Κάθε γεγονός δε δημιουργεί απαραίτητα εμπειρία και μάθηση. Υπάρχουν φάσεις με αδράνεια, αλλά και φάσεις με συνεχή πρόοδο ή στιγμές κορύφωσης. Οι στιγμές αυτές χαράζονται στη μνήμη μας. Θυμόμαστε σε όλη μας τη ζωή σημαντικές στιγμές που την καθόρισαν: το πρώτο μας ραντεβού, κάποιες εξετάσεις, μια συνάντηση για πρόσληψη, κ.ά. Ακριβώς πριν από τη σημαντική στιγμή, βρισκόμαστε στο μάτι του κυκλώνα έχοντας βιώσει έντονες καλές και κακές στιγμές, όταν ξαφνικά νιώθουμε αγνή περιέργεια, αυτοπεποίθηση και αναπτύσσουμε μια νέα κατανόηση για την πραγματικότητα. Τότε λέμε ότι έχουμε μια στιγμή μάθησης (teachable moment).
Η στιγμή μάθησης δεν είναι απαραίτητα ευχάριστη. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη και προκλητική και αν, δεν την αντιμετωπίσουμε δυναμικά αφήνοντας πίσω μας το γνωστό μας έδαφος, η δυναμική της μπορεί να χαθεί ή να την εκλάβουμε ως σύμπτωση και κακή τύχη. Καθένας που αναγνωρίζει και εκμεταλλεύεται την ευκαιρία μπορεί να προκαλέσει στιγμές μάθησης στον εργασιακό χώρο, τον ελεύθερο χρόνο ή το σπίτι, σαν επίσημος σύμβουλος και εκπαιδευτής, σαν καλοπροαίρετος φίλος, ή σαν χαρισματικός μέντορας. Ειδικά στη βιωματική εκπαίδευση, ο διευκολυντής δίνει μεγάλη αξία στη στιγμή μάθησης και κάνει ό,τι μπορεί για να τη δημιουργήσει και να την εκμεταλλευθεί.
Η στιγμή μάθησης δημιουργείται συνήθως με μια απλή ερώτηση. Η εξέλιξη της ερώτησης σε στιγμή μάθησης δεν εξαρτάται μόνον από την απάντηση του διευκολυντή, αλλά και από τη συμπεριφορά του. Ακόμη και αν δεν μπορεί, ή δεν πρέπει να απαντήσει, η ευελιξία στην απάντηση και ο σεβασμός προς τον ερωτώντα, η παρακίνηση που θα προσφέρει, και η βοήθεια που θα δώσει στον ερωτώντα για να αναζητήσει μόνος του τις κατάλληλες πηγές για την απάντηση θα οδηγήσουν στο μέλλον στη δημιουργία στιγμών μάθησης.
Από το βιβλίο του Κωστή Σταματόπουλου Βιωματική εκπαίδευση και ανάπτυξη (Κλειδάριθμος).
A teachable moment, in education, is the time at which learning a particular topic or idea becomes possible or easiest.
https://en.wikipedia.org/wiki/Teachable_moment
Συμφωνείτε με την απόδοση;
Η στιγμή μάθησης δεν είναι απαραίτητα ευχάριστη. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη και προκλητική και αν, δεν την αντιμετωπίσουμε δυναμικά αφήνοντας πίσω μας το γνωστό μας έδαφος, η δυναμική της μπορεί να χαθεί ή να την εκλάβουμε ως σύμπτωση και κακή τύχη. Καθένας που αναγνωρίζει και εκμεταλλεύεται την ευκαιρία μπορεί να προκαλέσει στιγμές μάθησης στον εργασιακό χώρο, τον ελεύθερο χρόνο ή το σπίτι, σαν επίσημος σύμβουλος και εκπαιδευτής, σαν καλοπροαίρετος φίλος, ή σαν χαρισματικός μέντορας. Ειδικά στη βιωματική εκπαίδευση, ο διευκολυντής δίνει μεγάλη αξία στη στιγμή μάθησης και κάνει ό,τι μπορεί για να τη δημιουργήσει και να την εκμεταλλευθεί.
Η στιγμή μάθησης δημιουργείται συνήθως με μια απλή ερώτηση. Η εξέλιξη της ερώτησης σε στιγμή μάθησης δεν εξαρτάται μόνον από την απάντηση του διευκολυντή, αλλά και από τη συμπεριφορά του. Ακόμη και αν δεν μπορεί, ή δεν πρέπει να απαντήσει, η ευελιξία στην απάντηση και ο σεβασμός προς τον ερωτώντα, η παρακίνηση που θα προσφέρει, και η βοήθεια που θα δώσει στον ερωτώντα για να αναζητήσει μόνος του τις κατάλληλες πηγές για την απάντηση θα οδηγήσουν στο μέλλον στη δημιουργία στιγμών μάθησης.
Από το βιβλίο του Κωστή Σταματόπουλου Βιωματική εκπαίδευση και ανάπτυξη (Κλειδάριθμος).
A teachable moment, in education, is the time at which learning a particular topic or idea becomes possible or easiest.
https://en.wikipedia.org/wiki/Teachable_moment
Συμφωνείτε με την απόδοση;