Χάντρα θαλασσιά [mavi boncuk]

I was looking into the origin of the Χάντρα θαλασσιά & the usage of blue throughout Greece &Turkey & I came upon this article.
I cannot make much sense out of the bits in bold. I know that την έπεσε means 'seduced' but why τις; What is the real origin of the protective eye? The Turkish archaeologist-guide explained that the myth of Medusa was its origin but is this just an ignotum per ignotius explanation?

Φαίνεται πως το ξεμάτιασμα της ανασαιμιάς έπιασε, γιατί μπήκα επιτέλους. Για καλό και για κακό ας βάλω και ένα μάτι. Τώρα που είπα μάτι τι θυμήθηκα;

Πριν από κάποιο διάστημα είχα βάλει την ερώτηση: γιατί βάφουνε μπλε τις πόρτες και τα παράθυρα στα νησιά και τι σχέση έχουν με την μπλε χάντρα για το μάτι. Λοιπόν:

Μια φόρα και έναν καιρό υπήρχε μια όμορφη κοπέλα που την έλεγαν Μέδουσα. Την λιμπίστηκε ο Ποσειδώνας και τις την έπεσε
- Δεσποινίς να σας πω.
- Να μη μου πεις
- Καλέ εγώ για σας....
- Να μένει το βύσσινο.

The full story is to be found on http://kiposgr.blogspot.co.uk/2008/09/blog-post_3039.html :confused:

Palavra

Mod Almighty
Staff member
I've no idea about the origin of the blue eye, sorry. As for that:
Μια φόρα και έναν καιρό υπήρχε μια όμορφη κοπέλα που την έλεγαν Μέδουσα. Την λιμπίστηκε ο Ποσειδώνας και τις της την έπεσε
...he hit on her.

- Καλέ εγώ για σας....
- Να μένει το βύσσινο.
-Well, for you I'd....
-Thanks, but no thanks.

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
The dialog is so typical Νίκος Τσιφόρος and the text should be from his Ελληνική Μυθολογία...

I'll keep quiet for a moment about το ξεμάτιασμα της ανασαιμιάς, since I'm searching the book for context. However, regarding the dialog, first of all it must be: της την έπεσε ("he made a pass at her"). We've seen many such formations here.

As for the dialog...:
--Miss, can I have a word.
--No, you can't.
--Come on, for you, I...
--Oh, spare me.

A, and, btw, Μια φορά (not φόρα) κι έναν καιρό...

O, come on, Miss Pal Aura! :up:

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Χαρακτηριστικό Τσιφόρο εννοούσα μόνο τον (διορθωμένο) διάλογο:

Τσιφόρος; said:
Μια φορά και έναν καιρό υπήρχε μια όμορφη κοπέλα που την έλεγαν Μέδουσα. Την λιμπίστηκε ο Ποσειδώνας και της την έπεσε
- Δεσποινίς να σας πω.
- Να μη μου πεις
- Καλέ εγώ για σας....
- Να μένει το βύσσινο.

Δυστυχώς, δεν ξέρω αν οι νεότερες εκδόσεις έχουν περιεχόμενα, αλλά στην παλιά έκδοση του Ερμή με τις 600+ σελίδες μόνο κατά τύχη μπορείς να βρεις αυτόν τον διάλογο. Βρήκα Μέδουσα σε τρία διαφορετικά σημεία, αλλά κανένα από αυτά δεν ήταν το πιο πάνω.

Theseus, have you read anything by Tsiforos? Maybe his History of England? (Not one of his best, but... :)).

SBE

¥
I always thought that the evil eye is more of a Middle Eastern thing, considering the amount of amulets one sees in the Middle East. Wikipedia says it's more Greek than I thought and that even Plutarch offers a "scientific explanation" of the evil eye. Also according to Wikipedia, it appears that there are very few civilisations that do not believe in the evil eye.
In an case, as a child I remember a tiny turquoise bead worn by children. Nowadays we moved from the plain bead to the elaborate ornament, as people hang these things in their homes for decoration.
From this
turquoise-500x500.jpg

to this
ist2_294876-blue-glass-evil-eye-charms.jpg

Thanks for all the contributions! The staring blue eye thus mirrors back the blue of the evil eye and thus confounds it. I know from a book I have on the subject of Modern Greek Folklore & Ancient Greek Religion by J.C.Lawson - a real mine of information - that there is a pertinent section on 'the evil eye'.
See http://archive.org/stream/moderngreekfolkl00laws#page/n7/mode/2up [pp.9-15] for an extensive and pertinent dscussion on the origin and use of the protective eye et al. as amulets against the evil eye.
And for Nickel's γαλάζια χάντρα note the reference to its being worn by women to ensure the abundance of γάλα.

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Μπέρνι, είσαι σίγουρη για τη χρήση εδώ; Για διακοσμητικές μού φαίνονται οι πράσινες, οι κόκκινες... :p

Νομίζω ότι πιο εντός θέματος είναι η αναφορά εδώ:

[...]
Φόρα και μια χάντρα θαλασσιά
να μη σε ματιάζουν τα νησιά
[...]

Two quick comments:- is κακό και ταραχή στης Κοκκινιάς τις μάντρες a reference to the extermination camps in Nicaea, 1944 or to the dockyards of Kokkinia near the Piraeus or to the sheepfolds of Mt Kokkinia? What does 'Φαίνεται πως το ξεμάτιασμα της ανασαιμιάς έπιασε' mean. I know ξεμάτιασμα refers to the ritual of warding off the evil eye but ανασαιμιά and έπιασε puzzle me?
PS Is YouTube working properly? It seems to be blinking on and off in the threads of Berni & Doc?!

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
About το ξεμάτιασμα της ανασαιμιάς έπιασε, I understand it thus: έπιασε = πέτυχε, ανασαιμιά = ανάσα, αναπνοή. Το ξεμάτιασμα της αναπνοής πέτυχε.

YouTube seems to be working properly.

And I don't know if there is any deeper meaning in της Κοκκινιάς τις μάντρες here, but I doubt it. However, Κοκκινιά was used as a reference to a place of hard-working people (μάγκες) of the working class, men with pride and so on (all very correctly said, of course, since I too was born there in those times :)).

Palavra

Mod Almighty
Staff member
The song «Οι πράσινες, οι κόκκινες, οι θαλασσιές οι χάνδρες» refers to a girl who wears fancy beaded bracelets (or necklaces, or both - it's not clear), and whom every up and coming mangas is chasing after. Therefore, ten guys had a big fight over her, and this is what brought chaos in Kokkinia, that is a working class suburb of Pireaus. Lyrics follow:

Οι πράσινες οι κόκκινες, οι θαλασσιές σου οι χάντρες | your green, red and sky blue beads
στα χέρια χτες εφέρανε | were the reason over which yesterday
δέκα λεβέντες άντρες. | ten good guys came to blows
Φέραν κακό και ταραχή στης Κοκκινιάς τις μάντρες, | they were the reason of a big commotion at the fences [various spots named "mantra"] of Kokkinia
οι πράσινες, οι κόκκινες, οι θαλασσιές σου οι χάντρες. | those green, red, sky blue beads of yours

Ωχ, βγάλε τα στολίδια σου | Oh, take off your trappings
που βάζεις σαν περνάς και | the ones that you wear when you come by
πάψε τα παιχνίδια σου | stop those games of yours
και μην μας τυραννάς. | and quit torturing us

Τα κόκκινα, τα πράσινα | those red, green
τα μπλε σου τα βραχιόλια | those blue bracelets of yours
τρελάναν τα Πετράλωνα | drove all of Petralona crazy
και κάψαν τα Σεπόλια. | and set Sepolia on fire

Μα αν βρεθεί ο μάστορας | but if someone who is slick [better suggestions are welcome :)] enough comes along
θα κλαίει η καρδιά μου η δόλια | my poor, poor heart will cry
τα κόκκινα τα πράσινα | for those red, green
τα μπλε σου τα βραχιόλια | and blue bracelets of yours

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Κοκκινιά είναι η Νίκαια, βέβαια και η Μάντρα της Κοκκινιάς είναι ο τόπος εκτελέσεων από τους Γερμανούς στο μπλόκο του '44. Νομίζω ότι αυτή ήταν η απορία του Θησέα.

Μάντρες, όμως, είναι και οι ανοιχτοί χώροι οικοδομικών υλικών, όπου δουλεύουν οι χειρώνακτες, οι μάγκες, τα καλά παιδιά.

(Εδώ πέφτει το βιντεάκι με τον Γεωργίτση και το ξυρισμένο μουστάκι, αλλά δεν προλαβαίνω τώρα να το βρώ.)

bernardina

Μπέρνι, είσαι σίγουρη για τη χρήση εδώ; Για διακοσμητικές μού φαίνονται οι πράσινες, οι κόκκινες... :p
Ναι, η αλήθεια είναι ότι δεν έχει άμεση σχέση, εκτός από το ότι το τραγούδι μου αρέσει πολύ :whistle: και η ταινία είχαν τίτλο "οι θαλασσιές οι χάντρες".

Όπως επίσης υπάρχει και ο στίχος "Πετράδια βάζω στο λαιμό και μια χάντρα φυλαχτό" στα Παιδιά του Πειραιά ;)

Theseus, youtube glitches* is a common occurence, methinks

*not these glitches :whistle::inno::laugh:

Edit. Εμ, βέβαια, μέχρι να αξιωθώ να στείλω το σχόλιο πρόλαβε η Παλάβρα να βάλει την λεπτομερή ανάλυση. Εύγε!

Zazula

Administrator
Staff member
Μπέρνι, δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις. :)

bernardina

Μπέρνι, δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις. :)

Γιατί, καμάρι μου; Δίνω περισσότερες πληροφορίες -και δη οπτικές, με τον χάρτη- περί Παλαιάς και Νέας Κοκκινιάς. Τι άλλο να θέλω να πω; :D

Zazula

Administrator
Staff member
Α, ΟΚ. Μάλλον σύμπτωμα της υπομερενταιμίας μου είναι... :D