Το αν οδηγεί σε έκσταση ή όχι ο διαλογισμός δεν μου φαίνεται ασφαλές κριτήριο για το αν έχουμε "διαλογισμό" ή "θεωρία των πραγμάτων". Στόχος του θεωρητικού βίου ήδη από την αρχαιότητα είναι, γενικά μιλώντας, η ανακάλυψη του θείου, ως έσχατης αλήθειας, υπέρτατης πραγματικότητας κ.ο.κ. Τα όρια φιλοσοφίας και θεολογίας δεν είναι καθόλου σαφή, ούτε καν σε έναν τόσο ορθολογιστή φιλόσοφο όσο ο Αριστοτέλης, πόσο μάλλον αργότερα, στους νεοπλατωνιστές φιλόσοφους-θεολόγους που έφτιαξαν τον πρώτο κορμό της πατερικής γραμματείας.
Και μετά την αρχαιότητα, πάντως, ο διαλογισμός και οι πνευματικές ασκήσεις, με την έννοια που τους δίνεις εσύ, δεν είναι αποκλειστικά ανατολικού τύπου: υπάρχει και ισχυρή δυτική παράδοση (χριστιανικού) μυστικισμού, η αγία Θηρεσία, ο άγιος Ιωάννης του Σταυρού, κ.α. Πιο διάσημες είναι οι εμπειρίες έκστασης αυτής της παράδοσης παρά της ανατολικής.