metafrasi banner

white paper

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ξέρω ότι αποδίδεται Λευκή Βίβλος, όπως έχουν πει και ο user3 και ο user5 (ο οποίος μάλιστα πρότεινε Λευκή Χάρτα) σε κάποιο άλλο φόρουμ. Αλλά στο κόντεξτ που το βλέπω εγώ, δεν μοιάζει για Λευκή Βίβλος.

You can present, when they come online, little stories of new white papers that might be relevant. "You've asked about this, you should see a white paper about this."
 

Bear

¥
Μήπως εδώ χρησιμοποιείται με την έννοια: A white paper is an authoritative report or guide that often addresses problems and how to solve them. White papers are used to educate readers and help people make decisions. They are often used in politics and business. Άρα θα μπορούσε ίσως να μεταφραστεί ως μελέτη;
 

nickel

Administrator
Staff member
Ο user5 δεν πρότεινε «Λευκή Χάρτα», διότι η «Λευκή Βίβλος» είναι καθιερωμένη (μέχρι και τα ΛΝΕΓ και ΛΚΝ την έχουν). Έγραψε: «Κρίμα όμως που δεν μεταφράστηκαν “Λευκή Χάρτα”. Διότι και χάρτης είναι και charter και road map και χαρτί».

Λευκή Βίβλο περιγράφει ο ορισμός της Bear. Αν δεν σου κάνει η «Λευκή Βίβλος» επειδή δεν θα την καταλάβουν οι αναγνώστες, παίξε με κάτι πιο γενικό: μελέτη, έκθεση, κανονισμό.
 

nickel

Administrator
Staff member
Καλημέρα. Να κοιτάξουμε το μαρκετίστικο πάλι;

Αντιγράφω από Wiktionary:
1 (management, marketing) A factual write-up of something, specifically devoid of the appearance of marketing.

και από Wikipedia:

White papers in business-to-business (B2B) marketing

Since the early 1990s, the term "white paper" has been applied to documents used as marketing or sales tools in business. These white papers are long-form content designed to promote the products or services from a specific company. As a marketing tool, these papers use selected facts and logical arguments to build a case favorable to the company sponsoring the document. B2B white papers are often used to generate sales leads, establish thought leadership, make a business case, or inform and persuade prospective customers, channel partners, journalists, analysts, or investors. In digital marketing, white papers are often referred to as a form of content marketing. Many of these white papers argue that one particular technology, product or method is superior for solving a specific business problem. They may also present research findings, list a set of questions or tips about a certain business issue, or highlight a particular product or service from a vendor.

There are, essentially, three main types of commercial white papers:

- Backgrounder: Describes the technical and/or business benefits of a certain vendor's offering, either a product, service, or methodology. This type of white paper is best used to supplement a product launch, argue a business case, or support a technical evaluation at the bottom of the sales funnel.
- Numbered list: Presents a set of tips, questions, or points about a certain business issue. This type is best used to get attention with new or provocative views, or cast aspersions on competitors, especially by using FUD.
- Problem/solution: Recommends a new, improved solution to a nagging business problem. This type is best used to generate leads at the top of the sales funnel, build mind share, or inform and persuade stakeholders.

While a numbered list may be combined with either other type, it is not workable to combine the detailed product information of a backgrounder with the industry-wide perspective of a problem/solution white paper.


Κάθε πρόταση, γενική και αόριστη, από τεχνική περιγραφή έως εσωτερική ενημέρωση, θα μπει στο μικροσκόπιο. Κάτι πιο ζεστό από λευκή βίβλο θέλω.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Έχω την αίσθηση (αλλά όχι και την ασφαλή γνώση) ότι όλα αυτά θα λέγονται στις μεν επιχειρήσεις μέμο («θα σας στείλουμε ένα μέμο για την προώθηση του προϊόντος»), στις δε δημόσιες υπηρεσίες ΥΣ ή υπηρεσιακά σημειώματα («και φροντίστε να στείλετε υπηρεσιακό σημείωμα για να ενημερωθούν οι αρμόδιοι».
 

nickel

Administrator
Staff member
Είναι κάτι περισσότερο από σημείωμα όταν αποτελεί πλούσια τεχνική περιγραφή αλλά με έμφαση στα σημεία που πρέπει να προσέξει το εμπορικό τμήμα στην προώθηση του προϊόντος.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Στο ένδοξο ΠΝ πάντως, είχα χειριστεί αρκετά πολυσέλιδα υπηρεσιακά σημειώματα και βλέπω στον γκούγκλη ότι και στις επιχειρήσεις του δημοσίου χρησιμοποιείται η ορολογία. Δεν πιστεύω, όμως, (με έμφαση στο «πιστεύω» και άρα, δεν γνωρίζω) ότι μια εταιρεία του ιδιωτικού τομέα θα χρησιμοποιεί αυτό τον όρο αντί να επεκτείνει το μέμο.

Προσθήκη: Βλέπω όμως, να χρησιμοποιούν το «ενημερωτικό σημείωμα» προς τα έξω, άρα ίσως είναι εύλογο κάποιο «εσωτερικό σημείωμα».
 
Top