge stress because she did not know whether her child would be born healthy after the failed abortion attempt. The consequences of the doctor's error, Perez said, would be with the mother forever.

"I am OK now, because I have had to accept things. There is no other option. I'm happy with my son," she said. "When I have to explain all this to him, I'll try to make sure that he feels OK about it. It was back then that he was not wanted, not now."

Munar said: "Obviously this has changed her life. This is not what she was planning and she certainly didn't expect it to happen after visiting the clinic.

"I am just glad the child was born healthy and we didn't have to bring a different kind of negligence case."

The doctor's lawyers are reportedly set to appeal against the decision.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ο πρόεδρος του συνδικαλιστικού τους οργάνου σήμερα το πρωί ήταν στο Μέγκα. Του λέει λοιπόν ο Οικονομέας ότι ο ίδιος είχε πάει στην Αίγυπτο να δει τις πυραμίδες κλπ, και ότι εκεί έκανε περισσότερη ζέστη, και τι του απαντάει ο θεός; «Ε, στην Αίγυπτο οι 40 βαθμοί είναι σαν 30 στην Ελλάδα». Η Κνωσός βέβαια δεν έκλεισε χτες, ακόμα κι αν στην Κρήτη το καλοκαίρι οι θερμοκρασίες είναι υψηλότερες από την Αθήνα.
Είδα ένα απόσπασμα αυτής της τοποθέτησης κάποιου νεαρού συνδικαλιστή. Επί λέξει είπε:

"Και τι έγινε που δεν είδαν την Ακρόπολη; Σιγά τα ωά! Ας ξανάρθουν αύριο."

Έτσι λοιπόν αυτό το αηδιαστικό νεαρό άτομο, που πληρώνεται με τους φόρους μας, αποφάσισε θρασύτατα ότι ο κάθε τουρίστας που έρχεται από την άκρη του κόσμου, ο τουρίστας που περνάει με ένα κρουαζιερόπλοιο για λίγες ώρες από την Ελλάδα και διάλεξε τη συγκεκριμένη κρουαζιέρα με κριτήριο και το ότι θα δει την Ακρόπολη, και αψηφά τον καύσωνα για να το πραγματοποιήσει αυτό, μπορεί να ξανάρθει και την επόμενη μέρα. Αν αυτός ο κύριος ήταν υπάλληλος σε κατάστημα και έδιωχνε μ' αυτόν τον τρόπο τους πελάτες από τους οποίους εξαρτάται ο μισθός του, σίγουρα θα είχε απολυθεί αμέσως.
 

Earion

Moderator
Staff member
Earion, οι επιγραφές στην Έφεσο είναι κυρίως στα ελληνικά, αλλά είδα και πολλές στα λατινικά και ο ξεναγός έδειξε ελληνικές επιγραφές, διάβασε δε κανά δυο και τις εξήγησε σε όσους δεν τις έβγαζαν.

Δεν εννοούσα σε τι γλώσσα είναι οι επιγραφές της Εφέσου, ρώτησα σε τι γλώσσα λένε οι Τούρκοι ξεναγοί ότι είναι. Βλ. και πιο πάνω (#1849 της Έλσας). Το επισημαίνω για να έχουμε συνείδηση ότι υπάρχει άλλο ένα σημείο τριβής με τους γείτονες, που αρνούνται να μιλήσουν για "Έλληνες" και "ελληνικό" πολιτισμό στη Μικρά Ασία. Ό,τι είναι ρωμαϊκής εποχής βαφτίζεται βολικότατα "ρωμαϊκό" (ταυτίζοντας χρονολόγηση με πολιτιστική προέλευση). Ό,τι είναι από παλιότερη εποχή βαφτίζεται "ιωνικό", "αιολικό" ή "δωρικό" (ωσάν αυτά να μην είναι υποσύνολα του "ελληνικού"). Αυτά μαθαίνουν τα εκατομμύρια των τουριστών που περνάνε από τις παλιές ελληνικές πόλεις της Μικρασίας.
 
Top