panadeli
¥
Δύο άσχετες μεταξύ τους ειδήσεις από το σημερινό δικαστικό δελτίο. Δεν έχουν κάτι το κοινό μεταξύ τους, αλλά μου δημιουργούν εξίσου μεγάλες απορίες γύρω από τη λειτουργία της δικαιοσύνης στη χώρα μας.
Πρώτα το εύκολο:
Βέροια: Αθώα τα μέλη της Χρυσής Αυγής, ένοχος ο ιδιοκτήτης του καφενείου
Προσπερνάω το θέμα του παραβόλου (μου φαίνεται ελαφρώς παράλογο βέβαια να ακυρώνεται μια μήνυση γι' αυτόν τον λόγο, ύστερα μάλιστα από 13 ώρες δίκης -πολύ πιο λογικό θα ήταν να ζητηθεί από τον μηνυτή να πληρώσει το παράβολο εκ των υστέρων, αλλά, τέλος πάντων, μπορεί οι δικαστές να έχουν τυπικά δίκιο), και έρχομαι στο εντελώς απίστευτο: ο μεν χρυσαυγίτης καταδικάστηκε σε 4 μήνες φυλάκιση για πρόκληση σωματικής βλάβης, ο δε καφετζής σε 4 μήνες και 20 μέρες για εξύβριση. Σε ποιο δικανικό σύστημα μπορεί η εξύβριση να τιμωρείται αυστηρότερα από την πρόκληση σωματικής βλάβης;
Το δεύτερο το άκουσα στις ειδήσεις της ΝΕΤ, με τη ρεπόρτερ και την παρουσιάστρια του δελτίου να εκθειάζουν την απόφαση των αρεοπαγιτών δικαστών ως νίκη υπέρ των δικαιωμάτων της μητέρας:
"Πρόστιμο" 20.000 ευρώ για εγκατάλειψη εγκύου
Εδώ να δεχθώ ότι ο εραστής μπορεί να έχει ευθύνη απέναντι στο αγέννητο παιδί του και την έγκυο ερωμένη του, κι ας μην είναι παντρεμένος μαζί της. Ας θεωρήσω λογική την απαίτηση να συνδράμει στην ανατροφή του παιδιού. Αλλά αυτά τα περί ηθικής βλάβης δεν τα καταλαβαίνω. Σύμφωνα με το σκεπτικό των δικαστών "μειώθηκε η εκτίμηση την οποία έχαιρε [η έγκυος] από τη μικρή κοινωνία του νησιού που διέμενε και υποβιβάσθηκε η εκτίμηση αυτή από το γεγονός ότι κατέστη έγκυος από εξώγαμη ερωτική σχέση και εν τέλει γέννησε τέκνο δίχως να βρίσκεται σε γάμο με τον φυσικό πατέρα...". Με άλλα λόγια, ο εραστής καθίσταται υπόλογος για τα μειωτικά σχόλια της κουτσομπόλας της γειτονιάς. Δηλαδή έτσι αποφασίζει το ανώτατο δικαστήριο της χώρας; Με γνώμονα τη συμπεριφορά της "μικρής κοινωνίας του νησιού";
[Είμαι αρκετά σίγουρος ότι σε χώρες όπου η δικαιοσύνη λειτουργεί σοβαρά, δεν μπορεί κανείς να θεωρηθεί υπόλογος για πράξεις τρίτων (εξαιρουμένης βέβαια της περίπτωσης ηθικής αυτουργίας, που προφανώς δεν ισχύει εδώ). Και αν όντως, για κάποιον λόγο, έβγαινε μια απόφαση που χρέωνε σε κάποιον τη συμπεριφορά ενός συνόλου άσχετων ανθρώπων, φαντάζομαι ότι θα συνοδευόταν από αναλυτικό σκεπτικό επί των σχετικών νομικών αρχών. Εδώ δεν βλέπω κανέναν τέτοιο προβληματισμό.]
Πρώτα το εύκολο:
Βέροια: Αθώα τα μέλη της Χρυσής Αυγής, ένοχος ο ιδιοκτήτης του καφενείου
Προσπερνάω το θέμα του παραβόλου (μου φαίνεται ελαφρώς παράλογο βέβαια να ακυρώνεται μια μήνυση γι' αυτόν τον λόγο, ύστερα μάλιστα από 13 ώρες δίκης -πολύ πιο λογικό θα ήταν να ζητηθεί από τον μηνυτή να πληρώσει το παράβολο εκ των υστέρων, αλλά, τέλος πάντων, μπορεί οι δικαστές να έχουν τυπικά δίκιο), και έρχομαι στο εντελώς απίστευτο: ο μεν χρυσαυγίτης καταδικάστηκε σε 4 μήνες φυλάκιση για πρόκληση σωματικής βλάβης, ο δε καφετζής σε 4 μήνες και 20 μέρες για εξύβριση. Σε ποιο δικανικό σύστημα μπορεί η εξύβριση να τιμωρείται αυστηρότερα από την πρόκληση σωματικής βλάβης;
Το δεύτερο το άκουσα στις ειδήσεις της ΝΕΤ, με τη ρεπόρτερ και την παρουσιάστρια του δελτίου να εκθειάζουν την απόφαση των αρεοπαγιτών δικαστών ως νίκη υπέρ των δικαιωμάτων της μητέρας:
"Πρόστιμο" 20.000 ευρώ για εγκατάλειψη εγκύου
Εδώ να δεχθώ ότι ο εραστής μπορεί να έχει ευθύνη απέναντι στο αγέννητο παιδί του και την έγκυο ερωμένη του, κι ας μην είναι παντρεμένος μαζί της. Ας θεωρήσω λογική την απαίτηση να συνδράμει στην ανατροφή του παιδιού. Αλλά αυτά τα περί ηθικής βλάβης δεν τα καταλαβαίνω. Σύμφωνα με το σκεπτικό των δικαστών "μειώθηκε η εκτίμηση την οποία έχαιρε [η έγκυος] από τη μικρή κοινωνία του νησιού που διέμενε και υποβιβάσθηκε η εκτίμηση αυτή από το γεγονός ότι κατέστη έγκυος από εξώγαμη ερωτική σχέση και εν τέλει γέννησε τέκνο δίχως να βρίσκεται σε γάμο με τον φυσικό πατέρα...". Με άλλα λόγια, ο εραστής καθίσταται υπόλογος για τα μειωτικά σχόλια της κουτσομπόλας της γειτονιάς. Δηλαδή έτσι αποφασίζει το ανώτατο δικαστήριο της χώρας; Με γνώμονα τη συμπεριφορά της "μικρής κοινωνίας του νησιού";
[Είμαι αρκετά σίγουρος ότι σε χώρες όπου η δικαιοσύνη λειτουργεί σοβαρά, δεν μπορεί κανείς να θεωρηθεί υπόλογος για πράξεις τρίτων (εξαιρουμένης βέβαια της περίπτωσης ηθικής αυτουργίας, που προφανώς δεν ισχύει εδώ). Και αν όντως, για κάποιον λόγο, έβγαινε μια απόφαση που χρέωνε σε κάποιον τη συμπεριφορά ενός συνόλου άσχετων ανθρώπων, φαντάζομαι ότι θα συνοδευόταν από αναλυτικό σκεπτικό επί των σχετικών νομικών αρχών. Εδώ δεν βλέπω κανέναν τέτοιο προβληματισμό.]