Επιστροφή στο πολυτονικό προωθεί η υπουργός Παιδείας
Ανταποκρινόμενη στις παραινέσεις του πρωθυπουργού για έμφαση στην ανάπτυξη σε συνδυασμό με τα πορίσματα της ομάδας Τσέγκου, που έδειξε αυξημένη ανάπτυξη των ικανοτήτων μεταξύ παιδιών που διδάσκονταν με πολυτονικό σύστημα, η κ. Διαμαντοπούλου προτείνει την επάνοδο στο πολυτονικό σύστημα σε πολλαπλά επίπεδα.
Για ένα διάστημα που δεν προσδιορίστηκε, το μέτρο θα ισχύσει πειραματικά, ώστε να εξαχθούν τα απαραίτητα συμπεράσματα. Αφού το πείραμα Τσέγκου ήταν σε περιορισμένη κλίμακα, θα αξιοποιηθούν στην πρώτη φάση η δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ο εκδοτικός χώρος. Ήδη το πολυτονικό εφαρμόζεται από αρκετούς εκδοτικούς οίκους και περιοδικές λογοτεχνικές εκδόσεις, οπότε θα δοθεί η ευκαιρία να αξιολογηθεί σε ικανό εύρος το κατά πόσο οι αναγνώστες πολυτονισμένων κειμένων αναπτύσσουν τις διανοητικές τους ικανότητες ταχύτερα από τους αναγνώστες των μονοτονισμένων κειμένων. Ιδανικό θα ήταν να γίνει η σύγκριση μεταξύ συγγραφέων πολυτονισμένων και συγγραφέων μονοτονισμένων κειμένων, αλλά οι πρώτοι είναι ελάχιστοι σε σχέση με τα πολυτονισμένα κείμενα, τα οποία κατά κανόνα παράγονται από ηλεκτρονικά προγράμματα πολυτονισμού. Επιπλέον, οι ελάχιστοι πολυτονιστές ανήκουν κατά πλειονότητα σε συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, η οποία διδάχθηκε το πολυτονικό στο σχολείο, οπότε μέσα σε εκείνο το ευρύτερο πλαίσιο διγλωσσίας και άσκησης στην αποκωδικοποίηση της επικοινωνίας έχουν μαθητόθεν αναπτύξει τις διανοητικές τους ικανότητες και είναι εκτός κάθε συναγωνισμού.
Πιο αξιόπιστα συγκριτικά αποτελέσματα πιστεύεται ότι θα παράσχει η αρχική εφαρμογή του πολυτονικού στο λύκειο, όπου για πειραματικούς λόγους αλλά και για την διασφάλιση ίσων ευκαιριών το πολυτονικό θα επιβάλλεται μόνο στους μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης, ενώ οι μαθητές της θετικής θα ασκούν το μυαλό τους με εμβάθυνση στα μαθηματικά. Δεν έχει δοθεί ακόμα απάντηση στο ερώτημα τού πώς θα αποτραπεί η χρήση των ηλεκτρονικών προγραμμάτων πολυτονισμού στις ερευνητικές εργασίες, ενώ πιστεύεται ότι η επιβολή του πολυτονικού μπορεί να οδηγήσει τη συντριπτική πλειονότητα των μαθητών στην επιλογή της συγγραφής της εργασίας στην αγγλική γλώσσα (πράγμα το οποίο, σύμφωνα με δηλητηριώδη σχόλια αντιπολιτευομένων, δεν αποκλείεται να αποτελεί επιδίωξη της υπουργού).
Συζητιέται επίσης το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί αμέσως και στο δημόσιο το πρότυπο των εκδοτικών οίκων και των λυκείων. Θα υπάρχουν τα υπουργεία θετικής κατεύθυνσης (π.χ. οικονομικών, ανάπτυξης, υποδομών), τα οποία θα συνεχίσουν την εφαρμογή του μονοτονικού, και τα υπουργεία θεωρητικής κατεύθυνσης (π.χ. παιδείας και θρησκευμάτων, δικαιοσύνης, πολιτισμού), όπου θα ισχύει το πολυτονικό. Στις περιπτώσεις ανεπίδεκτων υπαλλήλων θα γίνονται οι προβλεπόμενες μετατάξεις. Μετά την πάροδο πενταετίας θα είναι δυνατή η σύγκριση των επιδόσεων των υπουργείων και η εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Αν δεν σημειώνεται πρόοδος στον οικονομικό τομέα, θα είναι δυνατόν πια να δοθεί μια εξήγηση στην επιτροπή του διεθνούς οικονομικού ελέγχου, κοινώς τρόικα. Υποστηρίζεται άλλωστε ότι από τότε που στερηθήκαμε το πολυτονικό έχουμε γίνει όλοι πλην εξαιρέσεων πιο βλάκες.
Αν η παραπάνω διαπίστωση δεν είναι λανθασμένη ή απλή σύμπτωση, αλλά κάτι που θα αποδειχθεί περίτρανα και από τα πειράματα, θα κριθεί εν συνεχεία η σκοπιμότητα της επαναφοράς του πολυτονικού σε όλα τα επίπεδα της παιδείας, της διοίκησης και των ΜΜΕ. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να προκύψει ότι αυτό που μας κάνει πιο ευέλικτους, πιο ικανούς και εν τέλει πιο έξυπνους είναι η τήρηση δύο συστημάτων (χαζοί είναι οι επιχειρηματίες που τηρούν διπλά βιβλία;), τα δύο τονικά συστήματα και, γιατί όχι, η διγλωσσία. Σ’ αυτή την περίπτωση προτείνεται η επέκταση του διπλοτονικού συστήματος στην καθημερινότητά μας: οι δεξιές σελίδες των εφημερίδων θα τυπώνονται σε πολυτονικό και οι αριστερές σε μονοτονικό. Οι ταμπέλες των καταστημάτων με ζυγό αριθμό θα πολυτονίζονται. Στα ποιήματα, εκτός από τη σταυρωτή ομοιοκαταληξία, θα εφαρμοστεί και ο σταυρωτός τονισμός. Οι νόμοι του κράτους θα τυπώνονται με βαρείες, τα νομοσχέδια θα κατατίθενται χωρίς τις βαρείες και οι προτάσεις νόμων σε μονοτονικό. Τις ζυγές μέρες θα κυκλοφορούν οι οδηγοί με βαφτιστικό όνομα ταυτότητας που περισπάται, όπως Παῦλος, κ.ο.κ.
Η υπουργός ζήτησε από τους πολίτες να υποβάλουν σκέψεις και προτάσεις για το προτεινόμενο πείραμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση διπλοτονικὸν@ὑπουργεῖονπαιδείας.γκρ.
Η παραπάνω καταχώρηση δεν είναι γκρίζα διαφήμιση των Πολυτονιστών της Magenta.
Ανταποκρινόμενη στις παραινέσεις του πρωθυπουργού για έμφαση στην ανάπτυξη σε συνδυασμό με τα πορίσματα της ομάδας Τσέγκου, που έδειξε αυξημένη ανάπτυξη των ικανοτήτων μεταξύ παιδιών που διδάσκονταν με πολυτονικό σύστημα, η κ. Διαμαντοπούλου προτείνει την επάνοδο στο πολυτονικό σύστημα σε πολλαπλά επίπεδα.
Για ένα διάστημα που δεν προσδιορίστηκε, το μέτρο θα ισχύσει πειραματικά, ώστε να εξαχθούν τα απαραίτητα συμπεράσματα. Αφού το πείραμα Τσέγκου ήταν σε περιορισμένη κλίμακα, θα αξιοποιηθούν στην πρώτη φάση η δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ο εκδοτικός χώρος. Ήδη το πολυτονικό εφαρμόζεται από αρκετούς εκδοτικούς οίκους και περιοδικές λογοτεχνικές εκδόσεις, οπότε θα δοθεί η ευκαιρία να αξιολογηθεί σε ικανό εύρος το κατά πόσο οι αναγνώστες πολυτονισμένων κειμένων αναπτύσσουν τις διανοητικές τους ικανότητες ταχύτερα από τους αναγνώστες των μονοτονισμένων κειμένων. Ιδανικό θα ήταν να γίνει η σύγκριση μεταξύ συγγραφέων πολυτονισμένων και συγγραφέων μονοτονισμένων κειμένων, αλλά οι πρώτοι είναι ελάχιστοι σε σχέση με τα πολυτονισμένα κείμενα, τα οποία κατά κανόνα παράγονται από ηλεκτρονικά προγράμματα πολυτονισμού. Επιπλέον, οι ελάχιστοι πολυτονιστές ανήκουν κατά πλειονότητα σε συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, η οποία διδάχθηκε το πολυτονικό στο σχολείο, οπότε μέσα σε εκείνο το ευρύτερο πλαίσιο διγλωσσίας και άσκησης στην αποκωδικοποίηση της επικοινωνίας έχουν μαθητόθεν αναπτύξει τις διανοητικές τους ικανότητες και είναι εκτός κάθε συναγωνισμού.
Πιο αξιόπιστα συγκριτικά αποτελέσματα πιστεύεται ότι θα παράσχει η αρχική εφαρμογή του πολυτονικού στο λύκειο, όπου για πειραματικούς λόγους αλλά και για την διασφάλιση ίσων ευκαιριών το πολυτονικό θα επιβάλλεται μόνο στους μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης, ενώ οι μαθητές της θετικής θα ασκούν το μυαλό τους με εμβάθυνση στα μαθηματικά. Δεν έχει δοθεί ακόμα απάντηση στο ερώτημα τού πώς θα αποτραπεί η χρήση των ηλεκτρονικών προγραμμάτων πολυτονισμού στις ερευνητικές εργασίες, ενώ πιστεύεται ότι η επιβολή του πολυτονικού μπορεί να οδηγήσει τη συντριπτική πλειονότητα των μαθητών στην επιλογή της συγγραφής της εργασίας στην αγγλική γλώσσα (πράγμα το οποίο, σύμφωνα με δηλητηριώδη σχόλια αντιπολιτευομένων, δεν αποκλείεται να αποτελεί επιδίωξη της υπουργού).
Συζητιέται επίσης το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί αμέσως και στο δημόσιο το πρότυπο των εκδοτικών οίκων και των λυκείων. Θα υπάρχουν τα υπουργεία θετικής κατεύθυνσης (π.χ. οικονομικών, ανάπτυξης, υποδομών), τα οποία θα συνεχίσουν την εφαρμογή του μονοτονικού, και τα υπουργεία θεωρητικής κατεύθυνσης (π.χ. παιδείας και θρησκευμάτων, δικαιοσύνης, πολιτισμού), όπου θα ισχύει το πολυτονικό. Στις περιπτώσεις ανεπίδεκτων υπαλλήλων θα γίνονται οι προβλεπόμενες μετατάξεις. Μετά την πάροδο πενταετίας θα είναι δυνατή η σύγκριση των επιδόσεων των υπουργείων και η εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Αν δεν σημειώνεται πρόοδος στον οικονομικό τομέα, θα είναι δυνατόν πια να δοθεί μια εξήγηση στην επιτροπή του διεθνούς οικονομικού ελέγχου, κοινώς τρόικα. Υποστηρίζεται άλλωστε ότι από τότε που στερηθήκαμε το πολυτονικό έχουμε γίνει όλοι πλην εξαιρέσεων πιο βλάκες.
Αν η παραπάνω διαπίστωση δεν είναι λανθασμένη ή απλή σύμπτωση, αλλά κάτι που θα αποδειχθεί περίτρανα και από τα πειράματα, θα κριθεί εν συνεχεία η σκοπιμότητα της επαναφοράς του πολυτονικού σε όλα τα επίπεδα της παιδείας, της διοίκησης και των ΜΜΕ. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να προκύψει ότι αυτό που μας κάνει πιο ευέλικτους, πιο ικανούς και εν τέλει πιο έξυπνους είναι η τήρηση δύο συστημάτων (χαζοί είναι οι επιχειρηματίες που τηρούν διπλά βιβλία;), τα δύο τονικά συστήματα και, γιατί όχι, η διγλωσσία. Σ’ αυτή την περίπτωση προτείνεται η επέκταση του διπλοτονικού συστήματος στην καθημερινότητά μας: οι δεξιές σελίδες των εφημερίδων θα τυπώνονται σε πολυτονικό και οι αριστερές σε μονοτονικό. Οι ταμπέλες των καταστημάτων με ζυγό αριθμό θα πολυτονίζονται. Στα ποιήματα, εκτός από τη σταυρωτή ομοιοκαταληξία, θα εφαρμοστεί και ο σταυρωτός τονισμός. Οι νόμοι του κράτους θα τυπώνονται με βαρείες, τα νομοσχέδια θα κατατίθενται χωρίς τις βαρείες και οι προτάσεις νόμων σε μονοτονικό. Τις ζυγές μέρες θα κυκλοφορούν οι οδηγοί με βαφτιστικό όνομα ταυτότητας που περισπάται, όπως Παῦλος, κ.ο.κ.
Η υπουργός ζήτησε από τους πολίτες να υποβάλουν σκέψεις και προτάσεις για το προτεινόμενο πείραμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση διπλοτονικὸν@ὑπουργεῖονπαιδείας.γκρ.
Η παραπάνω καταχώρηση δεν είναι γκρίζα διαφήμιση των Πολυτονιστών της Magenta.