Η αγορά το λέει μερτσαντάιζινγκ (τι πρωτότυπο!).Το merchandising είναι η "φροντίδα" που δίνουμε στο προϊόν στο σημείο πώλησης. Η έννοια περιλαμβάνει ενέργειες όπως θέση στο ράφι, προγραμματισμός χώρου, ενίσχυση του ονόματος, διαφήμιση, έλεγχο ενεργειών ανταγωνισμού, εκπαίδευση και υποκίνηση αυτών που πουλάνε το προϊόν, επίλυση προβλημάτων κ.λ.π.
εμπορική εκμετάλλευσηΜια που το συζητήσατε πάντως, να πούμε ότι το merchandising έχει και μια άλλη έννοια, που αναφέρεται και στη wikipedia: "the practice in which the brand or image from one product or service is used to sell another" - κουκλάκια Χάρι Πότερ π.χ. Για αυτή την τακτική θα πρέπει μάλλον να χρησιμοποιηθεί άλλος όρος στα Ελληνικά, γιατί οι υπάρχοντες δεν ταιριάζουν.
"Με την παραχώρηση άδειας χρήσης σήματος (licence) καθίσταται δυνατή η, μετά από συμφωνία, χρησιμοποίηση του σήματος από τρίτη επιχείρηση [...] έναντι καταβολής στον δικαιούχο του συμφωνηθέντος ανταλλάγματος (royalties). [...] Σε συστήματα διανομών όπως η δικαιόχρηση, είναι πολύ συνηθισμένη η παραχώρηση άδειας χρήσης. Η παραχώρηση άδειας χρήσης σήματος είναι όμως δυνατή και προς επιχείρηση που έχει διαφορετικό αντικείμενο από εκείνο του αδειούχου, ή ακόμα είναι δυνατόν η ίδια η παραχωρούσα επιχείρηση να μην έχει καμία δραστηριότητα (merchandising)." [σ. 506 παρ. 10]
"[...] μπορεί να γίνει εμπορική εκμετάλλευση της ευνοϊκής προδιάθεσης που δημιουργεί στο καταναλωτικό κοινό η χρήση του δημοφιλούς σήματος με την παραχώρηση αδειών χρήσης του για οποιοδήποτε προϊόν που προσφέρεται από την αδειούχο επιχείρηση (image transfer), όπως π.χ. συμβαίνει με την παραχώρηση της άδειας χρήσης του σήματος τσιγάρων Camel για διάκριση σπορ ρολογιών (brand merchandising) [...]"[σ. 458 παρ. 19]
Διότι αν επρόκειτο για άδεια χρήσης σήματος από επιχείρηση με ίδιο αντικείμενο με τον παραχωρούντα, τότε μάλλον θα είχαμε περίπτωση φραντσάιζινγκ.Είναι λοιπόν σαφές ότι πρόκειται για άδεια χρήσης σήματος, αλλά χρήσης (στην πράξη τουλάχιστον) από επιχείρηση με διαφορετικό αντικείμενο από τον παραχωρούντα.