Results 1 to 3 of 3

Thread: αυθόριστος

  1. #1
    Senior Member antongoun's Avatar
    Join Date
    Mar 2013
    Location
    N. Pendeli
    Posts
    299
    Gender
    Female

    αυθόριστος

    Έπεσα πάνω στον "αυθόριστο" ψάχνοντας μια συμπαθητική απόδοση για το "self-defining".

    Από το Ελληνο-αγγλικό Λεξικό του Γεωργακά, στο τέλος του λήμματος "αυθόρμητος":

    αὐθόριστος 'self-defining' David philos., Proleg. 14.23]

    Η λέξη μου άρεσε, αλλά δεν τη βρίσκω πουθενά αλλού πέρα από αυτό το λεξικό και από το υπόμνημα στον Πορφύριο και στον Αριστοτέλη, του 6ου-7ου αιώνα μ.Χ., από όπου πήρε τη λέξη και ο Γεωργακάς.

    (Όχι ότι ήξερα ποιος ήταν ο υπομνηματιστής Ηλίας, αλλά τον βρήκα εδώ.)

    Αναρωτιέμαι γιατί αυτή η λέξη, όπως και ο "ετερόριστος", δεν κατάφερε να μακροημερεύσει και να φτάσει ως εμάς. (Έχουμε, π.χ., τον "αυθύπαρκτο".) Πολύ θα μου άρεσε να μπορούσα να δώσω με το "αυθόριστος" το self-defining, αλλά και να υπάρχει στη γλώσσα μας, πέρα από τις όποιες μεταφραστικές ανάγκες.

    Δεν υπάρχει ούτε στο Liddell-Scott, ούτε στον Δημητράκο, και μάλλον ούτε στον Βοσταντζόγλου.

    Ξέρεις κανείς κάτι άλλο για την ιστορία αυτής της λέξης; Θα τη χρησιμοποιούσατε;
    Αν άνευ του πνεύματος το γράμμα είναι νεκρόν, το πνεύμα χωρίς του γράμματος εξανεμούται εις ξυλόπνευμα - Ιω. Συκουτρής
    http://gslreview.com/

  2. #2
    Senior Member antongoun's Avatar
    Join Date
    Mar 2013
    Location
    N. Pendeli
    Posts
    299
    Gender
    Female
    Έκανα λάθος πιο πάνω, άλλος είναι ο Δαβίδ που αναφέρει ο Γεωργακάς, κι άλλο το υπόμνημα που βρήκα εγώ.
    Άρα μάλλον είναι δύο τα κείμενα στα οποία υπάρχει η λέξη - το ένα υπόμνημα του Δαβίδ και το άλλο υπόμνημα του Ηλία.
    Αν άνευ του πνεύματος το γράμμα είναι νεκρόν, το πνεύμα χωρίς του γράμματος εξανεμούται εις ξυλόπνευμα - Ιω. Συκουτρής
    http://gslreview.com/

  3. #3
    Administrator nickel's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    38.113583, 23.862870
    Posts
    47,287
    Gender
    Male
    Ωραία λέξη είναι αλλά δεν υπήρχαν καλά μέσα διάδοσης τότε, οπότε αποτελεί άπαξ λεγόμενον. Αντιγράφω το κείμενο, να μην το ψάχνουμε στον σύνδεσμο:

    ἔστιν οὖν εἰπεῖν ὅτι ὥσπερ εἰσί τινα αὐτομέτρητα καὶ ἑτερομέτρητα (καὶ γὰρ ὁ δέκα ἀριθμὸς καὶ αὐτομέτρητός ἐστι καὶ ἑτερομέτρητος, καὶ αὐτομέτρητος μὲν καθὸ ἑαυτὸν μετρεῖ κατὰ τὰς ἐν αὐτῷ μονάδας. ἑτερομέτρητος δὲ καθὸ ἄλλον ἀριθμὸν μετρεῖ· μετρεῖ γὰρ τὸν εἴκοσι κατὰ τὸν δύο ἀριθμόν· δὶς γὰρ δέκα εἴκοσι), τὸν αὐτὸν δὴ τρόπον ἔστι καὶ αὐθόριστος ὅρος καὶ ἑτερόριστος· ἑτερόριστος μὲν ὅτι πάντας τοὺς ἄλλους ὁρισμοὺς ὁρίζεται, αὐθόριστος δὲ ὅτι καὶ ἑαυτὸν σὺν ἐκείνοις ὁρίζεται.


    Σήμερα θα λέγαμε, υποθέτω, αυτοκαθοριζόμενος και αυτοπροσδιοριζόμενος.
    Μένω ΕυρώπηΣύγκρουση ιδεών, όχι βία και μισαλλοδοξία: δεν οδηγούν πουθενά. (Λ. Κύρκος)Άντε, πέρασε κι αυτό
    ΕΝΑ ΝΗΜΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΝ ΑΝΙΑ ΚΑΝΕΙ ΠΕΡΑ. Staying hungry, staying foolish. Το διαδίκτυο βλάπτει όταν δεν σκέφτεσαι.

Bookmarks

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •