Γράφει στο χθεσινό ΒΗΜΑ (Κυριακή 18 Απριλίου 2010) η καλή κατά τα άλλα δημοσιογράφος Μαρία Θερμού, που κάνει ρεπορτάζ με αρχαιολογικά θέματα:
Το δικό μου σχόλιο:
Τα σφιχτά χρονικά όρια της δημοσιογραφικής δουλειάς και οι απαιτήσεις να γεμίσει η σελίδα της εφημερίδας με υλικό δεν είναι επαρκής δικαιολογία για βιασύνες και προχειρότητες. Η δημοσιογράφος όφειλε να γνωρίζει καταρχήν από την ιστορία ότι:
.....• ο αναφερόμενος Πέτρος Δ΄ της Αραγωνίας ήταν βασιλιάς (βασίλεψε 1336–1387) και όχι απλός πρίγκιπας
.....• δεν επισκέφθηκε ο ίδιος την Αθήνα και την Ακρόπολη, την αναφέρει όμως σε έγγραφό του (θα εξηγήσω αμέσως γιατί αυτό θεωρείται σημαντικό)
.....• είχε κάθε λόγο να μιλά για την Ακρόπολη γιατί ήταν επικυρίαρχος της Αθήνας, αλλά και της Θήβας, ακόμη και της Υπάτης (που τότε λεγόταν Νέαι Πάτραι). Τα μέρη αυτά αποτελούσαν το Δουκάτο της Αθήνας και των Νέων Πατρών (μιλάμε για την εποχή της Φραγκοκρατίας), που το κατέκτησε και το κυβερνούσε μια εταιρεία μισθοφόρων ποικίλης εθνοτικής προέλευσης με το κοινό όνομα Αλμουγάβαροι, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν υπήκοοι του στέμματος της Αραγωνίας και γι’ αυτό, όταν θέλησαν να αποκτήσουν διεθνή οντότητα ως κράτος, ζήτησαν να κάνουν τον Πέτρο επικυρίαρχό τους. (Συνοψίζω καταστρέφοντας το νόημα, αλλά δεν θέλω να επεκταθώ· είναι μια ιστορία τρομερά ενδιαφέρουσα και όχι πολύ γνωστή στο ελληνικό κοινό, αρμοδιότητας Ρογέριου να την αναπτύξει).
Ποιος ήταν ο δεσμός του με την Ακρόπολη; Το ότι την αναφέρει σε έγγραφό του με θαυμασμό, ως εξής: «Το αναφερόμενο κάστρο είναι το κόσμημα το πλέον σπουδαίον το υπάρχον ανά την Υφήλιον και τοσούτον μάλλον καθόσον άπαντες οι ζώντες Χριστιανοί Βασιλείς δεν θα ηδύναντο εις την κατασκευήν παρομοίου τινός», ρήση που θεωρήθηκε από ενθουσιώδεις ιστορικούς ως η πρώτη μετά την Αρχαιότητα αναφορά που δίνει έμφαση στην Ακρόπολη ως μνημείο, ως καλλιτέχνημα (αν όντως έτσι έχει το πράγμα), δείγμα δηλαδή του ότι η Ευρώπη βγαίνει σιγά σιγά από το πνευματικό σκότος του Μεσαίωνα και είναι σε θέση να εκτιμήσει κάτι με κριτήρια καλαισθησίας.
Αλλά η υπόθεση έχει και άλλη διάσταση, σημερινή, από το διεθνές ρεπορτάζ. Η κυβέρνηση της Καταλωνίας (που έχει αυξημένη αυτονομία), σε μια απόπειρα να ασκήσει «πολιτιστική» εξωτερική πολιτική, επιχειρεί να συνάψει δεσμούς με τον ελληνικό χώρο και ξεκινά με την προσπάθεια να αποκαταστήσει το όνομα των Καταλανών που έχει στιγματιστεί από τη ληστρική συμπεριφορά τους (έχουν αφήσει κακό όνομα στη λαϊκή παράδοση). Η καταλανική κυβέρνηση λοιπόν δίνει κονδύλια σε μοναστήρια του Αγίου Όρους για προγράμματα ανοικοδόμησης.
Δε θα έπρεπε λοιπόν να τα έχει κανείς υπόψη όλα αυτά προτού αρχίσει τα (πνευματώδη; ) παράπονα.
Μη προτρεχέτω.
ΥΠΕΡΒΑΣΕΙΣ
Πατήστε φρένο
.....Πόσοι και πόσοι δεν έχουν γράψει για την Ακρόπολη... Για το καταπληκτικό της κάστρο, για τα μνημεία της, για τα ονειρεμένα ηλιοβασιλέματα (γεμάτα αναμνήσεις ή όχι), για νύχτες που κάποιοι κάποτε πέρασαν κρυφά μέσα στο κάστρο, ακόμη και για ρομαντικούς αυτόχειρες... Ποιήματα, μυθιστορήματα, απομνημονεύματα, έρευνες και μελέτες, σενάρια και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς!
.....Αδυνατώ να κατανοήσω ως εκ τούτου γιατί το γεγονός ότι ο Πέτρος Δ΄ της Αραγωνίας, ο οποίος επισκεφθείς την Ακρόπολη στις 11 Σεπτεμβρίου 1380 έπλεξε το εγκώμιο του κάστρου, θα πρέπει να «καταγραφεί» επάνω σε αυτό! Εξι αιώνες μετά τη συγκεκριμένη επίσκεψη --ας σημειωθεί ότι εκείνη την εποχή η Ακρόπολη είχε αποκτήσει φράγκικους πύργους και πρόσθετες οχυρώσεις-- το ισπανικό Ινστιτούτο Θερβάντες θέλησε να τιμήσει τη μνήμη τού εξ Αραγωνίας πρίγκιπα και τον θαυμασμό του για το κάστρο με σχετική πινακίδα, η οποία, όπως αποφασίστηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, θα τοποθετηθεί στη γνωστή Πύλη Μπελέ. Και στις δύο γλώσσες της Ισπανίας μάλιστα: ισπανικά και καταλανικά. Κατόπιν αυτού, θα μπορούσε να αναμένει κανείς ανάλογες ταμπέλες στα γαλλικά, στα γερμανικά, στα αγγλικά... Το πράγμα είναι γελοίο.
.....Φίλοι καλοί οι Ισπανοί, αλλά κάποιος εκεί στο ΥΠΠΟΤ θα πρέπει να βάζει πού και πού κανένα φρένο.
Πατήστε φρένο
.....Πόσοι και πόσοι δεν έχουν γράψει για την Ακρόπολη... Για το καταπληκτικό της κάστρο, για τα μνημεία της, για τα ονειρεμένα ηλιοβασιλέματα (γεμάτα αναμνήσεις ή όχι), για νύχτες που κάποιοι κάποτε πέρασαν κρυφά μέσα στο κάστρο, ακόμη και για ρομαντικούς αυτόχειρες... Ποιήματα, μυθιστορήματα, απομνημονεύματα, έρευνες και μελέτες, σενάρια και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς!
.....Αδυνατώ να κατανοήσω ως εκ τούτου γιατί το γεγονός ότι ο Πέτρος Δ΄ της Αραγωνίας, ο οποίος επισκεφθείς την Ακρόπολη στις 11 Σεπτεμβρίου 1380 έπλεξε το εγκώμιο του κάστρου, θα πρέπει να «καταγραφεί» επάνω σε αυτό! Εξι αιώνες μετά τη συγκεκριμένη επίσκεψη --ας σημειωθεί ότι εκείνη την εποχή η Ακρόπολη είχε αποκτήσει φράγκικους πύργους και πρόσθετες οχυρώσεις-- το ισπανικό Ινστιτούτο Θερβάντες θέλησε να τιμήσει τη μνήμη τού εξ Αραγωνίας πρίγκιπα και τον θαυμασμό του για το κάστρο με σχετική πινακίδα, η οποία, όπως αποφασίστηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, θα τοποθετηθεί στη γνωστή Πύλη Μπελέ. Και στις δύο γλώσσες της Ισπανίας μάλιστα: ισπανικά και καταλανικά. Κατόπιν αυτού, θα μπορούσε να αναμένει κανείς ανάλογες ταμπέλες στα γαλλικά, στα γερμανικά, στα αγγλικά... Το πράγμα είναι γελοίο.
.....Φίλοι καλοί οι Ισπανοί, αλλά κάποιος εκεί στο ΥΠΠΟΤ θα πρέπει να βάζει πού και πού κανένα φρένο.
Το δικό μου σχόλιο:
Τα σφιχτά χρονικά όρια της δημοσιογραφικής δουλειάς και οι απαιτήσεις να γεμίσει η σελίδα της εφημερίδας με υλικό δεν είναι επαρκής δικαιολογία για βιασύνες και προχειρότητες. Η δημοσιογράφος όφειλε να γνωρίζει καταρχήν από την ιστορία ότι:
.....• ο αναφερόμενος Πέτρος Δ΄ της Αραγωνίας ήταν βασιλιάς (βασίλεψε 1336–1387) και όχι απλός πρίγκιπας
.....• δεν επισκέφθηκε ο ίδιος την Αθήνα και την Ακρόπολη, την αναφέρει όμως σε έγγραφό του (θα εξηγήσω αμέσως γιατί αυτό θεωρείται σημαντικό)
.....• είχε κάθε λόγο να μιλά για την Ακρόπολη γιατί ήταν επικυρίαρχος της Αθήνας, αλλά και της Θήβας, ακόμη και της Υπάτης (που τότε λεγόταν Νέαι Πάτραι). Τα μέρη αυτά αποτελούσαν το Δουκάτο της Αθήνας και των Νέων Πατρών (μιλάμε για την εποχή της Φραγκοκρατίας), που το κατέκτησε και το κυβερνούσε μια εταιρεία μισθοφόρων ποικίλης εθνοτικής προέλευσης με το κοινό όνομα Αλμουγάβαροι, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν υπήκοοι του στέμματος της Αραγωνίας και γι’ αυτό, όταν θέλησαν να αποκτήσουν διεθνή οντότητα ως κράτος, ζήτησαν να κάνουν τον Πέτρο επικυρίαρχό τους. (Συνοψίζω καταστρέφοντας το νόημα, αλλά δεν θέλω να επεκταθώ· είναι μια ιστορία τρομερά ενδιαφέρουσα και όχι πολύ γνωστή στο ελληνικό κοινό, αρμοδιότητας Ρογέριου να την αναπτύξει).
Ποιος ήταν ο δεσμός του με την Ακρόπολη; Το ότι την αναφέρει σε έγγραφό του με θαυμασμό, ως εξής: «Το αναφερόμενο κάστρο είναι το κόσμημα το πλέον σπουδαίον το υπάρχον ανά την Υφήλιον και τοσούτον μάλλον καθόσον άπαντες οι ζώντες Χριστιανοί Βασιλείς δεν θα ηδύναντο εις την κατασκευήν παρομοίου τινός», ρήση που θεωρήθηκε από ενθουσιώδεις ιστορικούς ως η πρώτη μετά την Αρχαιότητα αναφορά που δίνει έμφαση στην Ακρόπολη ως μνημείο, ως καλλιτέχνημα (αν όντως έτσι έχει το πράγμα), δείγμα δηλαδή του ότι η Ευρώπη βγαίνει σιγά σιγά από το πνευματικό σκότος του Μεσαίωνα και είναι σε θέση να εκτιμήσει κάτι με κριτήρια καλαισθησίας.
Αλλά η υπόθεση έχει και άλλη διάσταση, σημερινή, από το διεθνές ρεπορτάζ. Η κυβέρνηση της Καταλωνίας (που έχει αυξημένη αυτονομία), σε μια απόπειρα να ασκήσει «πολιτιστική» εξωτερική πολιτική, επιχειρεί να συνάψει δεσμούς με τον ελληνικό χώρο και ξεκινά με την προσπάθεια να αποκαταστήσει το όνομα των Καταλανών που έχει στιγματιστεί από τη ληστρική συμπεριφορά τους (έχουν αφήσει κακό όνομα στη λαϊκή παράδοση). Η καταλανική κυβέρνηση λοιπόν δίνει κονδύλια σε μοναστήρια του Αγίου Όρους για προγράμματα ανοικοδόμησης.
Δε θα έπρεπε λοιπόν να τα έχει κανείς υπόψη όλα αυτά προτού αρχίσει τα (πνευματώδη; ) παράπονα.
Μη προτρεχέτω.