metafrasi banner

Northern Sea Route = Βορειοανατολικό Πέρασμα

Zazula

Administrator
Staff member
Η ελληνική απόδοση που χρησιμοποιείται για το Northern Sea Route βασίζεται στην παλαιότερη ονομασία του (δηλ. Northeast Passage) και είναι Βορειοοανατολικό Πέρασμα, σε αντιδιαστολή με τον όρο Northwest Passage (που χρησιμοποιείται κανονικά: Βορειοδυτικό Πέρασμα). Η καταλέξη απόδοση (ενν. του Northern Sea Route) χρησιμοποιείται πολύ περιορισμένα: Βόρεια Θαλάσσια Οδός ή Βόρειο Θαλάσσιο Πέρασμα.

ΥΓ Κάποιος να πει στη Monde Diplomatique ότι το βορειοανατολικό πέρασμα δεν βρίσκεται στον Καναδά: «Εάν το βορειοανατολικό πέρασμα, κατά μήκος των καναδικών ακτών, γίνει προσβάσιμο, θα μειωθεί κατά 7.000 χιλιόμετρα η απόσταση μεταξύ Ευρώπης και Ιαπωνίας και κατά 8.000 χιλιόμετρα εκείνη μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας. Όμως, το βορειοανατολικό πέρασμα αποτελεί αντικείμενο διαμάχης. Τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και, κυρίως, οι Ηνωμένες Πολιτείες, αμφισβητούν την επικυριαρχία της Οτάβας. Η Ουάσιγκτον θεωρεί ότι το συγκεκριμένο κανάλι, που ελίσσεται ανάμεσα στα καναδικά νησιά και συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό, ανήκει στα ελεύθερα διεθνή ύδατα. Η Οτάβα, από την άλλη, διατείνεται ότι πρόκειται για τμήμα των εθνικών υδάτων της και υπερασπίζεται με νύχια και με δόντια τόσο την “κυριαρχία” της όσο και την “προστασία του περιβάλλοντος”.»
 

nickel

Administrator
Staff member
Ανατολικό - Δυτικό: big difference.
Nord-Est - Nord-Ouest: small difference.

Δηλαδή, το πρόβλημα δεν είναι πού βρίσκεται το βορειοανατολικό πέρασμα, αλλά το ότι το βορειοδυτικό άλλαξε πλευρό στη μετάφραση. Στη γαλλική έκδοση:

Autre enjeu de taille, toujours lié au réchauffement de la planète : l’ouverture progressive de nouvelles voies de communication. La navigabilité dans le passage du Nord-Ouest, le long des côtes canadiennes, réduirait de 7 000 kilomètres la route entre l’Europe et le Japon, et de 8 000 kilomètres le parcours Etats-Unis - Chine. Tous les yeux sont donc tournés vers lui.
Mais le passage du Nord-Ouest fait l’objet d’un conflit (6). L’Union européenne et surtout les Etats-Unis contestent la souveraineté d’Ottawa sur lui. Washington considère ce chenal, qui se faufile entre les îles canadiennes et relie l’océan Atlantique au Pacifique, comme une route maritime internationale libre à la navigation. Ottawa soutient qu’il fait partie de ses eaux intérieures et défend bec et ongles tant sa « souveraineté » que la « protection de l’environnement ».

Πόσες φορές άλλωστε οι Ελβετοί έχουν γίνει Σουηδοί!
 
Top