Πλευρίωση ονομάζεται η κυριαρχία της μιας πλευράς του σώματος (μάτι, χέρι, πόδι και αυτί), η οποία ονομάζεται ενεργητική. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης ελέγχεται η ποιότητα εκτέλεσης πράξεων από την αριστερή και δεξιά πλευρά του σώματος. Μη ομοιογενής πλευρίωση μπορεί να σημαίνει νευροψυχολογική ανωριμότητα και συχνά συνδέεται με δυσκολίες προσανατολισμού στον χώρο. Διαταραχές της πλευρίωσης επηρεάζουν την ικανότητα μάθησης της γραφής.
http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_g3/13.html
Στους νεολογισμούς. Από Wikipedia:
Laterality is the preference that most humans show for one side of their body over the other. Examples include right-handedness or left-footedness. It may also apply to other animals, or to plants.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laterality
Χρησιμοποιείται και ο όρος πλευρικότητα, με αρκετά λιγότερα αποτελέσματα, όπως και η πλαγίωση (που δεν μου αρέσει).
Καταθέτω και το παρακάτω κείμενο για να βοηθήσει στην προσθήκη συναφούς ορολογίας:
Για τους άπληστους:
http://imm.demokritos.gr/epeaek/iliko_exidikeusis_elearn.asp
http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_g3/13.html
Στους νεολογισμούς. Από Wikipedia:
Laterality is the preference that most humans show for one side of their body over the other. Examples include right-handedness or left-footedness. It may also apply to other animals, or to plants.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laterality
Χρησιμοποιείται και ο όρος πλευρικότητα, με αρκετά λιγότερα αποτελέσματα, όπως και η πλαγίωση (που δεν μου αρέσει).
Καταθέτω και το παρακάτω κείμενο για να βοηθήσει στην προσθήκη συναφούς ορολογίας:
Έννοια της πλευρικότητας
Η φύση του ανθρώπου είναι ουσιαστικά κινητική και το φυσικό του εργαλείο επικοινωνίας είναι το σώμα. Το παιδί κατακτά τη γλώσσα, την ένστικτο-συγκινησιακή ζωή και τη γνώση διαμέσου της κινητικότητας του σώματός του. , , Η κανονική εξέλιξη του Εγώ εξαρτάται και καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την απαρτίωση της εικόνας του σωματικού του σχήματος. Η αναπαράσταση αυτή συνιστά για το παιδί τον πυρήνα της ψυχοσωματικής του ύπαρξης, γιατί ο ψυχισμός κατάγεται από το σώμα, τη δημιουργική, μέσω της φαντασίας, επεξεργασία των αισθήσεων, των λειτουργιών και των σχέσεων των μερών του σώματός του. Η ψυχοσωματική λειτουργία στο παιδί συνδέεται με τη χωρο-χρονική οργάνωση και την πλευρίωση, που προσδιορίζουν τον τρόπο διαμέσου του οποίου αυτό αναπαριστά την αντικειμενική πραγματικότητα. Ονομάζουμε πλευρίωση τις καταστάσεις λειτουργικής ασυμμετρίας, που παρατηρούνται σε σωματικό επίπεδο και εκδηλώνονται κατά τη διάρκεια των αυθόρμητων ή των κατευθυνόμενων κινήσεων. Όταν μιλάμε για πλευρικότητα ή πλευρίωση ή πλευρική κυριαρχία ή πλευρική επικράτηση ή εγκεφαλική επικράτηση ή εγκεφαλική ασυμμετρία ή πλαγιοποίηση ή πλευροποίηση, αναφερόμαστε στον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένες οι λειτουργίες από το αριστερό ημισφαίριο. Είναι, ωστόσο, λάθος να υποστηρίζουμε ότι το αριστερό ημισφαίριο είναι κυρίαρχο, γιατί το κάθε ημισφαίριο έχει τις δικές του λειτουργικές ιδιαιτερότητες. Έτσι, ο σωστός όρος για την οργάνωση των ημισφαιρίων είναι λειτουργική ασυμμετρία , . Οι KREMER και CADY αναφέρονται σε δύο βασικούς ανθρωπολογικούς κανόνες που προσδιορίζουν τον τρόπο διαμέσου του οποίου ο άνθρωπος αναπαριστά την αντικειμενική πραγματικότητα: την τυποποίηση, δηλαδή την τάση του ανθρώπου για στερεοτυπία των χειρονομιών του και τη διπλευρικότητα. Ο άνθρωπος μοιράζει το χώρο σε μπροστά και πίσω, σε δεξιά και αριστερά, σε ψηλά και χαμηλά. Κάθε ον, λοιπόν, πρέπει να διαλέξει ένα πόλο κυρίαρχο (είναι δεξιόχειρας ή αριστερόχειρας), επιλογή απαραίτητη για τη δόμηση της ταυτότητας του ατόμου. Όταν η πλευρική κυριαρχία είναι ομοιογενής δεν τίθεται πρόβλημα. Όταν όμως έχουμε διαταραχές πλευρικότητας, τότε, συχνά, προκαλούνται νευροκινητικές δυσλειτουργίες. Στη γαλλική βιβλιογραφία συναντάμε τους όρους πλευρική κυριαρχία (dominance latérale) ή εγκεφαλική κυριαρχία (dominance cérébrale) και πλευρική επικράτηση (prévalence latérale) ή επικρατέστερο χέρι (prévalence manuelle). Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το σύγγραμμα των H. HECAEN και J. AJURIAGUERRA με τίτλο: "Οι αριστερόχειρες" έχει υπότιτλο "Επικρατέστερο χέρι και εγκεφαλική κυριαρχία". Ο όρος κυριαρχία (dominance) υποδηλώνει ότι η υπερίσχυση της μιας πλευράς του σώματος καθορίζεται από οργανικούς παράγοντες (τον εγκέφαλο) και αναφέρεται στις σχέσεις που εγκαθίστανται ή όχι ανάμεσα, από τη μια πλευρά, στη χρηστική προτίμηση της μιας ή της άλλης πλευράς του σώματος (χεριού ή ματιού ή ποδιού ή αυτιού ή συνδυασμού αυτών) και, από την άλλη, του δεξιού ή αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου. Ο όρος επικράτηση (prévalence) υποδηλώνει τη συχνότητα χρησιμοποίησης από το υποκείμενο της μιας ή της άλλης πλευράς του σώματος (χεριού ή ματιού ή ποδιού ή αυτιού ή συνδυασμού αυτών), προτίμησης η οποία προσδιορίζεται από ψυχολογικούς και κοινωνικούς παράγοντες.
http://imm.demokritos.gr/epeaek/ili..._details_par.asp?math_id=59&ipoenotita_id=329Η φύση του ανθρώπου είναι ουσιαστικά κινητική και το φυσικό του εργαλείο επικοινωνίας είναι το σώμα. Το παιδί κατακτά τη γλώσσα, την ένστικτο-συγκινησιακή ζωή και τη γνώση διαμέσου της κινητικότητας του σώματός του. , , Η κανονική εξέλιξη του Εγώ εξαρτάται και καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την απαρτίωση της εικόνας του σωματικού του σχήματος. Η αναπαράσταση αυτή συνιστά για το παιδί τον πυρήνα της ψυχοσωματικής του ύπαρξης, γιατί ο ψυχισμός κατάγεται από το σώμα, τη δημιουργική, μέσω της φαντασίας, επεξεργασία των αισθήσεων, των λειτουργιών και των σχέσεων των μερών του σώματός του. Η ψυχοσωματική λειτουργία στο παιδί συνδέεται με τη χωρο-χρονική οργάνωση και την πλευρίωση, που προσδιορίζουν τον τρόπο διαμέσου του οποίου αυτό αναπαριστά την αντικειμενική πραγματικότητα. Ονομάζουμε πλευρίωση τις καταστάσεις λειτουργικής ασυμμετρίας, που παρατηρούνται σε σωματικό επίπεδο και εκδηλώνονται κατά τη διάρκεια των αυθόρμητων ή των κατευθυνόμενων κινήσεων. Όταν μιλάμε για πλευρικότητα ή πλευρίωση ή πλευρική κυριαρχία ή πλευρική επικράτηση ή εγκεφαλική επικράτηση ή εγκεφαλική ασυμμετρία ή πλαγιοποίηση ή πλευροποίηση, αναφερόμαστε στον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένες οι λειτουργίες από το αριστερό ημισφαίριο. Είναι, ωστόσο, λάθος να υποστηρίζουμε ότι το αριστερό ημισφαίριο είναι κυρίαρχο, γιατί το κάθε ημισφαίριο έχει τις δικές του λειτουργικές ιδιαιτερότητες. Έτσι, ο σωστός όρος για την οργάνωση των ημισφαιρίων είναι λειτουργική ασυμμετρία , . Οι KREMER και CADY αναφέρονται σε δύο βασικούς ανθρωπολογικούς κανόνες που προσδιορίζουν τον τρόπο διαμέσου του οποίου ο άνθρωπος αναπαριστά την αντικειμενική πραγματικότητα: την τυποποίηση, δηλαδή την τάση του ανθρώπου για στερεοτυπία των χειρονομιών του και τη διπλευρικότητα. Ο άνθρωπος μοιράζει το χώρο σε μπροστά και πίσω, σε δεξιά και αριστερά, σε ψηλά και χαμηλά. Κάθε ον, λοιπόν, πρέπει να διαλέξει ένα πόλο κυρίαρχο (είναι δεξιόχειρας ή αριστερόχειρας), επιλογή απαραίτητη για τη δόμηση της ταυτότητας του ατόμου. Όταν η πλευρική κυριαρχία είναι ομοιογενής δεν τίθεται πρόβλημα. Όταν όμως έχουμε διαταραχές πλευρικότητας, τότε, συχνά, προκαλούνται νευροκινητικές δυσλειτουργίες. Στη γαλλική βιβλιογραφία συναντάμε τους όρους πλευρική κυριαρχία (dominance latérale) ή εγκεφαλική κυριαρχία (dominance cérébrale) και πλευρική επικράτηση (prévalence latérale) ή επικρατέστερο χέρι (prévalence manuelle). Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το σύγγραμμα των H. HECAEN και J. AJURIAGUERRA με τίτλο: "Οι αριστερόχειρες" έχει υπότιτλο "Επικρατέστερο χέρι και εγκεφαλική κυριαρχία". Ο όρος κυριαρχία (dominance) υποδηλώνει ότι η υπερίσχυση της μιας πλευράς του σώματος καθορίζεται από οργανικούς παράγοντες (τον εγκέφαλο) και αναφέρεται στις σχέσεις που εγκαθίστανται ή όχι ανάμεσα, από τη μια πλευρά, στη χρηστική προτίμηση της μιας ή της άλλης πλευράς του σώματος (χεριού ή ματιού ή ποδιού ή αυτιού ή συνδυασμού αυτών) και, από την άλλη, του δεξιού ή αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου. Ο όρος επικράτηση (prévalence) υποδηλώνει τη συχνότητα χρησιμοποίησης από το υποκείμενο της μιας ή της άλλης πλευράς του σώματος (χεριού ή ματιού ή ποδιού ή αυτιού ή συνδυασμού αυτών), προτίμησης η οποία προσδιορίζεται από ψυχολογικούς και κοινωνικούς παράγοντες.
Για τους άπληστους:
http://imm.demokritos.gr/epeaek/iliko_exidikeusis_elearn.asp