Καταρχήν, ζητώ συγνώμη αν κάπου σε πρόσβαλα.
Πάντως η απόδοση μολύβωμα, στην πηγή που παραθέτει ο Νίκελ, αποτελεί κι αυτή
προϊόν μετάφρασης, κι όχι πρωτογενή ιδεοσύλληψη (που θα'λεγε μία ψυχή).
Το να είναι μια λέξη προϊόν μετάφρασης δεν είναι επιλήψιμο. Είναι ένας έγκυρος τρόπος παραγωγής λέξεων που έχει προσφέρει πολύ χρήσιμο υλικό στην γλώσσα μας.
Ως προς την απόδοση των όρων, ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Αλλά, αν θα θέλατε έναν τεχνικό όρο για τον inker, τότε πιο σωστό θα ήταν να τον αποκαλούμε επισχεδιαστή, γιατί αυτή τη δουλειά κάνει
Μια χαρά λέξη κι ο
επισχεδιαστής αν και η δική μου προτίμηση πάει στον
μελανωτή, που είναι λέξη απλή και ξεκάθαρη. Ο μελανωτής ζωγραφίζει με μελάνι πάνω στο σχέδιο που έχει γίνει ήδη με μολύβι δίνοντάς του όμως μιαν άλλη διάσταση, αλλάζοντας, διορθώνοντας, προσθέτοντας και παρεμβάλλοντας τον δικό του προσωπικό χαρακτήρα.
Δεν ξέρω τί ακριβώς εννοείς όταν λες πως "τα κόμικς στην κανονική τους μορφή δεν σχεδιάζονται με μολύβια". Τα κόμιξ σχεδιάζονται με χίλιους δυο τρόπους, σήμερα πολύ συχνά απευθείας στον υπολογιστή κι είναι κι αυτή μια κανονικότατη μορφή. Από όσο έχω υπόψη μου, όταν η δουλειά μοιραστεί σε περισσότερους καλλιτέχνες (συχνά από βιάση για την παραγωγή), τότε ο επονομαζόμενος
πένσιλερ ξεκινά και ζωγραφίζει με το μολύβι κι έπειτα έρχεται ο
ίνκερ και ζωγραφίζει με μελάνι, είτε με πινελάκι, είτε πενάκι είτε με μαρκαδοράκι, συχνά συνδυάζοντας τα.
(Συμπτωματικά, πριν μερικές μέρες βρέθηκα σε μια μικρή έκθεση για τον Dylan Dog, στο Μιλάνο, όπου υπήρχαν πρωτότυπες σελίδες (οπτασία!) κι εκεί ήταν διακριτά τα μέσα, και πράγματι, συνδυάζονταν π.χ. μαρκαδοράκι και πινέλο μαζί. Επίσης, ήταν ενδιαφέρον να βλέπεις τις διορθώσεις να γίνονται με διορθωτικό ή και με επιπρόσθετο χαρτί κολλημένο από πάνω και ξαναζωγραφισμένο. Είχε επίσης σχέδια με μολύβι, στο πρώτο τους στάδιο δηλαδή και πριν το μελάνωμα.)
Να και δυο ερασιτεχνικά δικά μου, μιας και το έφερε η κουβέντα (όχι ότι ασχολούμαι πραγματικά), τα οποία τα ζωγράφισα με έναν πεταμένο στυλό bic, έπειτα τα έβαψα με νερομπογιά μαύρη, κι έπειτα τα επεξεργάστηκα στον υπολογιστή:
Όμως ας επιστρέψω στο θέμα που είναι οι λέξεις. Καλά και άγια και τα δάνεια, όμως δεν είναι η μόνη λύση! Υπάρχουν και οι νεολογισμοί που είναι εξίσου καλοί, κι ενίοτε μπορεί και καλύτεροι! Γιατί εδώ δεν θα έχουμε π.χ. απλά τον
μελανωτή αλλά και το
μελανώνω, το
μελανωμένο (κόμιξ) κτλ. Ομοίως και με τον
μολυβωτή κτλ.
Έχω συναντήσει πολλές φορές αντίσταση στους νεολογισμούς κι ακόμα δεν έχω ξεκαθαρίσει αν είναι το γλωσσικό αίσθημα που κλωτσάει (πράγμα φυσικό για κάτι νέο κι άγνωστο) ή η φιλοσοφία. Μάλλον είναι ένας συνδυασμός καί από τα δυο. Θυμάμαι τώρα έναν πολιτικό μηχανικό που έγραφε μέσα στα κείμενά του "η pylotis" (εννοώντας την πυλωτή), και το υπερασπιζόταν με επιχειρήματα και πάθος, και γι' αυτό είπα πιο πάνω πως κάπου χάνουμε την κοινή λογική. Προσωπικά υποστηρίζω με συνέπεια τους νεολογισμούς, μεταξύ άλλων γιατί αυτήν την μεριά τής πλάστιγγας βλέπω να υστερεί έναντι των δανείων.
Μολυβωτής, μελανωτής, (επι)χρωματιστής.. Λέξεις απλές, ξεκάθαρες, διαφανείς, εύχρηστες, με παράγωγα. Μήτε μανούβρες, μήτε αγγλογραμμένες οπτικές σφήνες, μήτε άκλιτες λέξεις που αναρωτιέσαι αν θα αφήσεις πληθυντικό
οι ίνκερ ή θα αρχίσεις να κλίνεις στα Αγγλικά
οι ίνκερς.