Σωστά όλα αυτά που λες, και συμφωνώ, αλλά το επιχείρημα κατά της διακριτικής μεταχείρισης ακριβώς λέει πως δεν το καταμαρτυρούμε μόνο σε ορισμένους, αλλά στο ίδιο το σύστημα γραφής/μεταγραφής που επιτρέπει αυτή τη μεταχείριση σε μεγαλύτερο βαθμό. Μπορώ να το κάνω τελείως προσωπικό: όπως κι εσύ δεν διορθώνω ποτέ τους άλλους στα γλωσσικά (εκτός αν είμαι σε πλαίσιο εκπαιδευτικό, βέβαια), ωστόσο θά 'ταν τρελό να πω ότι ότι αν ήθελα να προσλάβω μια γραμματέα δεν θα λάμβανα υπόψη μου το αν κάνει ή όχι ορθογραφικά λάθη.
Το παρόν νήμα αφορά τη μεταγραφή, όχι την ελληνική ορθογραφία. Συμφύροντας τα δύο αυτά, η συζήτηση γίνεται...χαοτική.
Αν, σε έναν φανταστικό κόσμο, η ορθογραφία ήταν φωνητική, δεν θα έμπαινα καν σε τέτοια διλήμματα.
Μια ματιά στις αρχαίες ελληνικές επιγραφές άλλα δείχνει. Εν πάση περιπτώσει, επαναλαμβάνω ότι δεν μιλάμε για την εσωτερική ορθογραφία μιας γλώσσας που μιλιέται εντός μίας και της αυτής έννομης τάξης, η οποία έννομη τάξη μπορεί όντως να θεσπίσει με τρόπο κυριαρχικό κανόνες και μάλιστα να φροντίσει λίγο-πολύ για την εφαρμογή τους. Ακόμα και η ίδια γλώσσα, ομιλούμενη σε δύο διαφορετικές έννομες τάξεις, δίνει διαφορετικά ορθογραφικά συστήματα (Αγγλία - Αμερική, Ελλάδα - Πόντιοι της Σοβιετικής Ένωσης, Λαϊκή Κίνα - Ταϊβάν/Σιγκαπούρη), για χίλιους δυο λόγους, γλωσσικούς και ιδεολογικούς. Πόσο μάλλον εδώ, όπου μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό, για μεταγραφή, οπότε έχουμε απείρως μεγαλύτερα περιθώρια ελευθερίας.
Σημ. Μια και το έθιξες, να σου πω πως εγώ είμαι, θεωρητικά,
υπέρ της "φωνητικής" ορθογραφίας για τα ελληνικά. Είμαι βηλαρικός (τόσο δεισιδαίμονας!). Από τη στιγμή όμως που αυτή δεν ισχύει στην πράξη, είμαι
υπέρ της χρησιμοποίησης του οπλοστασίου της ιστορικής ορθογραφίας στην υπηρεσία μιας συμβατικής αντιστρεψιμότητας προκειμένου για τις μεταγραφές, μιας αντιστρεψιμότητας εξειδικευμένης κατά γλώσσα-πηγή. Ή παπάς-παπάς, ή ζευγάς-ζευγάς.
Όντως, αλλά αν είναι και οι δύο αισθητικές εξίσου καλές και άγιες, γιατί έχει νόημα να πούμε ότι κάνουμε την επιλογή μας με βάση την αισθητική; Εδώ συγκεκριμένα, αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν δύο 'αισθητικές' προσεγγίσεις -αυτών που προκρίνουν την ομοιομορφία και αυτών που προκρίνουν την ανομοιομορφία- τι αντιπροσωπεύουν ακριβώς αυτές;
Η ανάλυση των αισθητικών και του γούστου, κοινωνιολογική και άλλη, καλή και άγια μεν, αλλά δεν θα καταργήσει ποτέ την αυτονομία του αισθητικού φαινομένου. Πάντως, όταν κατακρίνω τη θρησκεία της ομοιομορφίας,
δεν κατακρίνω την απλογραφική σχολή αλλά την απόπειρά της να στιγματίσει τους αντιπάλους τους ως δεισιδαίμονες και περισπούδαστους, την απόπειρά της να επιβάλει ένα και μόνο σύστημα, με διάφορα έωλα (γράψτε το όπως θέλετε) επιχειρήματα. Το ίδιο θα έλεγα αν η προσπάθεια εκπορευόταν από την άλλη παράταξη.
Γιατί παραπάνω ταύτιζες την ομοιομορφία με κάτι απολυταρχικό σχεδόν (οδοστρωτήρας) ενώ την ανομοιομορφία με τη φυσική κατάσταση (πλουραλισμός), δηλαδή το πρώτο με κάτι αρνητικό και το δεύτερο με κάτι θετικό, δηλ. το πρώτο με κάτι ανώτερο και το δεύτερο με κάτι κατώτερο. Τέλος πάντων, μπορεί να είναι ιδέα μου...
Να θυμόμαστε όλα τα συμφραζόμενα: όταν οι απόψεις σου χαρακτηρίζονται δεισιδαιμονικές και περισπούδαστες επειδή είναι διαφορετικές χωρίς όμως να είναι ατεκμηρίωτες/αυθαίρετες, δικαιούσαι να απαντήσεις με μομφές για αυταρχισμό και οδοστρωτηρισμό. Αυτό όσον αφορά το δίλημμα "επιβολή ενός συστήματος ή ανοχή/αποδοχή στη/της συνύπαρξη/ς δύο συστημάτων". Δεν ταύτισα δηλαδή, επαναλαμβάνω, την ομοιομορφία με τον απολυταρχισμό, π.χ. την απλογράφηση με τον απολυταρχισμό, αλλά την απαίτηση να υποκλιθούμε όλοι στην απλογραφία, αλλιώς είμαστε δεισιδαίμονες και περισπούδαστοι. Αυτό ταύτισα με απολυταρχισμό. Αυτή την απαίτηση για ομοιομορφία. Όχι το σύστημα της απλογράφησης.
Όσον αφορά, τώρα, την πραγματικότητα, το αν δηλαδή στη φύση και στη γλώσσα και στη μεταγραφή (όχι στην ορθογραφία εντός της γλώσσας!) υπάρχει εν τοις πράγμασι ομοιομορφία ή ποικιλομορφία, εγώ πιστεύω πως η απάντηση είναι ξεκάθαρη, αρκεί να κοιτάξουμε γύρω μας, και επομένως πως, αν αποδώσουμε στην πραγματικότητα θετικό αξιακό πρόσημο, στη δε φαντασίωση αρνητικό, τότε ναι, το πρώτο είναι θετικό και το δεύτερο αρνητικό.