Στα λατινικά ο μέσος δάκτυλος (digitus medius) ονομαζόταν και digitus infamis ή digitus impudicus (επονείδιστος ή αναιδής). Στους Βίους των Καισάρων, ο Σουητώνιος γράφει για τον Αύγουστο ότι επιδίωκε την αυστηρή τήρηση των κανόνων και της ευπρέπειας στα διάφορα θεάματα και κάποτε εξόρισε τον αυλικό ηθοποιό Πυλάδη από τη Ρώμη και την Ιταλία ολόκληρη επειδή αντέδρασε στο γιουχάισμα ενός θεατή δείχνοντάς του τον αναιδή μέσο δάκτυλο.
Στις Νεφέλες του Αριστοφάνη έχουμε την εξής στιχομυθία του Σωκράτη με τον Στρεψιάδη (η μετάφραση είναι του Σουρή και την πήρα από εδώ):
ἡγεῖ, πότερον τὸ τρίμετρον ἢ τὸ τετράμετρον; |τρίμετρον ή τετράμετρον;
{Στ.} ἐγὼ μὲν οὐδὲν πρότερον ἡμιέκτεω . |Το πιο καλό για ’μένα είναι των έξη το μισό…
{Σω.} οὐδὲν λέγεις, ὤνθρωπε . |Λόγια μιλάς χαμένα.
{Στ.} περίδου νυν ἐμοὶ |Μαζί μου τώρα, δάσκαλε, συμφώνησε και κρίνε
εἰ μὴ τετράμετρόν ἐστιν ἡμιέκτεων . |αυτό των έξη το μισό τετράμετρο πως είναι.
{Σω.} εἰς κόρακας. ὡς ἄγροικος εἶ καὶ δυσμαθής . |Πόσον αγροίκος φαίνεσαι και δυσκολομαθής!
ταχύ γ' ἂν δύναιο μανθάνειν περὶ ῥυθμῶν . |έτσι θα μάθεις τους ρυθμούς; άιντε να μου χαθείς.
{Στ.} τί δέ μ' ὠφελήσουσ' οἱ ῥυθμοὶ πρὸς τἄλφιτα; |Μα δεν μου λες, για το ψωμί θα μ’ ωφελήσουν οι ρυθμοί;
{Σω.} πρῶτον μὲν εἶναι κομψὸν ἐν συνουσίᾳ, |Πρώτον θα φαίνεσαι κομψός κι εντύπωσιν θα κάνης
ἐπαΐονθ' ὁποῖός ἐστι τῶν ῥυθμῶν |εν μέσω συναναστροφών, και θα καταλαμβάνεις
κατ' ἐνόπλιον, χὠποῖος αὖ κατὰ δάκτυλον. |από τους τρέχοντας ρυθμούς σαν να ’σαι μουσικός
|ποίος ο κατά δάκτυλον, τις ο πολεμικός.
{Στ.} κατὰ δάκτυλον; νὴ τὸν Δί', ἀλλ' οἶδ'. |Ποίος ο κατά δάκτυλον; Ναι, μα τον Δία. Ξέρω.
{Σω.} εἰπὲ δή . |Πες μου.
{Στ.} [τίς ἄλλος ἀντὶ τουτουὶ τοῦ δακτύλου;] |Ποιος άλλος απ’ αυτόν τον δάκτυλό μου, γέρο;
πρὸ τοῦ μέν, ἔτ' ἐμοῦ παιδὸς ὄντος, οὑτοσί. |αλλά σαν ήμουνα παιδί τούτος εδώ που βλέπεις.
{Σω.} ἀγρεῖος εἶ καὶ σκαιός. |Είσ’ επιπόλαιος πολύ και προς τ’ αχρεία ρέπεις.
Σ' αυτό το τελευταίο του Στρεψιάδη, στην αγγλική μετάφραση του William Arrowsmith, ο μεταφραστής προσθέτει οδηγίες:
STREPSIADES:
(Extending his middle finger in an obscene gesture.)
Why, it's tapping time
with this finger. Of course, when I was a boy—
(Raising his phallus to the ready.)
I used to make rhythm with this one.
Εδώ θρυλική φωτογραφία του Τζόνι Κας (1969)
και αποδόσεις στα αγγλικά στο σχετικό άρθρο της Wikipedia.
Για τον μεσαίο της Αφροδίτης και το άρθρο του γερμανικού Focus, στο ιστολόγιο του Σαραντάκου.