Νίκελ, μια που συμφώνησες απολύτως με την πρώτη παράγραφό μου, θα συμφωνήσω κι εγώ απολύτως με τη δεύτερη παράγραφό σου. :) Ουδέποτε έκοψα το νι (άλλο τι έκαναν οι επιμελητές), όχι μόνο στο δεν και στο σαν, αλλά ούτε στο αρσενικό άρθρο. Και στη γραπτή παράσταση του προφορικού λόγου κόβω σαφώς λιγότερα νι από σένα. Εγώ όμως όλα αυτά τα βάζω στο κεφάλαιο "Διαφορές γραπτού και προφορικού λόγου". Το ζήτημα του ρυθμού, της ροής του γραπτού λόγου δεν νομίζω ότι είναι χρήσιμο να ταυτίζεται με τέτοια θέματα. Αυτό φαίνεται χαρακτηριστικά στον μακροπερίοδο λόγο που δεν μπορούμε ή δεν κρίνουμε σκόπιμο να τον διασπάσουμε. Δεν μπορούμε π.χ. να έχουμε ένα υδροκέφαλο ονοματικό σύνολο πέντε γραμμών (υποκείμενο, προσδιορισμούς επί προσδιορισμών, παρένθεση, καλολογικά στοιχεία κτλ.) και ύστερα να έχουμε ένα ρήμα με στρινγκάκι και τελεία.
Νομίζω ότι η αβίαστη ροή του λόγου έχει εν πολλοίς να κάνει με δύο στοιχεία που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα, που το ένα δεν αποδίδει χωρίς το άλλο και που συχνά είναι δύσκολο να τα ξεχωρίσει κανείς. Το πρώτο είναι η εναργής ακολουθία νοημάτων, και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ, εκτός ίσως για να τονίσω και πάλι την κεφαλαιώδη σημασία της στίξης. Το δεύτερο είναι κάτι που δεν έχω δει ποτέ να διατυπώνεται ρητά και που θα έτεινα να αποκαλέσω βαρυτική ισορροπία του εκφερόμενου λόγου. Ξεκινάω με παράδειγμα: όταν πρέπει οπωσδήποτε να ιεραρχήσω δύο αναφορικές προτάσεις, η λύση by default είναι να εισάγεται η πρώτη με οποίος-α-ο και η δεύτερη με που. Αφενός, αφού κρίνουμε ότι χρειαζόμαστε την ιεράρχηση, είναι άτοπο να την κάνουμε κιμά εισάγοντας και τις δύο αναφορικές με το ίδιο. Αφετέρου, οι συλλαβές είναι η σάρκα των λέξεων, και πώς θα μπορούσαμε νε εισαγάγουμε την ιεραρχικά ανώτερη αναφορική με το ελλιποβαρές που; Η περίοδος είναι μια ολότητα, θέλει την ισορροπία της και τον κυματισμό της και δεν μπορεί να είναι μια αδιατάρακτη ευθεία, γιατί η εναργής ακολουθία των νοημάτων απαιτεί αντίστοιχες εξάρσεις στα κομβικά σημεία της ιεράρχησής τους και ταπεινώσεις στα ιεραρχικώς κατώτερα παρένθετα στοιχεία. Σαν τον γήινο φλοιό, για να μας καταλαβαίνουν και οι θετικοί πολυεπιστήμονες :inno: : ωκεάνιες τάφροι απ' τη μια, οροσειρές απ' την άλλη. Οργανωμένο ανάγλυφο, για να μπορεί ο αναγνώστης να το διατρέχει χωρίς να χρειάζεται να οργανωθεί.
Το πρακτικό ζήτημα είναι βέβαια πώς τα κρίνουμε όλα αυτά, όταν βρισκόμαστε κάτω απ' τη δαμόκλεια σπάθη της παραγωγικότητας (πρβλ. η Ολ στη Σλοβενία). Δεν είναι ρεαλιστικό να πούμε ότι θα κάνουμε αναλύσεις. Όχι. Απλώς το ακούμε (κατ' άλλους την ακούμε). Είναι αυτό που λέμε "τσουλάει" ή όχι. Υπάρχουν βέβαια μεγάλα περιθώρια υποκειμενικής κρίσης, δεν πρόκειται να έχουν όλοι την ίδια γνώμη, αλλά ο καθένας το κρίνει και οφείλει να το κρίνει. Ιδού λοιπόν γιατί δεν συμφωνώ με τα περί αμεριμνησίας του δοκιμίου για την εκφορά του.
Φυσικά, τα πράγματα δεν ονοματίζονται από όλους το ίδιο. Καταλαβαίνω ότι μπορεί με τα ίδια λόγια να εννοούμε διαφορετικά πράγματα, αν δεν έχουμε φροντίσει να εναρμονίσουμε την ορολογία μας. Αν όμως υπάρχει κάποια διαφωνία επί της ουσίας, πολύ θα με ενδιέφερε να την ακούσω.