Θησαυρός το αρχείο του Μαξ Ρόουτς! Αχ, και να 'μουν από μια μεριά να τα σκαλίζω όλα αυτά, να τα ψαχουλεύω και να βρίσκω και να χάνομαι...
Ενδιαφέρον το παραπάνω! (Ποια τραγουδάει στο 12μετρο; )
Η Sigma Fay —κατά κόσμον Ευτυχία Αθανίτη, αδερφή της Κατιάνας Μπαλανίκα και σύζυγος του Λουκά Σιδερά (Wikipedia, για όσους δεν ξέρουν τον ντράμερ των Aphrodite's Child κι έναν από τους κορυφαίους ντράμερ στην Ελλάδα από τη δεκαετία του '60 και δώθε)— η οποία νωρίτερα εμφανιζόταν μαζί με την αδερφή της και τον Γιώργο Μαρίνο, τον Κώστα Τουρνά και άλλους.
Το 1979 που έγινε εκείνη η ιστορική για τα δεδομένα του ελληνικού ροκ συναυλία στου Ζωγράφου, κυκλοφόρησε το πρώτο της LP ως Sigma Fay, με τίτλο Love's fool και κομμάτια ντίσκο η οποία μεσουρανούσε εκείνη την εποχή, και το 12ιντσο Tonight / Cha cha / Love's fool:
Το 1980 βγήκε το σινγκλ της "Να Λες Σ' Αγαπώ" και το 12ιντσο "Χρόνια πολλά" με τον Σιδερά και τον Μάκη Σαλιάρη, το 1981 το LP Dead Line και το 1983 το μάξι σινγκλ You're The Drug In My Life / Alien Child σε στυλ ιταλοντίσκο, που κυκλοφόρησε στη Γαλλία και την Ιταλία. Αργότερα πέρασε από τους Iron Loko Band και μετά έγινε η φωνή των Diesel που δημιούργησε το 1987 ο Σιδεράς μαζί με τον Δημήτρη Δασκαλοθανάση στο μπάσο και έναν άλλο κορυφαίο, τον κιθαρίστα Γιάννη Δρόλαπα:
Rock Machine - Diesel
Στο Blues Medley παραπάνω, το «δωδεκαμετράκι ποτ πουρί» που έλεγε ο θείος Νώντας, συμμετέχει και ο Παύλος Σιδηρόπουλος που τότε δεν είχε γίνει ακόμα ο μύθος που είναι σήμερα, ήταν όμως ήδη ο Πρίγκιπας, και φαντάζεσαι τον ενθουσιασμό μας που τον ακούγαμε και τον βλέπαμε από τόσο κοντά, δεκαπεντάχρονα ροκάκια που μόλις τότε ξετσούμιζαν, διψασμένα για λάιβ και μάλιστα από ντόπιους μουσικούς, και ιδίως μετά από κείνη τη συναυλία, κυριευμένα από εφηβικά όνειρα να ζήσουν κι αυτά κάποτε μια τέτοια μέρα, όχι μόνο στις κερκίδες σαν θεατές αλλά κι από την άλλη πλευρά, πάνω στη σκηνή. Μερικοί το κατάφεραν, έστω και για λίγο, έστω και περιστασιακά, ενώ κάποιοι από τους θεατές εκείνης της συναυλίας το παλεύουν και το πετυχαίνουν ακόμα και σήμερα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη —πέρα από την όποια μουσική αξία εκείνης της συναυλίας, την έμπρακτη απόδειξη ότι είχαμε κι εμείς στην Ψωροκώσταινα άξιους μουσικούς ικανούς για μια τέτοια συνεργασία και την εφήμερη ελπίδα ότι ίσως να ακολουθούσαν κι άλλες τέτοιες μαζώξεις που θα οδηγούσαν σε κάτι όχι τόσο εφήμερο— αυτό ήταν και το μεγαλύτερο όφελος που προέκυψε από κείνη την ημέρα, το μπόλιασμα νέων παιδιών με την ακαταμάχητη, ανίατη λαχτάρα να γίνουν μουσικοί ή να ασχοληθούν γενικότερα με τη μουσική, έστω και στη δύσκολη και εκ των πραγμάτων περιορισμένη ελληνική ροκ πραγματικότητα.
Στα εφηβικά μας όνειρα βέβαια δεν κυριαρχούσε μόνο αυτή η λαχτάρα· για αρκετό καιρό πρωταγωνιστούσε και η παρουσία και η φωνή της Sigma Fay, κάτι ευνόητο για αγόρια σ' αυτή την ηλικία, στα ντουζένια τους.
Τριβίδι 1: τη συναυλία την οργάνωσε το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων Ζωγράφου (με αρχικό σκοπό να βγάλουν χρήματα για την πενταήμερη τα τελειόφοιτα παιδιά της έκτης τάξης) που συστεγαζόταν στα σχολικά κτήρια στο Τέρμα Ζωγράφου δίπλα στην Πολυτεχνειούπολη με το δικό μας, το 1ο, κι ενώ οι περισσότεροι μαθητές του 1ου πετούσαμε τη σκούφια μας και ζητούσαμε να βοηθήσουμε κι εμείς όπως μπορούσαμε στη διοργάνωση, μερικοί ανεγκέφαλοι αρνήθηκαν επειδή λέει δεν ήθελαν να βοηθήσουν τους «άλλους», τους αντίπαλους στην παραδοσιακή, ανόητη κόντρα μεταξύ των μαθητών συστεγαζόμενων σχολείων. Χαρακτηριστικό της μικροπρέπειας και της μικρομυαλιάς μας, του να ψοφήσει η κατσίκα αφού είναι του γείτονα, ακόμα κι αν πίνω κι εγώ απ' το γάλα.
Τριβίδι 2: στη μεγάλη φωτογραφία στο οπισθόφυλλο του δίσκου είμαι κι εγώ αλλά δεν διακρίνομαι, κοντός γαρ και κρυμμένος από τους δυο ψηλούς της παλιοπαρέας μου που φαίνονται πιο καθαρά. Επίσης, ενώ η συναυλία ξεκίνησε το απόγευμα πριν νυχτώσει, κάποια στιγμή προς το βραδάκι διαμαρτυρήθηκαν για φασαρία οι περίοικοι (το ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ στου Ζωγράφου είχε στις δύο πλευρές του πολυκατοικίες· κι ακόμα έτσι είναι, αν δεν κάνω λάθος), ήρθε η Αστυνομία από το κοντινό τμήμα ΛΑ' να επιβάλει την τάξιν και να διαφυλάξει τα χρηστά ήθη, ακολούθησε μια μεγάλη διακοπή και οι σχετικές διαπραγματεύσεις, και η συναυλία τελικά συνεχίστηκε με διακριτική αστυνομική παρουσία. Διακριτική ήταν, δεν μπορώ να πω, κι έχω ακόμα μια αμυδρή εικόνα ένστολων να κουνιούνται συγκρατημένα και κλεφτά στον ρυθμό του Woolly Bully στο τέλος.
Ντισκλέιμερ: Ναι, ο χρόνος όλα τα ωραιοποιεί, τα νιάτα μας όλοι τα θυμόμαστε γλυκά κι ανέφελα, η νοσταλγία κυριαρχεί, η συναυλία ίσως να ήταν καλύτερη μουσικά αν δεν έπαιζαν μόνο διασκευές, ήταν όμως μια από τις λίγες τόσο πετυχημένες συμπράξεις μουσικών που έγιναν εκείνη την περίοδο, παρά τις δυσκολίες στη διοργάνωση και την εκτέλεσή της, κι έχει μείνει σαν σημείο αναφοράς στα μουσικά μας δρώμενα.
Διά στόματος του γερόκλυκου πια Πουλικάκου για το Crazy Love στου Ζωγράφου:
«Κάποια μέρα μέσα στον Απρίλιο του 1979 ήρθαν σαν εκπρόσωποι του 2ου Γυμνασίου Ζωγράφου, ο Παναγιώτης και ο Γιώργος και μου πρότειναν να κάνω μια συναυλία στο τοπικό ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ, στις 13 Μαΐου. Σκέφτηκα στην αρχή να πάρω 3-4 μουσικούς που είχα συνεργαστεί και πιο παλιά και να πάμε να παίξουμε. Σιγά-σιγά όμως, χωρίς ακριβώς να το καταλάβω και εγώ μαζευτήκαμε δεκαοχτώ άτομα, άλλοι πιο γνωστοί άλλοι πιο άγνωστοι, μερικοί από τους πιο καλούς μουσικούς ροκ στη χώρα μας. Εντέλει μέσα σε μια εβδομάδα πρόβες, βγάλαμε 16 κομμάτια, πράγμα αρκετά δύσκολο.
Μερικά από αυτά τα έπαιζα και παλιά με M.G.C και με τον ”Εξαδάκτυλο”. Άλλα δείχνουν παλιές κατευθύνσεις, άλλα καινούργιες. Εν πάση περιπτώσει, στις 13 Μαΐου δεν προλάβαμε καν να στήσουμε τα όργανα, γιατί “ήρθε βροχή, ήρθε μπόρα”. Αναβάλαμε για τις 20 Μαΐου: αφού είχανε στήσει τα μηχανήματα κι ήμαστε έτοιμοι σχεδόν να αρχίσουμε, ήρθε κι άλλη βροχή. Κατόπιν τούτου σχεδόν διαλύσαμε. Ο Τζιμόπουλος (ντραμς) και ο Βαρδής (μπάσο) που ήταν μέχρι τότε μαζί μας, φύγανε για δουλειά, ο πρώτος στη Χαλκιδική και ο άλλος για Παρίσι. Έτσι επιστρατεύτηκαν στη θέση τους ο Βασίλης Ντάλας (μπάσο) [στδ. που συνίδρυσε τα Μπουρμπούλια] και ο Λουκάς Σιδεράς (ντραμς). Μπάσο έπαιξε σε μερικά κομμάτια ο κιθαρίστας Νίκος Πολίτης γιατί ο Ντάλας δεν προλάβαινε να τα μάθει όλα. Τέλος, για να αντικαταστήσει τον Πολίτη όταν θα έπαιζε μπάσο, προστέθηκε την τελευταία στιγμή και ο Θοδωρής Παπαντίνας στη ρυθμική κιθάρα. Επίσης πάλι την τελευταία στιγμή προστέθηκε ο Μ. Παπαθεοδώρου, για να μην είναι μοναχικό πνευστό ο Λάκης. Ορίσαμε τελική ημερομηνία τις 10 Ιουνίου, γιατί ήταν η μόνη μέρα που ήμασταν όλοι μαζί κάπως ελεύθεροι. Ως εκείνη τη μέρα καταφέραμε να κάνουμε μόνο δυο πρόβες κι αυτές ποτέ όλοι μαζί. Τέλος, μέχρι να έρθει αυτή η μέρα, μερικοί είχαν πιάσει δουλειά στην επαρχία, κι έτσι ήρθε ο Ντάλας από την Ξάνθη, ο Λεωνίδας από το Ηράκλειο κι ο Δήμης από την Χαλκίδα. Δηλαδή...
Παίξαμε 18 άτομα, 16 κομμάτια, για τα οποία ποτέ δεν είχαμε κάνει πρόβα όλοι μαζί. Μερικοί μάλιστα δεν είχαν παίξει ποτέ άλλοτε πριν από εκείνη τη μέρα με μερικούς από τους άλλους. Κι έτσι, στις 10 Ιουνίου, στήσαμε τα μηχανήματα αλλά πάλι την τελευταία στιγμή, γιατί πάλι από το πρωί ο καιρός ήταν περίεργος και μερικοί απαισιόδοξοι λέγανε πως πάλι θα βρέξει. Τελικά παίξαμε σε ένα κοινό 2.500 ατόμων που μας βοήθησε από τις πρώτες κιόλας στιγμές με την καλή ατμόσφαιρα που δημιούργησε. Αν τα χειροκροτήματα ακούγονται λίγο χλωμά και ξέμακρα είναι γιατί δεν έφταναν μικρόφωνα να έχουμε γυρισμένα προς τον κόσμο.
Δεν βάλαμε “κονσέρβα” στο στούντιο, τα αφήσαμε έτσι. Μοναδική παραφωνία το μπουκάλι που πέταξε κάποιος και που το ακούμε να σπάει στα πόδια των παιδιών που είναι στα φωνητικά, μετά το Till the End of the Day, επισύροντας τη γενική κατακραυγή. Δεν ήταν βέβαια δυνατόν να μπούνε όλα τα κομμάτια στο δίσκο, πάντα με την πολύτιμη βοήθεια του Στ. Γιαννακόπουλου καταφέραμε να βολέψουμε σχεδόν 26′ σε κάθε πλευρά, με κίνδυνο να χάσουμε λίγο από την ποιότητα του ήχου στη χάραξη. Βέβαια τα κομμάτια δεν είναι άψογα, έχουν γίνει και δυο τρεις ψιλοδιορθώσεις στο στούντιο (αυτά εξ άλλου όλοι τα κάνουνε) αλλά είναι ένας δίσκος LIVE.”
Και:
«Είμαστε στο 1979, τα πρωτοσέλιδα γράφουνε με πηχυαίους τίτλους “Στο σκαμνί για φόνο ο Πουλικάκος” και στις αρχές της άνοιξης με πλησιάζουν δύο μαθητές και μου λένε “θέλουμε να κάνουμε μια συναυλία για να βγάλουμε τα έξοδα της εκδρομής. Θα βοηθήσεις;”.
Τότε μόλις είχα αφεθεί ελεύθερος μετά από ένα χρόνο προφυλάκισης και δέχτηκα αμέσως, γιατί γούσταρα και ήταν και μια καλή ευκαιρία να βγάλω λεφτά για να πληρώσω τους δικηγόρους. Βόλευε και τις δύο πλευρές, δηλαδή. Ξεκινάω και φτιάχνω μία Big Band με 18 μουσικούς, από μέλη του παλιού μου συγκροτήματος “Εξαδάκτυλος” μέχρι τη Sigma Fay, τον Παύλο Σιδηρόπουλο και την Πιέτα – ένα μοντέλο από την Ελβετία, της οποίας μου άρεσαν πολύ τα αγγλικά της γιατί είχαν έντονη γερμανική προφορά.
Τόπος συναυλίας ορίστηκε το ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ στου Ζωγράφου. Την Κυριακή 13/5/1979 η συναυλία αναβάλλεται λόγω βροχής και η ίδια ιστορία επαναλαμβάνεται και την αμέσως επόμενη Κυριακή. Φτάνουμε στην Κυριακή 10 Ιουνίου και ο καιρός κάνει πάλι τα δικά του. Στο μεταξύ τρεις μουσικοί έχουν φύγει από την μπάντα. Ο ένας για να παίξει κάπου στην Κρήτη, ο άλλος στη Βόρεια Ελλάδα και ο τρίτος στη Χαλκίδα. Λίγες μέρες νωρίτερα στέλνω στους δύο τα εισιτήρια για να ’ρθουν και αυθημερόν παίρνω τον άλλον από Χαλκίδα. Μέχρι τις 5 το απόγευμα δεν είμαστε σίγουροι αν θα γίνει η συναυλία – πάλι μιλάνε για καταιγίδα. Τελικά, τα στήνουμε όλα μέσα σε μια ώρα. Ο κόσμος ήταν πάρα πολύς, σαν όλη η Αθήνα να είχε δώσει ραντεβού. Την επομένη οι εφημερίδες έγραφαν “Το Γούντστοκ της Ελλάδας”, βλακωδώς βέβαια, αλλά ως ένα βαθμό εξέφραζε την κατάσταση εκείνης της βραδιάς. Η ατμόσφαιρα ήταν περίεργη, αλλά προς το καλό. Την ίδια χρονιά ένα μουσικό περιοδικό της εποχής έγραψε “Η Συναυλία της Χρονιάς”. Μάλιστα είχε κινηματογραφηθεί κιόλας από τον Πανουσόπουλο και την Μπέτυ Λιβανού, οι οποίοι τράβαγαν στιγμιότυπα με video. Υπήρχαν και ωραία απρόοπτα. Στο τραγούδι “Σουπερμάρκετ” πετάξαμε στον αέρα νωπά κοτόπουλα. Αλάλαζε το πλήθος. Μετά τη συναυλία διαλέγω μερικά τραγούδια, πλησιάζω τον Μάτσα και του λέω “να βγάλουμε ένα δίσκο”. Και έτσι βγαίνει ο δίσκος “Μήτσος & Σία Live - Crazy Love στου Ζωγράφου”».
http://www.athensvoice.gr/the-paper/article/334/ζωγράφου-άνω-ιλίσια-γουδή-η-πρωτεύουσα-των-φοιτητών
Η σύνθεση της μπάντας: Νίκος Πολίτης, Βασίλης Ντάλας, Λεωνίδας Αλαχαδάμης, Λουκάς Σιδεράς, Σταύρος Λογαρίδης, Άσπη Πολίτη, Άγγελος Μαστοράκης, Λάκης Διακογιάννης, Μάκης Παπαθεοδώρου, Δήμης Παπαχρήστου, Τεντ Παπαντίνας, Δημήτρης Πολύτιμος, Ράντι Μακίνον Άντριου κ.ά.
Η λίστα των κομματιών:
1. Gimme Shelter / 2. Till The End Of The Day / 3. Little Queenie / 4. Christian Life / 5. Στο σουπερμάρκετ / 6. Jean Genie (Σταύρος Λογαρίδης) / 7. Piece Of My Heart (Sigma Fay ή Ευτυχία Αθανίτη) / 8. Σκόνη, πέτρες, λάσπη / 9. Purple Haze / 10. Good Times, Bad Times / 11. Crazy Love / 12. Woman To Woman / 13. Jesus Is Just Alright / 14. Blues Medley (α) Last Night (β) Stormy Monday (Ευτυχία Αθανίτη) (γ) The Day You Left Me (Παύλος Σιδηρόπουλος) / 15. Υπάρχω / 16. Chameleon / 17. Wooly Bully
Κι άλλο ένα από τότε, το εκτός προγράμματος Chameleon του Χέρμπι Χάνκοκ, κυρίως για τις φωτογραφίες που περιέχει το βίντεο: