Σε όλη αυτή την υπόθεση που μας ταλανίζει (ταλανίζει κάποιους από εμάς, ο πολύς ο κόσμος ασχολείται με άλλα θέματα) τα τελευταία χρόνια, και ιδιαίτερα μετά την κυκλοφορία του πρώτου ΛΝΕΓ, εγώ βλέπω τρεις διαστάσεις:
1) Τι είναι και τι δεν είναι «επιστημονικό»; Διότι υπάρχουν ορθογραφικές προτάσεις στο ΛΝΕΓ οι οποίες, κατά τις απόψεις άλλων, δεν είναι επιστημονικά ορθές. Ο φτωχός γραφιάς που δεν έχει την απαραίτητη κατάρτιση παρακολουθεί αυτές τις συζητήσεις και ξύνει το κεφάλι του προβληματισμένος ή κρίνει με προσωπικά κριτήρια.
2) Γράφουμε πάντοτε το «επιστημονικά ορθό»; Αν είναι λάθος το «τέσσερις», είναι το μόνο; Υπάρχουν στο ΛΝΕΓ λανθασμένες γραφές που τις δέχεται επειδή τίποτα δεν μπορεί να τις κουνήσει από τη θέση τους; Αν κάποτε αποφασίσουμε ότι θα προκύψει συμφωνία ανάμεσα στις δύο «παρατάξεις», πού ακριβώς θα τραβήξουν τη γραμμή; Ή να αποφασίσουμε ότι ωραίες (και αναπόφευκτες) είναι και οι διπλοτυπίες;
3) Το ερώτημα της Αλεξάνδρας: Τι κάνεις με τον επιμελητή που σου πιάνει το «τέσσερις» και σου το κάνει «τέσσερεις»; Ή «τη φιλενάδα» σού την κάνει «φιλαινάδα», όπως και στον Κριαρά; Αν ο επιμελητής θέλει να έχει άποψη, γιατί σου στερεί το δημοκρατικό δικαίωμα να έχεις και εσύ; Στο βαθμό τουλάχιστον που οι επιλογές σου διακρίνονται από συνέπεια.
Διαβάζω μερικές φορές ότι θα έρθει το λεξικό της Ακαδημίας και θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα. Δηλαδή; Θα μαζέψουμε όλες τις αμφιλεγόμενες ορθογραφίες, θα κάνουμε λίστα σύμφωνα με το λεξικό της Ακαδημίας και θα τη μοιράσουμε στα σχολειά, στους συγγραφείς σχολικών βιβλίων, στα ΜΜΕ και τους εκδοτικούς οίκους, και θα πούμε «έτσι θα τα γράφετε στο εξής»; Θα βάλουμε κι έναν αυτόματο διορθωτή στον Firefox που θα σου το κάνει μπίρα ό,τι κι αν έχεις γράψει εσύ;
Μακάρι. Να το δω και να μην το πιστέψω. Θα αφήσει τουλάχιστον το πεδίο ελεύθερο να μαλώνουμε για το πώς θα γράφουμε τα κύρια ονόματα; Γιατί πώς θα ζήσουμε αν δεν έχουμε κάτι να μαλώνουμε; Και πώς θα βγάλουμε το ψωμί μας κι εμείς οι φορουμόπληκτοι;